آیا بوتاکس پیشانی باعث افتادگی پلک می‌شود؟

  • آیا بوتاکس پیشانی باعث افتادگی پلک می‌شود؟

    خوشبختانه امروزه روش های مختلفی برای درمان و حتی جلوگیری از چین و چروک وجود دارد که همه افراد از سن ۱۸ سالگی به بعد می توانند برای انجام این روش ها اقدام کنند. یکی از بهترین روش ها برای درمان و جلوگیری از چین و چروک، تزریق بوتاکس است. این روش باید حتما توسط پزشک متخصص پوست و در کلینیک پوست و مو انجام شود. در غیر این صورت ممکن است عوارض مختلفی به همراه داشته باشد.

    یکی از مهم ترین عوارضی که متاسفانه برای برخی از مراجعین ممکن است رخ دهد، افتادگی پلک است. به همین دلیل برخی از مراجعین قبل از انجام و تزریق بوتاکس ممکن است از انجام این کار برای درمان چین و چروک خودداری کنند. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر افتادگی پلک بعد از بوتاکس و دلیل آن می پردازیم.

    دلیل افتادگی پلک بعد از بوتاکس چیست؟

    در بوتاکس سمی به نام بوتولینوم وجود دارد که تزریق آن باعث فلج شدن عضلات صورت و ثابت شدن آن در جای درست می شود. به صورتی که زمان لبخند زدن، اخم کردن، یا صحبت کردن دیگر شاهد چین و چروک در قسمت های مختلف صورت نخواهید بود. در صورتی که تزریق بوتاکس به درستی انجام نشود، باعث افتادگی پلک ها بعد از بوتاکس خواهد شد که به آن پتوز می گویند.

    در واقع دلیل افتادگی پلک ها بعد از بوتاکس منتقل شدن ماده بوتاکس به دو ناحیه مختلف یعنی پیشانی و بین چشم ها است. برای درک بهتر این موضوع ادامه مقاله را مطالعه کنید.

    ۱- پیشانی

    همان طور که می دانید تزریق بوتاکس پیشانی به منظور کاهش چین و چروک ناحیه پیشانی و حتی فرم گرفتن ابروها انجام می شود. در واقع با تزریق بوتاکس پیشانی از منقبض شدن عضلات ناحیه پیشانی که باعث بالا رفتن ابروها می شود، جلوگیری می کند. همچنین تاثیر زیادی در برطرف کردن خطوط افقی روی پیشانی دارد. اما در صورتی که تزریق در نواحی مورد نظر تزریق نشود و ماده بوتاکس در نواحی دیگر وارد شود، باعث پایین آمدن ابروها و افتاده به نظر رسیدن آن ها می شود.

    ۲- بین چشم ها

    برخی افراد علاوه بر چروک پیشانی، در ناحیه بین ابروها هم چروک های زیادی دارند که زمان اخم کردن مشخص می شود. در این شرایط نیز پزشکان متخصص بین دو ابرو و حتی روی خطوط ابرو هم به صورت عمودی بوتاکس تزریق می کنند. در صورتی که در این روش تزریق هم بوتاکس به درستی تزریق نشود، باعث می شود که مقداری از بوتاکس وارد پلک فوقانی شود.

    دلیل افتادگی پلک بعد از بوتاکس

    در چنین شرایطی کف دست بالابرنده – ماهیچه ای که پلک بالایی را بالا نگه می دارد، فلج می شود. با فلج شدن این عضله پلک بالایی افتاده می شود و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

    عوامل مهم افتادگی پلک بعد از بوتاکس چیست؟

    در پاراگراف بالا با دلیل اصلی افتادگی پلک بعد از بوتاکس آشنا شدید. اما غیر از این دو موارد، عوامل مهم دیگری باعث افتاده شدن و حتی بی حرکت ماندن پلک بالایی چشم ها نیز می شود. از جمله مهم ترین عوامل مهم افتادگی پلک بعد از بوتاکس به شرح زیر است:

    1. در صورتی که ناحیه و قسمتی که باید تزریق در آن انجام شود، به اشتباه توسط پزشک انتخاب و تزریق انجام شود.
    2. در صورتی که تزریق بوتاکس توسط پزشک غیر متخصص و بی تجربه انجام گردد.
    3. اگر قسمتی از ماده بوتاکس در ماهیچه‌ های بالا برنده پلک حرکت کند و عضله های پلک حالت فلجی و افتادگی پیدا کند.
    4. اگر میزان عمق لازم سوزن که باید در پوست و عضلات فرو رود، کم یا زیاد شود، ماده بوتاکس به نواحی دیگر عضلات وارد می شود. همچنین عضلات دیگری درگیر می شود که این اتفاق باعث افتاده شدن پلک ها بعد از تزریق می شود.
    5. اگر از بوتاکس های غیر معتبر و بدون تاییدیه و استانداردهای لازم استفاده شود.
    6. در صورتی که از تزریق بوتاکس به میزان لازم استفاده نشود و میزان آن زیاد باشد.
    7. در صورتی که بیمار مراقبت های لازم بعد از تزریق بوتاکس را به درستی و کامل انجام ندهد.

    درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

    همان طور که می دانید تجربه افتادگی پلک ها بعد از بوتاکس برای همه ناخوشایند است. به همین دلیل همه به دنبال روشی برای درمان آن به بهترین نحو و در کم ترین زمان ممکن هستند.

    ۱- مراجعه به کلینیک معتبر:

    مهم ترین اقداماتی که توصیه می شود برای تزریق بوتاکس مد نظر داشته باشید، مراجعه به پزشک با تجربه و کلینیک پوست و مو ایران است.

    ۲- استفاده از قطره چشمی:

    در صورتی که به طور نا خواسته پس از تزریق شاهد عارضه ای از جمله افتادگی پلک بودید، می توانید از قطره های چشمی مانند آپراکلونیدین (Iopidine) استفاده کنید. استفاده از این قطره به مرور باعث از دست رفتن خاصیت منقبض شدن پلک ها می شود. در واقع عملکرد این قطره بدین صورت است که عضلات چشم را سفت می کند و به مرور باعث از دست رفتن ویژگی فلج بودن پلک ها خواهد شد. برای این کار از ۱ تا ۲ قطره و سه بار در روز داخل چشم ها بریزید. برای انجام این کار نیز حتما با پزشک مشورت کنید.

    درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

    ۳- صبور باشید:

    در صورتی که ابروهای شما افتاده شده، باید حداقل ۴ تا ۶ هفته صبر کنید تا اثر تزریق بوتاکس برطرف شود. در این مدت توصیه می شود که سعی کنید ابروها را بالا ببرید و چندین ثانیه این حرکت را تکرار کنید. اما در این زمان توصیه می شود که از ماساژ دادن زیاد و فشار وارد کردن به این نواحی خودداری کنید. برای این کار فشار کمی وارد کنید تا عضلات تحریک شده و بوتاکس بی تاثیر شود.

    ۴- استفاده از مسواک برقی:

    یکی از روش های دیگر برای ماساژ دادن پلک ها استفاده از مسواک برقی است. هر روز به مدت چند دقیقه از مسواک برقی برای ماساژ این نواحی استفاده کنید.

    ۵- مراجعه به پزشک:

    اگر فرم ابروها و پلک ها به طور کامل عوض شده، به پزشک ماهر در کلینیک پوست و مو مراجعه کنید.


    سوالات متداول افتادگی پلک بعد از بوتاکس

    ۱- افتادگی پلک بعد از بوتاکس خطرناک است؟

    خیر. اما همه چیز بستگی به میزان و عمق تزریق بوتاکس دارد. اگر افتادگی پلک ها شدید و زیاد باشد ممکن است خطرناک باشد.

    ۲- افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس چقدر طول می کشد؟

    به طور معمول تاثیر بوتاکس و افتادگی پلک ها بعد از ۴ تا ۶ هفته بعد از تزریق از بین می رود.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *