لیزر مو‌های زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

  • لیزر مو‌های زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

    امروزه خوشبختانه روش های مختلفی برای از بین بردن و به ویژه کاهش رشد موهای زائد در قسمت های مختلف بدن وجود دارد. یکی از بهترین روش های موثر و دائمی که افراد زیادی از آن استقبال کرده اند، لیزر موهای زائد است. خوشبختانه امروزه دستگاه های قدرتمند و بسیار با کیفیتی وجود دارد که با استفاده از آن می توان به صورت دائمی و بدون آسیب رسیدن به پوست، به رفع و کاهش موهای زائد خانم ها و آقایان کمک ویژه ای می کند.

    اما نکته مهمی که در مورد لیزر موهای زائد وجود دارد، این است که لیزر برای برخی افراد مناسب نیست و حتی ضرر دارد. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر این که لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد می پردازیم.

    در دنیای کنونی با پیشرفت علم و تکنولوژی برای از بین بردن موهای زاید از دستگاههای لیزر بسیار پیشرفته استفاده می شود و یکی از بهترین و ایمن ترین روشها برای از بین بردن موهای زاید است.

    امروزه دغدغه ی بسیاری از افراد از بین بردن موهای زائد شان است چون حذف موهای زاید در زیبایی و پاکیزگی دایمی افراد بسیار تاثیرگذار است و دستگاهای لیزر طوری طراحی شده اند که با بیشترین تاثیرگذاری روی پیاز مو, سبب از بین رفتن این موهای زائد برای مدت طولانی خواهد شد.

    در مقایسه با شیوه های سنتی قبل مثل وکس و مومک و اپیلاسیون و… طرفداران خاص خود را دارد. چرا که استفاده از دستگاههای جدید لیزر , روش درمانی دایمی است و هم درد و هم عوارض کمتری دارد . اما گاهی اوقات پزشکان توصیه می کنند که بعضی افراد نمی توانند از این دستگاهها ی لیزر برای رفع موهای زائد خود استفاده نمایند همانند زنان باردار و یا بیمارانی که مشکلات هرمونی و … دارند, چون ممکن است عوارضی را برایشان ایجاد نماید.

    لیزر مو‌های زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

    امروزه لیزر موهای زاید مانند هر تکنولوژی جدیدی ممکن است مورد سوءاستفاده بعضی از افراد قرار گیرد و حتی ممکن است نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه و صرفا براساس تبلیغات و و یا قیمت های ارزان , مجبور به انجام لیزر برای موهای زاید دست و صورت و دیگر اعضای بدن خود نمایند, که این امر باعث یاس و ناامیدی در افراد شده باشد که ما در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا از زمان و پول و از همه مهمتر, سلامتی خود را به خطر نیندازید.

    لیزر موهای زائد چیست ؟

    لیزر یک پرتو نوری دارد که این نور ویژگی های خاص فیزیکی و انرژی زیادی دارد. بنابراین نور لیزر کاربرد های خاصی در صنعت و تکنولوژی و فناوری های امروزه دارد. دستگاههای موهای زاید طوری طراحی شده اند که بدون اثر گذاری روی قسمت های دیگر پوست و بدن, میتواند موهای زاید را از بین ببرد.

    نور لیزرهر چیزی که سیاه رنگ باشد را می سوزاند و از بین می برد. لیزر با اثر گذاری حرارت دادن و سوزاندن موهای تیره رنگ داخل فولیکول, خود فولیکول را آسیب زده و از بین میبرد.

    هرقسمت از موهای زاید بدن یک چرخه ی استراحت برای رویش مجدد دارند , بنابراین اگر فولیکول مو در زمان لیزر در چرخه ی استراحت باشند اشعه لیزر تاثیری روی فولیکول مو ندارد به همین علت برای از بین بردن کل موهای زاید باید چندین جلسه با فاصله زمانی های مشخص برای درمان و از بین بردن این موها در نظر گرفت. چون در هر جلسه تعدادی از فولیکول های فعال مو سوخته و ار بین می رود بنابراین احتیاج به تعداد جلسات متعددی داریم تا کل موهای زاید از بین بروند.

    لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود؟

    همان طور که می دانید برخی افراد به طور معمول میزان زیادی موهای زائد در قسمت های مختلف بدن از جمله سینه، دست، پا، صورت، و … دارند. در نگاه اول داشتن موهای زائد برای هیچ کس خوشایند نیست. به همین دلیل خانم ها و آقایان برای رعایت بهداشت و نظافت پوست و زیبایی خود اقدام به لیزر موهای زائد می کنند.

    لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود؟

    در این روش اشعه دستگاه لیزر روی قسمت های مختلف بدن تابیده می شود. با این کار فولیکول های مو به مرور زمان و پس از چندین جلسه لیزر، نازک شده و دیگر رشد نمی کنند.

    لیزر موهای زاید برای چه کسانی مناسب نیست؟

    توصیه می شود قبل از انجام لیزر حتما با پرشک مربوطه مشورت نمایید. شاید لازم باشد از لیزرکردن برای موهای زاید اجتناب کنید اگر:

    • داروهای خاصی مانند درمان آکنه مصرف می‌کنید.
    • دچار مشکلات هورمونی هستید
    • مشکلات درمانی مانند اسکار هایپرتروفیک دارید.
    • اسکارهای کلوئیدی (اسکار برجسته) داشته باشید.
    • حامله هستید ویا به زودی قصد بارداری دارید.
    • سرطان پوست داشته یا داشته‌اید.
    • مبتلا به ویتیلیگو، وضعیتی که باعث بی رنگ شدن بخش‌هایی از پوست می‌شود, هستید.
    • تب‌خال تناسلی (HSV-2) دارید یا مستعد ابتلا به تبخال هستید
    • واکنش های شدید هیستامینی مانند کهیر دارید نیز مناسب نیست.
    • داروهای خاصی مانند ایزوترتینویین، آنتی بیوتیک‌ها و یا داروهای حاوی طلا مصرف می‌کنید.
    • به سن بلوغ (۱۸ سالگی) نرسیده‌اید و یا هنوز بدن شما به تعادل هورمونی نرسیده است
    • سن شما خیلی بالا است و بیش از ۷۰ یا ۸۰ سال سن دارید
    • در بدن خود تتوهای زیاد و بزرگی دارید ویا پوست خود را به شدت برنز کرده اید.

    عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

    در کلیت لیزر موهای زاید عوارض خاصی ندارد و فقط زمانی ممکن است که فردی دچار عوارضی بعد از لیزر شود که دستگاه لیزر استانداردهای مربوطه را نداشته باشد و یا اپراتور دستگاه مهارت لازمه را برای انجام کار به دست نیاورده باشد.

    اصولا لیزر فقط با لایه های سطحی پوست و فولیکول مو , سروکار دارد و وارد لایه های زیرین پوست نمی شود. گاهی اوقات فقط بر اثر بی تجربه بودن اپراتور دستگاه و عدم آموزش لازمه برای کار با دستگاه و عدم استاندارد بودن دستگاه لیزر ممکن است عوارضی در سطح پوست به وجود آید که در اینجا به چند نمونه عوارض سطحی پوست اشاره خواهیم کرد:

    ۱. تغییر رنگدانه های پوست :

    ممکن است بعد از لیزر به علت حساسیت بالای پوست در بعضی از افراد و یا بالا یودن درجه ی دستگاه و نداشتن مهارت لازمه ی اپراتور دستگاه, گاها متوجه تغییر رنگ در رنگدانه های پوست شویم و افرادی که پوست سفیدتری دارند , تیره تر می شود. حال اگر این تیرگی زیاد شود باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

    عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

    ۲. پوست پوست شدن سطح لیزر شده :

    گاهی اوقات بر اثر سوختگی ممکن است سطح پوست یک مقدار پوست پوست شود. و این عمل در صورتی به وجود میاید که پوست بسیار خشک باشد و نوک پروپ لیزر خیلی سرد نباشد و حرارت ان بالا باشد تا از سوختگی های سطحی جلوگیری شود. که اصولا از مرطوب کننده ای خاصی در سطح پوست استفاده می شود تا از این عارضه جلوگیری شود.

    ۳. رویش مجدد مو در نواحی لیزر شده:

    البته این مورد جز نوادر است و بعضی از افراد ممکن است تجربه ی رویش مجدد مو را در اطراف قسمت های لیزر شده بجربه کنند.

    ۴. تاول زدن:

    اگر درجه ی دستگاه لیزر تنظیم نباشد و روی حرارت بالا قرار داشته باشد , و یا فرد ممکن است به علت حساس بودن پوستش سریعا بعد لیزر در معرض نور آفتاب قرار گیرد, ممکن است پوست تاول بزند. در این صورت حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

    جلوگیری از عوارض لیزر موهای زائد

    برای جلوگیری از عوارض ناشی از لیزر, باید مراقبت هایی که باعث می شود نتیجه ی دلخواه را به دست آورد را انجام داد. نکته ی مهم این است که در طول دوره ای که برای درمان موهای زاید به کلینیک مراجعه می کنید هرگز نباید برای اصلاح از وکس و موم و وسایل دیگراستفاده کرد.

    برای لیزر صورت قبل از لیزر باید از هر گونه آلودگی مثل آرایش و کرم و .. پاک شود و پوست باید تمیز باشد و بقیه قسمت هایی که قرار است لیزر شود, یک شب قبل از مراجعه به کلینیک حتما باید محل مورد نظر را با تیغ بتراشید تا هیچ گونه موی زایدی وجود نداشته باشد.

    بعد از اتمام کار هم حتما دوش بگیرید و سعی نمایید بدن خود را با شوینده های ملایم و غیر عطری بشویید. وسپس لباس نرم و نخی بپوشید تا پوست قسمت لیزر شده کمتر تحریک شود.

    نکته ی مهم دیگر این که بعد از لیزر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید چون پوست لیزر شده در ابتدا بسیار حساس است و مستقیم در معرض آفتاب قرار گرفتن عوارضی را ایجاد می کند.

    جلوگیری از عوارض لیزر موهای زائد

    مورد دیگری که برای جلوگیری از عوارض لیزر موهای زاید مفید است , استفاده از کمپرس یخ در نواحی لیزر شده , است. دستگاههای لیزر با استفاده از نور و حرارت , موهای بدن را از بین می برند و به همین علت پس از پایان کار دمای پوست هم بالا می رود و باید حتما از کمپرس یخ استفاده کرد تا دما را کاهش داده و باعث آرامش پوست شود.

    هنگام لیزر حتما باید عینک های مخصوص زد. و برای تسکین درد حتما از ژل های که داده می شود و رسانای خوبی است باشد استفاده کرد.

    نکاتی در خصوص جلوگیری از عوارض لیزر

    به طور کلی لیزر کردن عوارض خیلی خاصی ندارد. اما با رعایت یکسری نکات می توان تا حد زیادی از به وجود آمدن مشکلات سطحی و جزئی جلوگیری کرد:

    1. اگرپوست شما خشک و شکننده است قبل از لیزر حتما از کرم های مرطوی کننده استفاده نمایید.
    2. به مدت ۳ الی ۴ ساعت بعد از لیزر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
    3. پیش از لیزر کردن لازم است استحمام کزده و بهداشت فردی را رعایت نمایید.
    4. اگر داروی خاصی را مصرف می کنید قبل از لیزر حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.
    5. از جدید بودن و استرلیزه بودن پروپ دستگاه مطمئن باشید.
    6. خودداری کردن از لیزر موهای نازک و کرکی, چون در بعضی مواقع باعث ضخیم شدن و تیره شدن موهای زاید می شود.
    7. در مدت زمانی که لیزر میکنید از موادی مانند وکس و اپلاسیون و بند و … استفاده نکنید.

    آیا تتو و خالکوبی مانع انجام لیزر است؟

    وقتی روی پوست خود تتو میزنید , رنگدانه‌های تیره‌ای در لایه‌های زیرین پوست شما به وجود می آید که نقش و نگارهای تتو رو ایجاد می‌کنند حال اگر بخواهید همان جایی را که تتو کرده اید را لیزر بزنید نور لیزر به قسمتی که تتو داشته بتابد , انرژی زیادی از آن توسط رنگدانه ها جذب خواهد شد. یعنی به جای اینکه انرژی لیزر توسط توسط موهای تیره رنگ بدن شما جذب شود و باعث آسیب زدن به فولیکول‌های مو باشد، تنها سبب گرم شدن رنگدانه‌ها و جوهر تتو می‌شود.

    آیا تتو و خالکوبی مانع انجام لیزر است؟

    پس بنابراین با ادامه ی کار فقط عوارض پوستی , درد و به نوعی سوختگی به همراه خواهد داشت. حال اگر اندازه ی خالکوبی کوچک باشد می توان آن را نادیده گرفت و روی آن را لیزر نکرد. و در این صورت می توان با تعداد جلسات بیشتر مشکل را حل کرد.

    آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

    یکی از بزرگترین دغدغه های موجود برای از بین بردن موهای زاید بدن با لیزر این است که آیا لیزر کردن باعث سرطان می شود؟ حال اگر شما دوست عزیز هم چنین دغدغه ای دارید باید عرض کنیم که لیزر موهای زاید به هیچ عنوان موجب سرطان نمی شود.

    لیزر موهای زائد برای چه افرادی مضر است؟

    همان طور که در پاراگراف اول هم ذکر شد، لیزر موهای زائد با وجود این که امروزه به عنوان یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن و کاهش رشد موهای زائد شناخته می شود، اما انجام آن برای همه افراد مناسب نیست. در ادامه مقاله به معرفی کامل تر این که لیزر برای چه افرادی مضر است، می پردازیم.

    • افرادی که به صورت مداوم از اسپری برنزه کننده استفاده می کنند

    برخی افراد علاقه دارند که پوستی با رنگ برنزه داشته باشند. به همین دلیل از اسپری های برنزه کننده استفاده می کنند. این افراد نباید اقدام به لیزر موهای زائد کنند. برای انجام لیزر این افراد باید ۴ هفته صبر کنند که رنگ پوست آن ها به حالت طبیعی خود برگردد. در غیر این صورت ممکن است که پوست دچار آفتاب سوختگی شده و نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت.

    لیزر موهای زائد برای چه افرادی مضر است؟

    • افرادی که با استفاده از دستگاه سولاریم یا زیر نور آفتاب برنزه شده اند

    در صورتی که قصد لیزر موهای زائد خود را دارید، ۱۰ روز قبل از آن از زیر نور مستقیم قرار گرفتن و برنزه کردن خود با نور آفتاب و دستگاه سولاریوم خودداری کنید. همچنین در صورتی که هر کدام از این روش ها را انجام داده اید، ۶ روز صبر کنید تا پوست به حالت و رنگ طبیعی خود برگردد. در غیر این صورت احتمال بروز بیماری هایپرپیگمنتیشن، از جمله آکنه، سوختگی، جای زخم و …. تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

    • افرادی که آنتی بیوتیک های قوی مصرف می کنند

    مصرف برخی از آنتی بیوتیک های قوی باعث حساس شدن پوست به نور (فتوسنسیتیویتی) می شود. به همین دلیل در این شرایط پوست به دلیل حساس شدن در معرض آسیب هایی که که در اثر حرارت ایجاد می شود؛ قرار می گیرد. همچنین پس از انجام لیزر ممکن است که احتمال بروز عوارض جانبی از جمله کهیر تاول، تب، خستگی و درد مداوم و … افزایش یابد. برای انجام لیزر موهای زائد حداقل ۷ روز قبل از آن، باید مصرف آنتی بیوتیک ها را با تایید پزشک معالج قطع کنید.

    • افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند

    برخی افراد ممکن است به دلیل افزایش سن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و … داروهای رقیق کننده خون، داروهای مکمل و ویتامین E با دوز بالا مصرف می کنند. عموم مردم تصور می کنند مصرف این داروها از جمله مکمل و ویتامین ها تاثیری در لیزر ندارد. بلکه نه تنها باعث کاهش رضایت نتیجه لیزر می شود، بلکه برای این افراد انجام لیزر موهای زائد مضر خواهد بود.

    • پوست های دارای تبخال

    یکی از حساس ترین پوست ها، پوست هایی است که به صورت مداوم دارای تبخال هستند. در صورتی که مدام تبخال می زنید، بهتر است که با تجویز و تایید پزشک آنتی بیوتیک های مختلف از جمله  آنتی ویرال پروفیلاکتیک پیش از جلسات لیزر موهای زائد، مصرف کنید تا تبخال به طور کامل درمان شود. در واقع در صورتی که تبخال فعال دارید، لیزر کردن می تواند تاثیر منفی روی آن بگذارد و حتی ضرر داشته باشد.

    • پوست های دارای آکنه های فعال

    با وجود این که لیزر به عنوان یکی از روش های درمانی موثر برای از بین بردن جای آکنه محسوب می شود. اما انجام آن برای افرادی پوست آن ها دارای آکنه های فعال است، توصیه نمی شود. در واقع آکنه نیز مانند تبخال است و باعث تشدید عوارض و حتی ویروسی شدن آن در محل آکنه می شود. در واقع در این شرایط حرارت روی آکنه ها تاثیر گذاشته و باعث افزایش میزان آکنه ها خواهد شد.

    لیزر موهای زائد برای چه افرادی مضر است؟

    • افرادی که موهای نازک و با رنگ روشن دارند

    عملکرد کلی و نتیجه مطلوب لیزر موهای زائد معمولا روی بدن افرادی که موهای آن ها تیره تر و ضخیم تر دارند، بهتر است. در واقع عملکرد دستگاه لیزر در کلینیک پوست و مو بدین صورت است که روی جذب رنگدانه ها و از بین بردن موهای زائد تاثیر دارد. به همین دلیل، در صورتی که فردی دارای موهایی با رنگ روشن و ضخامت کم است، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. علاوه بر این، لیزر مو برای این افراد مضر است. چون موی این افراد ضخامت کافی برای جذب رنگدانه ها توسط دستگاه لیزر را ندارند و ممکن است اشعه دستگاه لیزر باعث آسیب رسیدن به پوست او شود.

    • افراد مبتلا به کلوئید

    یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای افراد مبتلا به کلوئید ممکن است رخ دهد، ایجاد گوشت اضافه در نواحی است که لیزر به آن تابیده می شود.

    • افرادی که داروهای ضد جوش مصرف می کنند

    همان طور که می دانید برخی افراد که جوش های چرکی و بزرگ دارند، برای کاهش میزان التهاب و میزان جوش ها داروهای ضد جوش از جمله راکوتان مصرف می کنند. نکته مهم این است که با مصرف این داروها پوست نازک و آسیب پذیر می شود. به همین دلیل انجام این روش برای افراد مضر است.


    سوالات متداول عوارض لیزر موهای زائد 

    • عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

    از شایع ترین عوارض لیزر می توان خارش، قرمزی و التهاب کم را نام برد که پس از جلسه اول از بین می رود.

    • بعد از قطع داروها می توان لیزر کرد؟

    در صورتی که با تچویز و تایید پزشک خود مصرف داروهای ذکر شده را قطع کنید، لیزر کردن مانعی ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    ۲ دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *