تاثیر سیگار بر کاشت مو

  • کاشت مو امروزه به عنوان یکی از بهترین روش های داشتن موهایی زیبا و پر پشت داشتن محسوب می شود. سال هاست کاشت مو در سراسر دنیا به بهترین نحو و با روش ها و تکنیک های جدید و بدون عارضه انجام می شود. به همین دلیل در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین روش های بدون عارضه شناخته می شود.

    امروزه خوشبختانه در کلینیک های زیبایی خدمات بسیار مفید و کاربردی برای افزایش رضایت مراجعین ارائه می کنند. یکی از بهترین خدماتی که در کلینیک ایران ارائه می شود و طرفداران زیادی هم دارد، کاشت مو است. چرا که امروزه در مقایسه با گذشته، ریزش مو بین افراد در سنین پایین هم شایع شده است.

    تاثیر سیگار بر کاشت مو

    ریزش مو بسته به شرایط جسمی فرد، عوامل ارثی و ژنتیکی و سبک زندگی نا سالم و اشتباه و … ممکن است در سنین مختلف رخ دهد. بنابراین برخی افراد در قدم اول به پزشک مختصص پوست و مو مراجعه می کنند. پزشک معمولا پس از انجام آزمایش های مختلف معمولا استفاده از مکمل های مناسب رشد و جلوگیری از ریزش مو را پیشنهاد می کنند.

    اما در صورتی که حتی با مصرف مکمل هم ریزش مو قطع نشده و رویش مجددی هم ایجاد نشده، فرد اقدام به کاشت مو می کند.اما نکته مهمی که زمان کاشت مو و قبل و بعد آن باید به آن توجه زیادی داشته باشید، رعایت نکات و مراقبت هایی است که توسط پزشک توصیه می شود.

       

      برای انجام این روش، در کلینیک پوست و مو مراقبت ها و نکات لازم یادآوری و توضیح داده می شود که رعایت آن ها ضروری است. یکی از مهم ترین نکاتی که زمان کاشت مو باید به آن توجه کنید، قطع کردن مصرف سیگار است؛ چون عوارض و تاثیر زیادی بر کاشت مو دارد. در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر سیگار بر کاشت مو می پردازیم.

      در صورتی که شما نیز چنین سوال و چالشی دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با نکات مهم قبل و بعد از کاشت مو آشنا شوید.

      چه روشی برای پیوند و کاشت مو مناسب است؟

      یکی از مهم ترین چالش هایی که امروزه افرادی که قصد کاشت مو دارند، با آن روبرو هستند این است که بهترین روش برای کاشت و پیوند مو چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که بهتر است انتخاب روش مناسب برای کاشت را به پزشک متخصص در کلینیک پوست و مو بسپارید.

      به طور کلی طبق بررسی های انجام شده به صورت تخصصی می توان گفت که یکی از بهترین روش های ثابت شده برای کاشت مو، روش FUT طی دو جلسه و به فاصله ۱ سال است. چون در این روش میزان کم تری گرافت در پس سر یا در خط ریش برش داده می شود و بنابراین دوران نقاهت کوتاه تری دارد.

      علاوه بر این، در این روش، مقدار کمی مو برداشته می شود و بنابراین زمان کاشت مو بسیار کوتاه تر خواهد بود. یکی از مزایای دیگر روش کاشت مو FUT این است که بانک موی فرد کم تر تخریب می شود. با این وجود رعایت کلیه نکات و مراقبت های پس از کاشت مو از جمله قطع مصرف سیگار کاملا ضروری و لازم است.

      توصیه های مهم قبل از کاشت مو

      کاشت مو یک روش کم عارضه و بی خطر محسوب می شود که معمولا میزان درصد رضایت بالایی را تاکنون داشته است. برای افزایش کیفیت کاشت مو و رسیدن به نتیجه دلخواه باید مراقبت های مهمی را در این زمینه انجام دهید که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

      • مصرف آسیپرین و وارفارین را قطع کنید.
      • قبل از کاشت مو، کل موها را به طور کامل تمیز بشویید، چون تا چند روز پس از کاشت، نمی توانید دوش بگیرید و حتی در محیط های مرطوب بروید.
      • مصرف سیگار را قطع کنید.

      تاثیر سیگار بر کاشت مو

      چه مدت قبل از کاشت مو باید مصرف سیگار را قطع کرد؟

      زمانی که به کلینیک زیبایی مراجعه می کنید و قصد کاشت مو دارید، توسط تکنسین و پزشک متخصص نکات و مراقبت های مهمی را قبل و بعد از کاشت مو گوشزد می کند که یکی از مهم ترین نکات قطع کردن مصرف سیگار است. در واقع با توجه به این که کاشت مو یک روش بی عارضه و بی خطر است؛ اما به هر حال لازم است که قبل از کاشت مو، سلامت بیمار کامل ارزیابی و تایید شود. به گونه ای که از بروز کلیه خطرات جانبی جلوگیری شود.

      بنابراین توصیه می شود که یک هفته قبل از کاشت مو مصرف سیگار، قلیان، یا هر گونه مواد مخدر دیگری را به طور کامل قطع کنید. چون مواد و ترکیباتی که در قلیان و سیگار وجود دارد، به پیوندهای مو آسیب می زند. بدین صورت که ممکن است احتمال ریزش مو در افرادی که دچار ریزش مو به صورت ارثی و ژنتیکی هستند، افزایش می یابد.

      بنابراین توصیه می شود حداقل یک ماه قبل از کاشت مو آرام آرام مصرف سیگار و قلیان کاهش داده و سپس تا یک هفته قبل از کاشت، کاملا آن را قطع کنید.

      چرا قبل از کاشت مو باید مصرف سیگار قطع شود؟

      علاوه بر این که مصرف هر گونه دخانیات از جمله سیگار باعث ضعیف و سست شدن فولیکول های مو می شود؛ اما یکی از دلایل دیگری که توصیه می شود قبل از کاشت باید مصرف سیگار را قطع کنید، این است که استفاده و استعمال هر گونه دخانیاتی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، طبق بررسی های انجام شده، افرادی که سیگار یا هر گونه دخانیات دیگری مصرف می کنند، در مقایسه با افراد سالم، زخم و جراحات در بدن آن ها دیرتر بهبود می یابد.

      چرا قبل از کاشت مو باید مصرف سیگار قطع شود؟

      با توجه به این که زمان کاشت مو، گرافت ها و شکاف هایی در پس سر، پشت گوش یا حتی در بدن ایجاد می شود، در صورتی که سیگار مصرف می کنید، تا مدت زمان زیادی این زخم های ناشی از استعمال سیگار و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، طول می کشد تا بهبود یابد.

      در واقع دلیل اصلی این اتفاق این است که با مصرف سیگار یا سایر دخانیات، میزان نیکوتین در خون افزایش می یابد. با افزایش میزان نیکوتین در خون، این مواد در خون جریان پیدا می کند و باعث می شود که از جریان پیدا کردن اکسیژن در سراسر بدن جلوگیری می کند.

      در واقع پس از کاشت مو فولیکول های مو برای تغذیه شدن، رشد کردن و افزایش استحکام خود به مواد مغذی، ویتامین و پروتئین نیاز دارند. اما در صورتی که میزان نیکوتین در خون افزایش یابد، مواد مغذی و اکسیژن لازم به فولیکول های مو نمی رسد. بنابراین پیوندی هم بین کاشت های جدید با ریشه موها ایجاد نمی شود. علاوه بر این، ممکن است که بافت های پوست سر آسیب ببیند و حتی زخم ها و گرافت های ایجاد شده در پوست سر، دیرتر خوب شود.

      سومین دلیل برای این که باید مصرف سیگار را قطع کنید، این است که مصرف سیگار و قلیان باعث تنگ تر شدن عروق خونی در قسمت های مختلف بدن و به ویژه در ناحیه سر می شود. همین اتفاق باعث می شود که مدت زمان ترمیم زخم ها در سر به تعویق بیافتد. حتی در بسیاری از موارد باعث می شود که بافت های پوست سر آسیب شدید ببیند و بمیرد. در نهایت نیز ممکن است افرادی که میزان زیادی سیگار مصرف می کنند، در ناحیه کاشت مو و به ویژه گرافت ها دچار خون ریزی شوند.

      چرا قبل از کاشت مو باید مصرف سیگار قطع شود؟

      دلایل مهم برای قطع مصرف سیگار

      علاوه بر موارد مهم ذکر شده که نشان دهنده اهمیت قطع سیگار قبل از کاشت مو است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • سیگار کشیدن باعث نازک شدن پوست سر و کاهش کیفیت بافت کاشت مو می شود.
      • مصرف زیاد و عدم قطع سیگار، باعث ریزش مو و حتی ایجاد طاسی در ناحیه پیوند و کاشت مو می شود.
      • مصرف سیگار باعث خشک و شکننده شدن موها و کاهش کیفیت کاشت می شود.

      عوارض قطع نکردن مصرف سیگار قبل و بعد از کاشت مو چیست؟

      همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، در صورتی که مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو را به درستی رعایت نکنید، عوارض مختلفی به همراه خواهد داشت. این موضوع در مورد عدم قطع مصرف سیگار نیز وجود دارد. برای مثال عوارض قطع نکردن مصرف سیگار برای کاشت مو به شرح زیر است:

      1. اختلال در رشد صحیح و مناسب موهای کاشت و پیوندی
      2. منقبض شدن عروق سر به دلیل وجود نیکوتین در سیگار
      3. کاهش جریان و خونرسانی مطلوب در نواحی کاشت مو
      4. افزایش میزان مونوکسید کربن در خون و کاهش قدرت عروق برای حمل اکسیژن
      5. اختلال و کاهش سرعت روند ترمیم زخم ها در محل کاشت مو

      سوالات متداول تاثیر سیگار بر کاشت مو

      ۱- مهم ترین دلیل برای قطع مصرف سیگار چیست؟

      قطع نکردن مصرف سیگار باعث اختلال در رشد موهای پیوند زده می شود.

      ۲- چه زمانی قبل از کاشت مو باید مصرف سیگار را قطع کرد؟

      برای بهبود نتیجه کاشت مو، توصیه می شود ۲ هفته الی ۳ هفته قبل از کاشت مو، مصرف سیگار را قطع کنید.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۲ رای

      تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

      Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

      این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *