درمان افتادگی پلک

  • برای درمان افتادگی پلک روش های مختلفی وجود دارد. شاید باور نکنید اما برای درمان این مشکل از روش های غیر جراحی و خانگی هم می توان بهره جست. این روش ها شامل تمرینات خاص ورزشی هستند.

    درمان افتادگی پلک

    برای درمان افتادگی پلک روش های مختلفی وجود دارد. شاید باور نکنید اما برای درمان این مشکل از روش های غیر جراحی و خانگی هم می توان بهره جست. این روش ها شامل تمرینات خاص ورزشی هستند. در برخی از این تمرینات از ماساژ و یوگای صورت استفاده می شود.

    به صورت کلی این تمرینات کمک می کنند تا از شدت افتادگی پلک، کاسته شود و در موارد خفیف تر مشکل به صورت کلی برطرف گردد. با این مقاله از کلینیک ایران همراه باشید تا با درمان‌های پزشکی و خانگی افتادگی پلک آشنا شوید.

    علل افتادگی پلک

    اصطلاح علمی افتادگی پلک پتوز است. این عارضه به ضعیف شدن و حالت افتاده عضله های پلک بالایی چشم، گفته می‌شود. به غیر از آن، افتادگی پلک ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مثل حوادث ناخواسته، سکته مغزی، آسیب به عصب پلک نیز به وجود آید. اما عمومی ترین علت افتادگی پلک، بالارفتنِ سن و ضعیف‌شدنِ عضلات پلک است که بر اثر فشار نیروی جاذبه زمین در طول سالیان اتفاق می افتد.

    علل افتادگی پلک

    افتادگی پلک می تواند در هر دو پلک و یا فقط در یک پلک پیش بیاید. افتادگی پلک با توجه به دلیل پیش آمدن آن می‌تواند موقت یا دائمی باشد. لازم به ذکر است که مواردی هم گزارش شده که این عارضه در کودکان و بزرگسالان به دلیل ایجاد گل‌مژه، به طور موقتی روی داده است.

    جراحی برای درمان افتادگی پلک (بلفاروپلاستی)

    جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی، نوعی جراحی زیبایی در ناحیه چشم است. این عمل تهاجمی بوده و با بریدن پوست ها و چربی های اضافه اطراف چشم و برداشتن آن ها توسط پزشک زیبایی یا متخصص چشم انجام می شود. این جراحی به منظور رفع افتادگی پلک و پف آن ها در هر دو پلک پایینی و بالایی یا فقط در یکی از آن ها انجام می شود.

    جراحی پلک در سعادت آباد یکی از جمله ساده ترین یا رایج ترین عمل های جوان سازی صورت است و پزشکان در کلینیک های زیبایی آن را انجام می دهند. معمولا بلفاروپلاستی در یک جلسه انجام می شود و نیاز به بستری بیمار ندارد.

    هزینه جراحی افتادگی پلک

    به صورت کلی در ایران هزینه عمل بلفاروپلاستی در بیمارستان بیشتر از کلینیک است. برای مثال در سال ۱۴۰۲ هزینه عمل بلفاروپلاستی در بیمارستان نور رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بوده است.

    اما در همین سال نیز گزارشاتی وجود داشته مبنی بر اینکه هزینه ی عمل جراحی پلک در یک کلینیک مجهز و با متخصصین مجرب بین ۷،۰۰۰،۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان بوده است که رقمی بسیار کمتر از بیمارستان است.

    کاندید مناسب جراحی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی)

    با توجه به اینکه بلفاروپلاستی مناسب افرادی است که در اثر رسوب چربی در پلک ها دچار اختلال در دید شده اند؛ بنابراین به افرادی که با تجمع پوست و چربی در اطراف چشم هایشان دچار اختلال دیدن شده اند، توصیه می شود که حتماً عمل بلفاروپلاستی را انجام دهند.

    ادامه مطلب
    هزینه بلفاروپلاستی (جراحی پلک) چقدر است؟ ❤️ قیمت

    عمل جراحی پلک همچنین برای جوانسازی پلک های بالا و پایین، برطرف کردن کیسه های زیر چشم و سفت کردن پوست شل شده اطراف چشم انجام می شود.

    کاندید مناسب جراحی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) 

    عوارض جراحی افتادگی پلک

    • کاهش قدرت بینایی چشم و تاری دید به دلیل خونریزی درون حدقه و پشت کره چشم که گذراست
    • تورم پلک و عفونت چشم
    • ناتوانی موقت در بستن کامل چشم
    • جای زخم آشکار
    • زیاده‌روی در عمل اصلاحی و جمع شدن بیش از حد اطراف چشم،‌ به صورتی که جلوه ای غیر طبیعی دارد.
    • بی‌حسی پلک‌ها
    • عدم تقارن پلک ها در محل برش
    • بروز و ظهور جوش های سفید کوچک در محل بخیه ها، که ظاهر نازیبایی دارند.

    مراقبت های پس از جراحی پلک

    • در روز عمل بهتر است، حتماً فردی شما را همراهی کند.
    • لازم است تا ۴۸ ساعت پس از جراحی پلک، به خوبی استراحت کنید و سر خود را بالاتر از بدن تان قرار دهید.
    • قبل از آنکه درد شما آغاز شود از مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده کنید.
    • شما باید بین ۱۰_۷ روز پس از عمل از انجام فعالیت های سنگین یا حتی فعالیت های روزمره اجتناب کنید. زیرا گاهی برخی از این فعالیت ها موجب خشکی چشم ها می شوند و برای فردی که به تازگی عمل کرده، نامناسب هستند.
    • پس از عمل از کمپرس یخ در محل جراحی استفاده کنید.
    • حتماً در هفته های ابتدایی در زمان قرار گرفتن در آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید.
    • لازم است پس از برطرف شدن اثر دارو بیهوشی، رژیم غذایی خود را با مایعات شروع کنید.

    درمان افتادگی پلک بدون جراحی

    1. درمان افتادگی پلک با مصرف داروهای گیاهی
    2. استفاده از کرم‌های رفع افتادگی پلک
    3. ماساژ با روغن های مخصوص برای درمان افتادگی پلک
    4. درمان افتادگی پلک با لیفت و نخ
    5. درمان افتادگی پلک با استفاده از ورزش ها و تمرینات مخصوص
    6. درمان افتادگی پلک با پلکسر یا پلاسما
    7. استفاده از قطره چشمی برای درمان افتادگی پلک
    8. استفاده از لیزر برای درمان افتادگی پلک

    این‌ها راهکارهای غیرجراحی برای درمان با کاهش افتادگی پلک است که پزشکان به مبتلایان پیشنهاد می کنند.

    درمان افتادگی پلک بدون جراحی

    ۱- قطره چشمی برای درمان افتادگی پلک

    آنچه به اثبات رسیده این است که استفاده از قطره چشمی آپراکلونیدین در درمان افتادگی پلک بسیار موثر است. مخصوصاً اگر علت اصلی افتادگی پلک بر اثر تزریق بوتاکس باشد. با استفاده از قطره چشمی آپراکلونیدین، پلک‌ها سریع‌تر ریکاوری می‌شوند و به حالت اولیه خود باز می‌گردند. پس این تکنیک یکی از موارد غیر تهاجمی درمان افتادگی پلک است که نیازی به جراحی ندارد.

    ادامه مطلب
    جراحی پلک در شهرک غرب

    ۲- درمان افتادگی پلک با داروهای گیاهی

    آنچه مشخص است برخی از گیاهان مانند چای کیسه ای بابونه و زنجبیل بر روی عارضه افتادگی پلک تاثیرات مثبتی از خود نشان داده اند. محققان به کمک تحقیقات تجربی دریافته اند که استفاده موضعی از چای کیسه‌ای بابونه به‌‌ علت آنکه، یک ضد التهاب عالی است؛ برای رفع این مشکل موثر است.

    لازم است تا مصرف کنندگان از شب قبل دو عدد چای کیسه‌ای بابونه را در فریزر بگذارند و در صبح روز بعد به مدت ۲۰ دقیقه، آن را روی پلک‌های خود قرار دهند.

    ۳- ماساژ با روغن های مخصوص برای درمان افتادگی پلک

    یکی از روغن های مناسب برای مقابله با افتادگی پلک، روغن زیتون است. روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده ی مناسب پوست شناخته می شود و هم چنین به علت وجود مواد مغذی فوق العاده برای پوست، خاصیت الاستیکی یا ارتجاعی پوست را ارتقاء می بخشد. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب ضروریست تا فرد مصرف کننده روغن زیتون را کمی گرم کند و سپس روی پلک اش ماساژ دهد.

    می توان این کار را شب ها، قبل از خواب انجام داد و صبح فردا صورت را با پاک کننده مناسب شست.

    ۴-  کرم‌های رفع افتادگی پلک

    در سالهای اخیر برخی از کرم های رفع افتادگی پلک، به عنوان راهکاری برای درمان های غیر جراحی این عارضه ساخته شده اند. اما لازم است که مصرف کنندگان با طریقه استفاده از این کرم های دور چشم ضد افتادگی پلک آشنا باشند.

    کرم‌های رفع افتادگی پلک

    حتماً فرد مصرف کننده باید قبل از استفاده از محصول با تونر متناسب با پوست خود، پوستش را از آلودگی ها پاکسازی کند و بعد از جذب تونر به پوست از کرم دور چشم مناسب برای افتادگی پلک استفاده نماید. فرد مصرف کننده باید کرم را با حرکات ضربه ای و به آرامی با نوک انگشتان دست، روی پوست دور چشم بمالد تا کرم آرام آرام جذب پوست اش شود.

    ۵ -درمان افتادگی پلک با لیفت و نخ

    در این تکنیک، پزشک به کمک نخ های مخصوصی که در زیر پوست و نزدیکی پلک چشم یا نزدیکی ابرو قرار می گیرند؛ افتادگی ها و چروکهای پنجه کلاغی در آن مناطق را برطرف می کند. با این کار فرم ابرو و پلک چشم بلند و کشیده به نظر می رسد و در واقع اطراف چشم ظاهری محکم تر و صاف تر به خود می گیرد.

    معمولاً پزشک از ۲ نخ در هر طرف استفاده می کند، البته می توان تعداد نخ ها را بیشتر کرد یا می توان در جلسات بعدی آن ها را اضافه نمود. اضافه کردن نخ ها تأثیر بهتر و چشمگیرتری خواهد داشت و کمک می کند تا طول عمر لیفت افزایش یابد.

    ادامه مطلب
    بلفاروپلاستی (عمل پلک بالا) ✅ مراحل مراقبتها قیمت

    ۶- درمان افتادگی پلک با ورزش ها و تمرینات مخصوص 

    اگر علت افتادگی پلک به دلیل کم خوابی، بالا رفتن سن و … باشد؛ می توان تا حدودی عارضه را به کمک ورزش های مخصوص بهبود بخشید. در ادامه به بیان برخی از این ورزش ها و تمرینات می پردازیم.

    ۷- پلک زدن برای درمان افتادگی پلک

    به کمک این تکنیک شما در ابتدا باید عضلات پلک‌ها یتان را منقبض کنید. سپس تلاش کنید تا یک دقیقه با سرعت پلک بزنید. بعد پلک زدن را به آرامی ادامه دهید، سپس با قدرت بیشتری کار پلک زدن را به سرانجام برسانید. شما در پایان باید تا جایی که می توانید و قدرت دارید، به عضلات پلک‌هایتان فشار وارد کنید.

    ۸- گرم کردن چشم ها برای رفع افتادگی پلک

    با توجه به اینکه تمیز کردن، گرم کردن و ماساژ دادن آرام پلک‌ها (حتی بدون انجام حرکات ورزش)، باعث افزایش گردش خون و پاسخ‌های می‌شود. این کار کمک می‌کند تا عضلات پلک ها نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. این گرما عضلات را برای انجام حرکات و تمرینات ورزشی افتادگی پلک آماده می‌کند.

    ۹- تمرین مقاومتی چشم برای درمان افتادگی پلک

    آنچه به اثبات رسیده این است که انجام حرکات ورزشی پلک، در هر ساعت می‌تواند افتادگی پلک را بهبود بخشد. شما باید به منظور بهبود شرایط ابتدا ابروهای خود را بالا برده، و بعد انگشتتان خود را چند ثانیه در زیر ابرو ها و روی پلک بگذارید‌. در این وضعیت تلاش کنید تا ابروها را به سمت پایین بیاورید.

    در این حالت عضلات پلک به کار گرفته شده و مقاومتی مشابه وزنه‌برداری ایجاد می‌شود. یکی دیگر از تمرینات مؤثر بر رفع افتادگی پلک، چشمک زدن‌ سریع و با شدت و همچنین چرخاندن چشم به اطراف برای تقویت عضلات پلک می باشد.

    تمرین مقاومتی چشم برای درمان افتادگی پلک

    ۱۰- درمان افتادگی پلک به کمک ورزش های کششی پلک

    حرکت کشش پلک عضلات پلک را تقویت کرده و چین و چروک‌های چشم‌ها را هم کاهش می‌دهد. برای انجام این تمرین شما باید روی زمین بنشینید، سپس چشم‌های خود را به آرامی ببندید و فشار بر پلک‌ها را کم و آن ها را رها کنید. اکنون به کمک انگشت‌های اشاره خود ابروهایتان را بالا بکشید.

    البته در این حالت باید سعی کنید که چشم‌ها را بسته نگه دارید و پلک ها باز نشوند. شما باید روزانه حداقل ۱۰ بار و هر بار ۱۰ ثانیه این کار را انجام دهید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

    سخن پایانی

    در این مطلب به برخی از روش های درمانی جراحی و غیر جراحی برای مقابله با مشکل افتادگی پلک به اختصار اشاره کردیم‌. در پایان امیدواریم به کمک این موارد کاربردی بتوانید مشکل افتادگی پلک خود را بدون جراحی حل کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *