رشد سریع و تقویت ناخن‌ ها

  • رشد سریع و تقویت ناخن‌ ها

    در افزایش زیبایی دست ها عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که یکی از مهم ترین عوامل و فاکتورها، داشتن ناخن هایی زیبا و سالم است. علاوه بر این، توجه به رشد سریع و تقویت ناخن‌ ها یکی از مهم ترین نشانه های سلامتی فرد محسوب می شود. به گونه ای که اگر سرعت رشد ناخن ها کم باشد، یا به طور کلی ناخن ها سست و شکننده باشد، روش های افزایش سرعت رشد و تقویت ناخن ها به این افراد پیشنهاد می شود.

    ناخن مانند مو از پروتئین کراتین ساخته می شود و هر ماه حدود ۰.۲ سانتی متر رشد می کند. اما برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است ناخن آن ها ماهانه به مقدار مناسب رشد نکند. در چنین شرایطی روش های مختلفی برای رشد سریع و تقویت ناخن ها پیشنهاد می شود. در صورتی که شما نیز با چنین مشکلی مواجه هستید، همراه ما باشید تا با روش های افزایش رشد سریع و تقویت ناخن های دست آشنا شوید.

    دلایل رشد کم ناخن ها

    همان طور که می دانید و احتمالا می بینید سرعت رشد همه افراد با یک دیگر یکسان و مشابه نیست. این موضوع به دلیل تفاوت میزان پروتئین و سیستین B6 در بدن هر فرد است. بنابراین در صورتی که فرد به دلایل مختلف سرعت رشد ناخن های او کم باشد، یا ناخن های سست و شکننده ای داشته باشد، باید با استفاده از راه های مختلف برای رشد آن ها کاری کند.

    دلایل رشد کم ناخن ها

    چون یکی از مهم ترین قسمت هایی که در نگاه اول به چشم هر فردی می آید، ناخن ها و دست ها هستند. به طور کلی طبق بررسی های انجام شده در بهترین کلینیک های زیبایی، دلایل رشد کم ناخن ها برای هر فرد ممکن است به دلایل زیر باشد:

    • جویدن ناخن
    • استفاده از لاک ناخن به صورت مداوم
    • تغییرات هورمونی در بدن به ویژه بین خانم ها در دوران بارداری یا شیردهی
    • وارد شدن ضربه شدید به دست ها
    • کمبود میزان زینک در بدن
    • عدم توجه و رسیدگی به سلامت ناخن ها و دست ها
    • فراموش کردن لایه پایه ناخن به دلیل کاشت ناخن
    • استفاده زیاد از اکریلیک و ژل ناخن
    • تراشیدن سطح ناخن
    • کاهش ویتامین های ضروری برای رشد ناخن در بدن
    • عوامل ارثی و ژنتیکی

    رسیدگی به ناخن ها برای رشد سریع تر

    یکی از بهترین راه کارهای طبیعی برای رشد سریع تر و تقویت بهتر ناخن ها، رسیدگی کردن به ناخن ها است. به صورتی که می توانید با مراقبت های ساده و معمول در خانه، می توان به تقویت بهتر ناخن ها کمک زیادی کرد. برای مثال یکی از بهترین روش ها برای تقویت و مراقبت و رسیدگی ناخن ها انجام موارد زیر است:

    1. انجام روش های جلوگیری از جویدن ناخن
    2. به صورت مرتب ناخن ها را کوتاه کنید و سوهان بزنید.
    3. از محلول ها و لاک های تقویت ناخن استفاده کنید.
    4. استرس خود را کاهش دهید.
    5. به تغذیه خود در طول روز رسیدگی کنید. بدین صورت که مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای استحکام ناخن مصرف کنید.
    6. برای شستن دست ها از شوینده های ملایم استفاده کنید تا اطراف و ناخن ها خشک و شکننده نشود.
    7. از مرطوب کننده های مناسب برای افزایش استحکام ناخن ها استفاده کنید.
    8. پس از شستن دست ها، فورا دست های خود را خشک کنید.
    9. زمان شستن ظروف از دستکش استفاده کنید.
    10. زیاد از لاک پاک کن و استن استفاده نکنید.

    روش های افزایش رشد سریع تر ناخن ها

    همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، یکی از دلایل اصلی کاهش رشد ناخن ها یا شکننده بودن آن ها، کاهش میزان ویتامین های لازم و ضروری برای رشد کافی ناخن ها است. در صورتی که ویتامین ها به مقدار لازم و از طریق تغذیه کافی به بدن نرسد، ممکن است رشد ناخن ها حتی متوقف هم شود.

    بنابراین می توان گفت از جمله بهترین روش های افزایش رشد سریع تر ناخن ها به شرح زیر است:

    مصرف ویتامین A:

    ویتامین A یک آنتی اکسیدان محسوب می شود که وجود آن به مقدار کافی در بدن برای رشد بهتر ناخن ها موثر است. برای افزایش میزان A در بدن می توانید اسفناج، گریپ فروت، سیب و سیب زمینی شیرین را به صورت روزانه و در طی هفته مصرف کنید.

    مصرف ویتامین C:

    وجود ویتامین C به عنوان یک منبع حیاتی برای رشد سریع تر ناخن ها شناخته می شود. به همین دلیل توصیه می شود مواد غذایی مختلف از جمله مرکبات، زغال اخته، سبزیجات برگی، گوجه فرنگی و توت فرنگی که حاوی این ویتامین هستند را مصرف کنید.
    روش های افزایش رشد سریع تر ناخن ها

    مصرف ویتامین H (بیوتین):

    بیوتین جز مهم ترین موارد تاثیر گذار در افزایش رشد سریع تر ناخن ها محسوب می شود. به همین دلیل بدن باید به صورت روزانه میزان ۳۰ تا ۴۰ میکروگرم بیوتین دریافت کند. به همین دلیل مصرف موز، ماهی سالمون، و آووکادو که منابع بیوتین هستند، پیشنهاد می شود.

    مصرف اسید فولیک:

    گاهی کمبود فولیک اسید یا ویتامین B9 به عنوان عامل اصلی رشد کم ناخن ها محسوب می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود میزان مصرف تخم مرغ، سبزیجات برگی، میوه های مرکبات و چغندر را در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

    روش های طبیعی برای رشد سریع تر و تقویت ناخن

    علاوه بر روش های رایجی که در بالا به آن ها اشاره شد و توسط متخصصین پوست و مو پیشنهاد می شود، روش های طبیعی و رایج دیگری وجود دارد که در افزایش رشد سریع تر ناخن و حتی تقویت آن ها موثر است. این روش ها به شرح زیر است:

    • کوتاه کردن ناخن ها به صورت هفتگی: یکی از نکات مهمی که باعث افزایش روند رشد سریع ناخن ها می شود، کوتاه کردن آن ها است. پیشنهاد می شود، هفته ای یک بار مقدار کمی از ناخن را کوتاه تر کنید.
    • انجام پدیکور و مانیکور: پدیکور و مانیکور یکی از بهترین روش های مراقبتی است که سال هاست بین خانم ها رواج دارد. در این روش ها به صورت منظم ناخن ها دور گیری شده و حتی از کرم های مراقبتی انجام می شود که این کار تاثیر زیادی در بهبود رشد و تقویت ناخن ها دارد.
    • استفاده از محلول و روغن های تقویت ناخن: خوشبختانه با افزایش اهمیت رسیدگی به ناخن ها و حفظ زیبایی آن ها انواع محلول ها و روغن های مفید برای سلامت ناخن ها وجود دارد که استفاده از آن ها حتی به صورت روزانه هم پیشنهاد می شود. برای خرید این محلول ها می توانید از پزشکان متخصص و داروساز کمک بگیرید.

    روش های طبیعی برای رشد سریع تر و تقویت ناخن

     

    • استفاده از کرم های مرطوب کننده: یکی از بهترین روش های موثر در تقویت شدن ناخن ها، آبرسانی کردن و مرطوب نگه داشتن آن ها از طریق استفاده از کرم های مرطوب کننده است. برای این کار نیز توصیه می شود از یک داروساز کمک بگیرید تا کرم مناسب پوست شما و برای رشد بهتر ناخن ها را به شما معرفی کند.
    • ناخن ها را تمیز نگه دارید: در صورتی که در محل کار یا در منزل به مدت زیاد با مواد مختلف و به ویژه رنگی و آلوده کار می کنید، پس از اتمام کار به صورت دقیق با استفاده از شوینده های مناسب و حتی مسواک زیر ناخن را به خوبی بشویید. چون ناخن ها محل اصلی رشد میکروب و قارچ هستند، و وجود زیاد آن ها مانع رشد سریع ناخن های دست و پا می شود.

    روش های جلوگیری از جویدن ناخن ها

    یکی از بهترین روش های رسیدگی و مراقبت از ناخن ها این است که از جویدن آن ها خودداری کنید. برای ترک این عادت بد نیز روش هایی وجود دارد تا به طور مداوم ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشید. بهترین روش های جلوگیری از جویدن ناخن ها به شرح زیر است:

    1. از محلول ها و لاک های افزایش رشد یا افزایش استحکام ناخن استفاده کنید.
    2. اگر لاک می زنید، اطمینان حاصل کنید که سطح آن ضخیم و موج دار نیست تا باعث تحریک شما برای جویدن و کندن لاک از روی ناخن ها نشود.
    3. تا مدتی آدامس بجویید تا عادت جویدن ناخن ها را کم کم ترک کنید.
    4. به ناخن ها آبلیمو بزنید. برای این کار یک بار در روز ناخن ها خود را در یک کاسه حاوی آبلیمو قرار دهید و پس از چند دقیقه صبر کنید که آبلیموها خشک شود. زمانی که می خواهید طبق عادت ناخن بجویید، به دلیل ترش مزه بودن ناخن ها دست از این کار برمی دارید و این عادت ترک می شود.
    5. زمانی که در منزل مشغول استراحت یا تماشای تلویزیون هستید، دستکش بپوشید. بسیاری از افراد زمان استراحت و بیکاری به فکر فرو می روند و سراغ جویدن ناخن می روند.

    مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن ها

    همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، یکی از بهترین روش ها برای تقویت و رشد بهتر و سریع تر تقویت کردن ناخن ها از طریق مصرف مواد مغذی و مفید برای بدن است. به همین دلیل با مصرف مواد غذایی مفید که دارای بیوتین و مواد مغذی برای رشد ناخن است، می توانید به تقویت و رشد بهتر ناخن ها کمک کنید. از جمله مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن ها می توان موارد زیر را نام برد:

    1. نان گندم
    2. ماهی سالمون
    3. لبنیات
    4. مرغ
    5. آجیل
    6. برگ چغندر

    چنانچه سوالی داشتید میتوانید از پایین همین مقاله در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشکان و مشاوران کلینیک ایران در این خصوص شما را راهنمایی کنند.


    سوالات متداول رشد سریع و تقویت ناخن‌ ها

    ۱- آیا مصرف مواد غذایی دارای بیوتین برای رشد ناخن ها مفید است؟

    بله. با مصرف مرتب مواد غذایی ذکر شده، ناخن ها تقویت شده و رشد می کند.

    ۲- آیا عوامل ارثی هم در رشد ناخن ها موثر است؟

    بله. یکی از عوامل مهم در رشد ناخن ها، عوامل ژنتیکی و ارثی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *