کدام ویتامین برای رشد مو مناسب است؟

  • موهای سالم می‌توانند نشانه سلامت یا زیبایی در افراد باشند. موها هم مانند دیگر اندام‌های بدن برای سلامت و رشد نیازمند مواد مغذی هستند. به عبارتی عامل ریزش مو در موارد متعددی می‌تواند کمبود مواد و رژیم غذایی ناسالم باشد.

    بهترین ویتامین برای رشد مو

    شاید شما هم برای زیبایی و سلامت موهای خود روش‌های مختلفی را امتحان کرده باشید. ولی نتیجه خوبی نگرفتید. پیشنهاد ما این است که ویتامین‌های مورد نیاز را به موهای خود برسانید. برای داشتن موهایی سالم، درخشان، سرحال و زیبا باید بدانید کدام ویتامین برای رشد مو ضروری است.

    بدون شک ژن، تغییرات هورمونی و سن هم روی رشد و ریزش مو تاثیر می‌گذارند. اما علت قابل‌ توجه این ریزش می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین‌های موثر بر رشد مو باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم کدام ویتامین برای رشد مو مناسب است.

    ۱- ویتامین B برای رشد مو

    برای داشتن متابولیسم و سیستم عصبی سالم در بدن، ویتامین B از جمله آیتم‌های ضروری است. هرچند محققان به بررسی ارتباط بین ویتامین B و تقویت مو پرداختند و ارتباطی بین آن‌ها نیافتند. اما بسیاری از افراد حوزه زیبایی ادعا دارند که ویتامین B بر تقویت و حالت دهی مو تاثیر می‌گذارد.

    بهترین ویتامین رشد مو 

    ۲- ویتامین B7 برای رشد بهتر مو

    بیوتین یا ویتامین B7 هم روی رشد مو تاثیر می‌گذارند. این ویتامین در مواد غذایی زیادی وجود دارد. کاهش بیوتین در رژیم غذایی شما منجر به ریزش موهایتان می‌شود. البته این ویتامین در الگوی هورمونی ریزش مو همچون طاسی نقش ندارد. یک سری از تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده که بیوتین با تحریک رشد مو باعث رشد سریع‌تر آن می‌شود.

    ۳- مصرف ویتامین D برای رشد سریع تر مو

    آلوپسی شرایطی است که بر اثر کمبود ویتامین D ایجاد می‌شود و نتیجه آن ریزش مو سکه‌ای یا طاسی کامل است. مطلبی که در مقاله علوم مولکولی منتشر شده، نشان می‌دهد گیرنده‌های ویتامین D در تشکیل فولیکول‌های جدید مو نقش دارند. این فولیکول‌ها در واقع منجر به رشد تارهای جدید مو می‌شوند.

    ادامه مطلب
    انواع بوتاکس مو کدامند؟ مقایسه 11 برند ایرانی و خارجی

    ۴-تاثیر ویتامین A در رشد مو

    اگر موهایی خشک و وز دارید که دو شاخه می‌شوند و حین شانه کشیدن به راحتی می‌شکنند، ویتامین A را مصرف کنید. این ویتامین در تولید سبوم پوست سر شما نقش دارد. در نتیجه این امر، تارهای مو آبرسانی می‌شوند و مواد مغذی بیش‌تری بدست می‌آورند. البته بر اساس پژوهش‌ها، مصرف مکمل ویتامین A اثر عکس داشته و باعث ریزش مو می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا این ویتامین را از طریق مواد غذایی و به‌صورت طبیعی به بدنتان برسانید.

    ویتامین A برای رشد مو

    ۵- ویتامین C برای رشد مو

    ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی باعث تولید کلاژن می‌شود. کلاژن در سلامت و زیبایی مو و پوست نقش بسیار مهمی دارد. چنانچه رژیم غذایی شما مملو از ویتامین C باشد، مشکلات پوست سرتان با آنتی اکسیدان‌های موجود در آن درمان خواهد شد. همچنین رادیکال‌های آزاد از رشد مو جلوگیری می‌کنند. عناصر آنتی‌اکسیدانی ویتامین C باعث از بین بردن آن‌ها می‌شوند تا در نهایت جلوی ریزش مو را بگیرند.

    ۶- ویتامین E برای رشد مو

    عملکردی که ویتامین E دارد، مشابه ویتامین C است. این عنصر از جمله آنتی اکسیدان‌های قدرتمند بوده که بر اساس تحقیقات مختلف در پیشگیری از ریزش مو نقش دارد. طی این مطالعات آمده که مصرف منابع ویتامین E بعد از ۸ ماه باعث شده حدود ۳۵ درصد از ریزش موهای افراد مورد مطالعه کاهش پیدا کند.

    مواد غذایی دارای ویتامین های رشد مو

    تا اینجا توضیح دادیم که کدام ویتامین برای رشد مو ضروری است. ولی آیا می‌دانید چگونه این ویتامین‌ها را به بدنتان برسانید؟ هر یک از این ویتامین‌ها در مواد غذایی خاصی قرار دارند که با خوردن آن‌ها، ویتامین‌های مورد نیاز مو را هم تامین می‌کنید. در ادامه با این محصولات غذایی بیش‌تر آشنا می‌شوید.

    مواد غذایی دارای ویتامین های رشد مو

     ۱- ویتامین برای رشد مو در تخم مرغ

    فوایدی که تخم مرغ برای سلامت بدن دارد بر کسی پوشیده نیست. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین است که به عنوان دو ماده مغذی برای رشد مو به شمار می‌آیند. برای رشد مو مصرف پروتئین کافی اهمیت دارد؛ زیرا اکثر فولیکول‌های مو از پروتئین ساخته شدند. وجود بیوتین برای تولید کراتین به عنوان پروتئین مو، ضروری است.

    ادامه مطلب
    تزریق ژل لب مدل فانتزی

    ۲-اسفناج برای رشد مو

    احتمالا موارد زیادی درباره تاثیر سبزیجات بر سلامت پوست و مو شنیده‌اید. اسفناج غنی از فولات، آهن و ویتامین های A و C بوده که روی روند رشد طبیعی موها تاثیر می‌گذارند.

    ۳- ویتامین خانواده توت‌ها در رشد مو

    انواع توت‌ها دارای ترکیبات مفید و ویتامین‌هایی هستند که باعث رشد و تقویت مو می‌شوند.  ویتامین C  با خواص آنتی اکسیدانی قوی‌ خود به محافظت از فولیکول‌های مو کمک می‌کند. ویتامین C موجود در توت‌ها به تولید کلاژن کمک می‌کند. در نتیجه موها تقویت می‌شوند و دیگر شکننده نیستند. ۱ فنجان توت‌فرنگی، ۸۵ میلی‌گرم ویتامین سی داشته که حداکثر ۱۱۳ درصد از نیازهای روزانه ویتامین C بدن را تامین می‌کند.

    ویتامین توت‌ها برای رشد مو

    ۴- ویتامین رشد مو در ماهی‌های چرب

    ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال مخالی از ماهی‌های چرب با مواد مغذی هستند که با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ به رشد مو کمک می‌کنند. براساس تحقیقات انجام شده، مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در کنار آنتی اکسیدان‌ها منجر به کاهش ریزش مو و افزایش تراکم آن می‌شوند. ماهی چرب منبع عالی از سلنیوم، ویتامین D3، پروتئین و ویتامین‌های B است.

    ۵- ویتامین دانه‌های روغنی برای رشد مو

    دانه‌های روغنی متشکل از مواد مغذی با کالری تقریبا کم هستند. اکثر این مواد مغذی در رشد مو نقش مهمی دارند. این موارد شامل ویتامین E، روی و سلنیوم هستند. تحقیقات نشان داده ۲۸ گرم دانه آفتابگردان می‌تواند حدود ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین کند.

    عوارض جانبی ویتامین برای رشد مو

    با شنیدن نام ویتامین‌ها همه ما به یاد مصرف مکمل‌ها می‌افتیم. اگر شما هم به دنبال این هستید که مکمل کدام ویتامین برای رشد مو را بخورید، باید بگوییم که مصرف زیاد آن‌ها برای بدن ضرر دارد. چنانچه سه برابر ویتامین‌های لازم را مصرف کنید، رشد مو را نمی‌توانید سه برابر یا حتی دو برابر کنید.

    ادامه مطلب
    اسکالپشور چیست؟ لاغری بدون جراحی مزایا معایب قیمت

    بدن انسان تنها می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز خود را حفظ کرده و باقی را دفع کند. به همین خاطر، تنها در مواردی که کمبود ویتامین دارید، اقدام به مصرف مکمل ها کنید.

    از جهتی تحقیقات صورت گرفته نشان داده که سطوح بالای ویتامین A باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو می‌شود. این سطح بالای ویتامین A تنها زمانی که بیش از حد مکمل‌ها را مصرف کنید، اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که اگر اختلالات هورمونی دارید، مکمل‌های رشد مو منجر به رشد موی اضافی می‌شوند و پر مویی در سر و صورت را به همراه دارند.

    عوارض جانبی ویتامین برای رشد مو

    برای آنکه عوارض مصرف ویتامین‌ها را کاهش داده و بدانید کدام ویتامین برای رشد مو را نیاز دارید، حتما قبل از استفاده با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. احتمالا لازم باشد برای اطمینان از وضعیتتان، آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

    سخن پایانی

    در این مطلب توضیح دادیم که کدام ویتامین برای رشد مو ضروری است و باید این ویتامین‌ها را از طریق چه مواد غذایی وارد بدن کنید. با داشتن رژیم غذایی کامل و متعادل حاوی تمام ویتامین‌های مورد نیاز مو، آ‌ن‌ها را سالم نگه دارید. کمبود ویتامین‌ها بدون شک آسیب جدی به موهای شما وارد می‌کند.

    به همین خاطر، توصیه می‌کنیم تا ویتامین‌هایی که در این مقاله به آن پرداخته شده را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. خوردن مواد غذایی و مکمل‌ها همیشه برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز موهای شما پاسخگو نیستند.

    به همین دلیل باید ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و همه آنچه را که موهایتان نیاز دارند، به طور مستقیم به آن‌ها برسانید. برای این کار کافی است از خدمات مزوتراپی مو در کلینیک زیبایی ایران استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و نوبت‌دهی در کلینیک زیبایی ایران از طریق راه‌های ارتباطی برای ما پیغام بگذارید یا با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *