درمان ماه گرفتگی پوست

  • هر علامت، لکه یا خالی که موقع تولد یا نزدیک به آن روی پوست وجود داشته باشد، ماه گرفتگی به حساب می‌آید. ماه گرفتگی، ناحیه‌ای از پوست است که رنگ متفاوتی مانند قرمز، آبی، صورتی، قهوه‌ای روشن یا تیره و سیاه دارد. این ماه گرفتگی‌ها بی‌خطر هستند. اما برداشتن آن‌ها از لحاظ زیبایی خیلی اهمیت دارد که پزشکان برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا روش‌های درمان ماه گرفتگی پوست را بررسی کنیم.

    راه‌های درمان ماه گرفتگی پوست

    ماه گرفتگی‌های مادرزادی که معمولا بی‌خطر هستند، یک نوع ناهنجاری پوستی به حساب می‌آیند که در زمان تولد یا با کمی فاصله از آن، روی پوست ایجاد می‌شوند. اما اگر این لکه‌ها مشکلات سلامتی ایجاد کنند یا بیمار اصرار زیادی برای برداشتن آن‌ها داشته باشد، پزشک روش‌های مختلف درمان ماه گرفتگی پوست را توصیه می‌کند. انتخاب هر کدام از روش‌های درمانی به محل قرار‌گیری لکه و شدت آن بستگی دارد.

    ۱- دارو درمانی در درمان ماه گرفتگی پوست

    اغلب ماه گرفتگی‌ها و خال‌های مادرزادی بدون نیاز به درمان‌های مختلف از بین ‌می‌روند. اما در غیر این صورت اولین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد، دارو‌های خوراکی یا موضعی هستند. این دارو‌ها برای یکسان کردن رنگ لکه‌های ماه گرفتگی یا کاهش اندازه آن‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند. انواع مختلفی از دارو‌ها برای درمان ماه گرفتگی پوست در دسترس هستند که پزشک بهترین گزینه را برای شما در نظر می‌گیرد.

    راه‌های درمان ماه گرفتگی پوست

    ۲- کورتیکواستروئیدها برای درمان ماه گرفتگی

    کورتیکواستروئید‌ها یکی از موثرترین دارو‌ها برای درمان ماه گرفتگی به حساب می‌آیند که مصرف خوراکی آن‌ها منجر به کوچک شدن لکه‌های ماه گرفتگی می‌شود. البته این دارو به‌صورت تزریقی هم وجود دارد که با تزریق آن در رگ‌های خونی زیر ماه گرفتگی، ناحیه تغییر رنگ داده را منقبض می‌کند. تاثیر‌گذاری این دارو برای درمان ماه گرفتگی تقریبا دو تا چهار هفته طول می‌کشد و پس از مصرف، این تغییر قابل مشاهده است.

    ۳- اینترفرون آلفا – ۱۲ در درمان ماه گرفتگی پوست

    در صورتی که داروی کورتیکواستروئید نتواند موثر واقع شود، به جای آن ممکن است از داروی اینترفرون آلفا-۱۲ استفاده شود. این دارو را اغلب برای کوچک شدن یا متوقف کردن رشد خال‌ها و لکه‌های مادرزادی برای بیماران تجویز می‌کنند.

    ادامه مطلب
    بهترین کلینیک جوانسازی پوست در تهران مجهزترین + تضمینی

    ۴- لیزر برای درمان ماه گرفتگی

    لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌های درمان ماه گرفتگی پوست است که برای ماه گرفتگی‌های نزدیک به سطح پوست مانند خال‌های لکه شرابی استفاده می‌شود. در این روش از نور لیزر برای کوچک کردن یا جلوگیری از رشد لکه کمک می‌گیرند که در طی چند جلسه انجام می‌شود تا نتیجه موردنظر به دست آید. برای درمان همانژیوم هم می‌توان از لیزر استفاده کرد. اما در مواردی که لکه روی اندام داخلی یا عمق پوست است، این روش به کار نمی‌آید. لیزر درمانی برای تمامی گروه‌های سنی مناسب است و هیچ گونه ممنوعیتی ندارد.

    لیزر درمانی برای درمان ماه گرفتگی پوست

    ۵- درمان ماه گرفتگی پوست با آی پی ال

    آی پی ال روشی است که در آن به کمک دستگاهی مخصوص، پالس‌های شدید نور را به پوست اعمال می‌کنند. اگر لکه‌های عروقی وجود داشته باشند، دمای هموگلوبین خون جاری در رگ‌های گشاد شده با جذب انرژی نورانی افزایش پیدا می‌کند. در رابطه با درمان ماه گرفتگی پوست رنگدانه‌ای هم رنگدانه‌های پوست، نور را جذب و انرژی نورانی را به گرمایی تبدیل می‌کنند.

    پس از رسیدن به دمای ۶۰ یا ۷۰ درجه، متلاشی شدن رگ‌های خونی شروع شده و رنگدانه‌های اضافی آن قدر تجزیه و کوچک می‌شوند که سلول‌های بدن توانایی دور کردن آن‌ها از محل فعلی را داشته باشند. مدت و شدت این روش درمانی به بزرگی و قدمت ماه گرفتگی بستگی دارد. اما به‌صورت کلی در همان جلسات اولیه، بهبود قابل توجهی مشاهده می‌شود.

    ۶- درمان ماه گرفتگی توسط کرایوتراپی

    کرایوتراپی یا در واقع همان سرما درمانی، روشی ایمن و بسیار سریع است که از آن برای نابودی بافت آسیب دیده پوست مانند لکه‌های ماه گرفتگی استفاده می‌شود. این روش درمانی از طریق انجماد به کمک یخ خشک یا سوزاندن در دمای پایین صورت می‌گیرد. در روش درمانی کرایوتراپی از عامل‌های آلوژنیک با کاربرد آسان استفاده می‌کنند که یکی از روش‌های موفق درمان لکه‌های ماه گرفتگی است.

    ۷- جراحی برای درمان ماه گرفتگی پوست

    زمانی پزشکان به جراحی روی می‌آورند که سایر روش‌های درمان ماه گرفتگی پوست جواب نداده باشند. این جراحی باید توسط جراح زیبایی که تجربه کافی در زمینه برداشتن لکه‌ها دارد، انجام شود. پس از انجام جراحی، رنگ پوست به ارغوانی تیره تبدیل شده که پس از ۷ تا ۱۰ روز هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.

    ادامه مطلب
    آیا لیزر برای از بین بردن لک صورت مفید است؟

    جراحی برای درمان ماه گرفتگی پوست

    ۸- لایه‌برداری شیمیایی برای درمان ماه گرفتگی

    لایه‌برداری شیمیایی یکی دیگر از روش‌های درمان ماه گرفتگی پوست است که با استفاده از یک محلول شیمیایی، لایه بیرونی پوست را بر می‌دارند تا ظاهر لکه‌های قهوه‌ای بهبود پیدا کند. معمولا پوست جدیدی که به وجود می‌آید، نرم‌تر است و چین و چروک کم‌تری دارد. لایه‌برداری شیمیایی یکی از روش‌های قدیمی برای برداشتن لکه‌های پوستی به حساب می‌آید که به علت عوارض آن، کم‌تر استفاده می‌شود.

    درمان‌های خانگی برای ماه گرفتگی پوست

    انجام درمان‌های دارویی و پزشکی همیشه انتخاب تمامی افراد نبوده و بسیاری از آن‌ها به دنبال درمان‌های خانگی و گیاهی هستند. این درمان‌ها به مراتب ساده‌تر هستند و هزینه کم‌تری دارند. به همین دلیل افراد زیادی روش‌های خانگی را برای درمان ماه گرفتگی پوست امتحان می‌کنند.

    ۱- آب لیمو برای ماه گرفتگی

    آب لیمو ترکیباتی دارد که به‌صورت طبیعی، پوست را روشن می‌کند. با این حال هنوز تاثیر این ماده روی پوست توسط علم پزشکی و سلامت به‌صورت صد در صد تایید نشده است. از آنجایی که خاصیت اسیدی لیمو می‌تواند به بعضی از پوست‌ها صدمه بزند، باید با شرایط و مراقبت‌های خاصی استفاده شود.

    اگر پوست شما PH اسیدی لیمو را تحمل می‌کند، آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس بشویید. این کار را می‌توانید چند بار در هفته انجام دهید. اما اگر با انجام آن خارش پوست می‌گیرید، از این روش استفاده نکنید.

    ۲- استفاده از روغن زیتون برای درمان ماه گرفتگی پوست

    روغن زیتون یک مرطوب‌کننده طبیعی به حساب می‌آید که باعث ترمیم پوست، صاف‌تر و نرم‌تر به نظر رسیدن لکه‌ها می‌شود. برای استفاده از این روش، روغن زیتون را با استفاده از پنبه روزی ۳ بار روی لکه بمالید.

    استفاده از روغن زیتون

    ۳- آب گوجه فرنگی برای ماه گرفتگی

    آب گوجه فرنگی هم مانند آب لیمو خاصیت اسیدی و قابلیت سفید کنندگی دارد که ممکن است برای لکه‌ها موثر باشد. در این روش که می‌توانید به مدت یک ماه چند بار در روز از آن استفاده کنید، آب گوجه فرنگی گرم شده را روی محل بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. توصیه می‌شود هر کدام از روش‌های درمان گیاهی را قبل از انجام، یک بار روی پوست دست امتحان کنید.

    ادامه مطلب
    اسکالپشور چیست؟ لاغری بدون جراحی مزایا معایب قیمت

    ۴- ویتامین A برای درمان ماه گرفتگی پوست

    ویتامین A، تقسیم سلولی و کلاژن را به عنوان پروتئین سازنده پوست افزایش می‌دهد. اگر چه این کرم در درمان بیماری هیپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود. اما هنوز تاثیر آن در روشن کردن لکه‌های مادرزادی ثابت نشده است. استفاده از روغن ویتامین E با ویژگی آنتی اکسیدان هم می‌تواند در زمینه درمان ماه گرفتگی پوست موثر باشد. برای نتیجه‌گیری بهتر، آن را با روغن پرتقال ترکیب کنید.

    مراقبت‌های پس از درمان ماه گرفتگی پوست

    پس از درمان ماه گرفتگی نیاز است که یک سری مراقبت‌ها صورت بگیرد تا نتیجه آن مطلوب باشد. در طول فرآیند بهبود اولیه، ناحیه تحت درمان را از نور خورشید محافظت کنید. همچنین برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتما ناحیه تحت درمان را با ضد آفتاب‌های قوی بپوشانید. برخی مواقع ممکن است به پانسمان کردن ناحیه تحت درمان نیاز داشته باشد که باید به این موضوع را هم در نظر بگیرید.

    مراقبت‌های پس از درمان ماه گرفتگی پوست

    سخن پایانی

    تقریبا به ندرت پیش می‌آید که کسی در سراسر بدن خود هیچ نشانه‌ای از خال‌های مادرزادی یا لکه‌های ماه گرفتگی نداشته باشد. این خال‌ها و لکه‌ها در وهله اول کاملا یک امر طبیعی و شایع هستند و هیچ نگرانی بابت آن‌ها وجود ندارد. اما برخی مواقع این لکه‌ها با درد، سوزش، التهاب و عفونت همراه می‌شوند یا ابعاد آن‌ها بسیار گسترده و قابل دید است که در همچین مواردی می‌توان از انواع روش‌های درمان ماه گرفتگی پوست کمک گرفت.

    در این مطلب برخی از روش‌های درمان این لکه‌های پوست را توضیح دادیم. اگر شما هم به خدمات پوستی برای رفع این لکه‌ها نیاز دارید، کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت کلینیک ایران با ما تماس بگیرید یا برای ما پیغام بگذارید.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *