روش های افزایش رشد مژه‌ها

  • روش های افزایش رشد مژه‌ها

    زیبایی و میل به زیبا بودن از دیر باز در وجود هر انسانی قرار داشته وزیبا شدن و زیبا دیده شدن از نیازهاس اساسی انسانهاست که البته این میل در خانمها بیشتر دیده می شود. صورت انسان بیشترین نمود را در زیبایی هر شخص دارد و اجزای صورت و ترکیب آن از مهمترین, جلوه های زیبایی است. مخصوصا چشم ها و مژه های برآمده از آن , جلوه ی خاصی در زیبایی صورت زنان دارد.

    این روزها زنان با آرایش کردن و استفاده از مواد شیمیایی سعی در زیبا جلوه دادن صورت خود دارند و این عمل به آنان اعتماد به نفس می دهد و باعث بالا بردن ارزشهای درونی خود می شوند. همانطور که می دانید بسیاری از افراد برای رسیدن به این زیبایی, به دنبال راهکارهای ساده و سریع هستند و آن هم استفاده از ریمل و یا کاشت مژه و یا مژه مصنوعی هستند.

    اما ما در این مقاله سعی داریم که برای زیبایی بیشتر خانمها و بالا بردن اعتماد به نفس شان از طریق پرپشت کردن مژه ها و تقویت آن به روشهای طبیعی, به آنها کمک کنیم تا مژه های بلند و پرپشت و طبیعی داشته باشند و از عوارض کارهای شیمیایی در امان باشند.

    علی رغم داشتن هر شکل و اندازه ی چشم , مژه های بلند و پرپشت علاوه بر زیبایی باعث می شود از چشمان بهتر محافظت کند و از ورود گردوغبار و … به درون چشم ها جاوگیری میکند.

    علت ریزش مژه ها چیست؟

    تارهای طبیعی مژه به صورت طبیعی ریزش دارند. اما در صورتی که مژه ها به صورت روزانه و زیاد ریزش داشته باشند، باید برای رشد آن ها کاری کرد. ابتدا باید دلیل ریزش مژه ها را بدانید. مهم ترین دلایل ریزش مژه به شرح زیر است:

    1. پاک نکردن آرایش چشم ها و خوابیدن با آرایش
    2. تغذیه نا مناسب
    3. کاهش مواد مغذی در بدن
    4. استفاده مکرر از مژه مصنوعی و اکستنشن کردن آن ها
    5. فشار وارد کردن به مژه ها زمان شستن آرایش چشم ها

    علت ریزش مژه ها چیست؟

    جالب اینجاست که بدونیم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مژه بر روی پلک‌های بالایی وجود دارند در حالی که این تعداد برای مژه‌های پایینی نصف است.خیلی از افراد از داشتن مژه های نازک و کم پشت ناراحت و همیشه در عذاب هستند و عواملی چون وراثت و عدم تغذیه ی مناسب و مشکلات هورمونی و یا بالا رفتن سن در ریزش و نازکی مژه ها موثر است.

    در ادامه ی این مقاله به روش هایی برای پرپشت نمودن و ضخیم تر شدن و بلند تر شدن مژه ها اشاره خواهیم کرد:

    روش های موثر برای رشد و تقویت مژه ها

    ۱.روغن کرچک

    درصد بالایی از روغن کرچک تشکیل شده از اسیدهای چرب و اشباع نشده ریسینلیدیک (Ricinoleic acid) , که این ماده به صورت قابل ملاحظه ایی برای کاهش ریزش مو و مژه موثر است. بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای محافظت از مو و مژه است. روغن کرچک ماده ی تغذیه کننده بسیار مقوی دارد که می تواند به تقویت رشد و ضخیم شدن مو و مژه کمک کند. همچنین این ماده مقوی عوامل بیماری زا که مانع رشد مژه می شود را از بین می برد.

    اگر روغن کرچک را با روغن های دیگر مثل روغن آلوئه ورا ویا چند قطره روغن ویتامین E که خاصیت انتی اکسیدانی دارد , ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب بعد از شستن صورت و خشک کردن کامل آن , با یک برس تمییز به ابروها ومژه ها بمالید و سپس صبح ان را با اب ولرم بشورید و این عمل را باید تا ۲ تا ۳ ماه ادامه دهید تا بتوانید نتیجه ی دلخواهتان را بگیرید.

    نکته قابل توجه این است که اگر روغن کرچک با روغن بادام تلخ ترکیب شود تاثیر ان چند برابر بیشتربرای رشد بهتر موها و پرپشت تر شدن مژه ها خواهد شد.

     روغن کرچک برای رشد و تقویت مژه ها

    ۲.روغن نارگیل

    روغن نارگیل به شکل قابل ملاحظه ایی در کاهش ریزش مو تاثیر دارد به دلیل نفوذ پذیری عالی آن در مو و مژه و توانایی خوب ان در مواجهه با از دست دادن پروتئینهای مو, ازمواد موثر برای کاهش ریزش مو و مژه است. و در درمان نازکی و شکنندگی مژه ها بسیار موثر است.
    همچنین روغن نارگیل به واسطه ی پوشش لایه ی چرب قابل توجهی روی مژه ها , باعث تقویت ان می شود و چون پروتئین و چربی های ضروری زیادی دارد برای داشتن مو و مژه های پرپشت و بلند بسیار موثر است.

    حال می توانید هر شب چند قطره روغن نارگیل را روی پنبه بچکانید و بعد روی مژه هایتان بمالید و تا صبح بماند و سپس با آب ولرم ان را بشویید و برای به دست اوردن نتیجه ی بهتر این عمل را نا ۲ الی ۳ ماه ادامه دهید.

    ۳. بیوتین یا ویتامین B7

    یکی از ویتامین های بسیار موثر برای رشد ناخن و مو و مژه ها , ویتامین B7 یا بیوتین است که تولید کراتین در بدن را تحریک کرده وبه این وسیله قادر است تا سرعت رشد فولیکول های مو را افزایش داده و برای پرپشت شدن موها و ضخیم شدن ان بسیار موثر است و ریزش مو و مژه ها را کمتر می نماید.

    در سال های اخیر چیزی که نظر پزشکان را به خود جلب نموده است تاثیر بسیار خوبی که ویتامین B7 یا بیوتین برای رشد موها و درمان ریزش مو داشته است و اکثرا از آمپول و یا قرص بیوتین در کنار یک مکمل تقویت مو استفاده می کنند.

    در تحقیقات به عمل آمده و آزمایشاتی که روی افرادی که به شدت ریزش مو دارند , با علت موروثی و هورمونی داشتند, کمبود ویتامین B7 را یکی از عوامل اصلی تشخیص داده اند بنابراین پزشکان در تشخیص و درمان ریزش مو و کم پشتی مو و مژه ها , اصولا از مکمل های ویتامین B7 و بیوتین استفاده می کنند. البته کمبود این ویتامین بسیار نادر است و اکثرا بیوتینی که از رژیم غذایی به دست میاریم برای تامین نیاز بدن کافی است و می تواند تاثیرات زیادی در رشد ناخن و مو و مژه ها داشته باشد.

    ۴. روغن سیاه دانه

    در سال های اخیر با توجه به خواص بسیار زیاد سیاه دانه , اکثرا در داروهای زیبایی و مراقبت از مو در حال استفاده است. روغن سیاده دانه دارای خاصیت آنتی اکسیدان هست که به درمان التهاب پوستی کمک می کند. تیموکینون TIMOKINON یکی از ترکیبات اصلی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در روغن سیاه دانه است که با عوارض پوستی ناشی از باکتری ها وقارچ ها مبارزه می کند.

    روغن سیاه دانه برای رشد و تقویت مژه ها
    تیموکینون حاوی پروتئین ها، آلکالوئیدها و ساپونین هاست که باعث رشد مو می شوند و روال پیری سلول ها را کند می کند بنابراین از ریزش مو و التهاب فولیکول های مو جلوگیری خواهد کرد.روغن سیاه دانه فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث تغذیه ی موها شده و درخشش مو را افزایش می دهد.

    از مزایای روغن سیاه دانه می توان به تحریک فولیکول های مو اشاره کرد که با خواص انتی اکسیدانی فقدرتمندی که دارند برای درمان ریزش مو موثر هستند زیرا گیاه سیاه دانه محتوی ۱۰۰ مواد مغذی مختلف است که منبع اساسی تغذیه و بهبود فولیکول های مو می باشند و در درمان ریزش مو و ضخیم شدن مو موثر است.

    ۵. سرم تقویت کننده مژه

    اگر چه سرم تقویت کننده های مختلفی موجود می باشد ولی در اینجا به ترکیب یک سرم خانگی اشاره می شود که این سرم را می توانیم به آسانی تهیه نمود و یک قاشق چایخوری روغن کرچک و اسانس استوخودوس را با ۲ قطره اسانس سدر ترکیب می کنیم و آن را درون یک ظرف تمیزی میریزیم و خوب مخلوطش می کنیم. سعی نمایید این سرم تقویت کننده ی مژه و ابرو را هر شب بمالید و صبح با آب ولرم بشویید و تا ۳ ماه ادامه دهید تا تاثیرات آن را ببینید.

    ۶. روغن زیتون

    یکی از درمان های طبیعی و آسان برای تقویت و رشد سریع مو, روغن زیتون است. این روغن سرشار از ویتامین E و اسید اولئیک است که سبب تقویت و پرپشت تر شدن مژه ها می شود. روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره ی ان را روی پنبه بچکانید و سپس چشم ها را بسته و روی مژه های خود بمالید و صبح ان را با آب ولرم بشویید و این عمل را هر شب به مدت ۲ الی ۳ ماه ادامه دهید تا موثر واقع شود. روغن زیتون موهایتان را براق تر و ضخیم تر می نماید.

    ۷. آلوئه ورا

    آلوئه ورا یک تونیک مناسب برای طراوت بخشیدن به چشم و کمک به حفظ مژه های شاداب می باشد. استفاده از آلوئه ورا یکی از درمانهای خانگی موثراست. ژل آلوئه ورا دارای ویتامین های ویتامین های B12، A، E و C و مواد مغذی است که باعث تقویت و رشد سریع موها و مژه ها می شود. سعی کنید ژل آلوئه ورا را تازه تهیه کنید و هر شب آن را به مژه هایتان بمالید و سپس صبح ان را با آب ولرم بشویید. ژل آلوئه ورا چشم ها و مژه ها را مرطوب نگاه میدارد و از ورود هر گونه الودگی جلوگیری می کند.

    آلوئه ورا برای رشد و تقویت مژه ها

    ۸. چای سبز

    چای سبز یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای داشتن مژه های بلند و پرپشت می باشد. مصرف چای سبز بهترین روش برای تحریک رشد مو و بهبود و سلامت مو و مژه است. چای سبز حاوی ویتامین هایی است که باعث بلند شدن و حجم دادن به موها و مژه ها می شوند. همچنین چای سبز سرشار از فلاونوئیدها بوده و یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای داشتن مژه های بلند و پرپشت می باشد.

    چای سبز را بجوشانید و سپس خنک کنید و یک پنبه را بان آغشته کرده و روی چشمانتان بمالید . بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید و این عمل را حداقل روزی ۲ الی ۳ بار انجام داده و برای ۲الی ۳ ماه ادامه دهید تا موثر واقع گردد. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از چای سبز که چای در چشمان شما نریزد.

    ۹. ترکیب روغن هسته انگوربا سفیده ی تخم مرغ

    یکی دیگر از روش های موثر برای تقویت مژه و ابرو استفاده از روغن هسته ی انگور است. روغن هسته انگور فاقد سدیم و کلسترول است . خاصیت آنتی‌اکسیدانی این روغن ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است. روغن هسته انگور خالص مطمئنا برای رویش مجدد مژه و ابرو موثرتر است سبب تقویت و و ضخیم تر شدن مژه ها می گردد.

    برای تاثیر گذاری بیشتر اگر این روغن را با سفیده ی تخم مرغ قاطی نمایید , بسیار موثرتر عمل می کند چون سفیده ی تخم مرغ منبع غنی از بیوتین هست و برای رشد و تقویت مو و مژه موثرتر است. و ترکیب روغن هسته انگوربا سفیده ی تخم مرغ را به مدت ۲۰د تا ۳۰ دقیقه روی مژه و ابروهای خود قرار داده و سپس با اب ولرم بشویید. و این کار را به مدت رو الی سه ماه ادامه دهید.

    ۱۰. روغن رزماری با ترکیب پوست لیمو

    رزماری یکی از گیاهان کوهی با خواص دارویی و درمانی بالا است که دارای بوی نافذ وگرمی است و بر اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و محرک خوبی است و خون را به جریان درمیاورد و هنگامی که ان را روی مژه ها و ابرو میمالید به شدت خون در ان ناحیه به جریان در میاید و باعث تقویت رشد و پرپشت تر شدن مو و مژه ها می شود.
    اگر داخل روغن رزماری چند تکه پوست لیمو را انداخته ودر یک ظرف درب داری گذاشته و بعد از ۲ هفته ترکیب این روغن را به مژه و ابروهایتان بمالید تاثیر ان چند برابر شده , چون پوست لیمو سرشار از ویتامین C است و انتی اکسیدان فراوانی دارد در بهبود رشد و تقویت ابرو و مژه موثرتر است.

    روغن رزماری با ترکیب پوست لیمو برای رشد و تقویت مژه ها

    نکاتی برای مراقبت و نگهداری از مژه ها

    زیبایی و پر پشت بودن مژه ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش زیبایی چشم ها و حتی کل صورت دارد. به صورتی که خانم های جوان روش های مختلف زیادی را برای افزایش رشد مژه امتحان می کنند. در صورتی که در برخی موارد می توان با رعایت نکات مهم برای سلامت مژه ها، به طور طبیعی شاهد افزایش رشد آن ها بود.

    • سعی نمایید آرایش چشمانتان را با تونر مخصوص پوست خود , پاک نمایید و نگذارید مدت طولانی آرایش روی صورت و مژه هایتان بماند.
    • برای اینکه رشد مژه هایتان افزایش پیدا کند همیشه سعی نمایید به ارامی پلک و محل رویش مژه ها را ماساژ دهید.
    • در صورت امکان اطمینان حاصل نمایید که محصولات آرایشی تان از کیفیت و استانداردهای لازمه برخوردار است.
    • در حد امکان از مژه های مصنوعی به هیچ عنوان استفاده ننمایید.

    نکاتی برای مراقبت و نگهداری از مژه ها

    همچنین از جمله مهم ترین نکات رسیدگی و مراقبت از مژه ها به شرح زیر است:

    ۱- استفاده از فر مژه را کنار بگذارید

    یکی از کارهای معمولی که اکثر خانم ها برای آرایش کردن چشم ها و ریمل زدن، از فر مژه استفاده می کنند. شاید ندانید ولی زمان فر مژه زدن میزان زیادی از مژه های شما کنده می شود، و می ریزد. بنابراین در صورتی که به سلامت و زیبایی مژه های خود اهمیت می دهید، باید برای مدتی طولانی یا برای همیشه فر مژه را کنار بگذارید.

    ۲- به مژه ها فشار وارد نکنید

    یکی از مهم ترین نکات دیگری که در مورد رعایت و نگهداری از مژه ها وجود دارد، این است که به هیچ وجه به مژه ها فشار وارد نکنید. برخی از خانم ها برای پاک کردن آرایش چشم ها از پاک کننده های قوی، مانند تونر، میسلار واتر، و حتی شوینده های قوی استفاده می کنند.

    نکات مراقبت و نگهداری از مژه ها

    همچنین برای این کار به طور کامل و محکم روی چشم ها و مژه های خود دست می کشند. در صورتی که این کار به هیچ وجه صحیح نیست و باعث سست شدن ریشه مژه ها، افزایش ریزش و کاهش رشد آن ها می شود. برای این کار از پاک کننده های آرایش مخصوص چشم و یک پد کوچک استفاده کنید و به آرامی روی مژه و چشم ها بکشید.

    ۳- از مصرف مکمل ها غافل شوید

    همان طور که در افزایش رشد موها و جلوگیری از ریزش موها، استفاده از مکمل های خوراکی ضروری است. برای افزایش رشد مژه و ابروها نیز می توان مکمل های خوراکی مصرف کرد. در برخی موارد یکی از مهم ترین دلایل ریزش ابرو و مژه ها کاهش میزان مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای رشد فولیکول های مو است و با مصرف مکمل می توان شاهد افزایش رشد مژه ها و تقویت فولیکول های موهای ابرو و مژه بود.

    ۴- مژه های خود را ماساژ دهید

    با وجود این که فشار وارد کردن به مژه ها باعث آسیب رسیدن به مژه ها و ریزش آن ها می شود. اما ماساژ دادن آرام پلک ها و مژه ها نیز تاثیر زیادی در افزایش رشد مژه ها دارد. روزانه ۵ دقیقه پلک های خود را به آرامی و بدون آسیب رسیدن به چشم ها ماساژ دهید.

    متخصصان و مشاوران کلینیک پوست و زیبایی ایران، آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع روش های افزایش رشد مژه ها می باشند. کافی است سوال خود را در پایین همین صفحه بنویسید تا کارشناسان ما در کمترین زمان شما را راهنمایی کنند.


    سوالات متداول روش های افزایش رشد مژه‌ها

    ۱- میزان مدت ماندگاری عوامل تاثیر گذار در رشد مژه ها چقدر است؟

    در صورتی که به صورت صحیح و مداوم روش های بالا را انجام دهید، مادام العمر مژه های پر پشت و زیبا خواهید داشت.

    ۲- آیا روش های خانگی در افزایش رشد مژه ها تاثیر دارد؟

    بله. در صورتی که به صورت مداوم و صحیح روش های ذکر شده را اجرا کنید، موثر خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    ۲ دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *