لیزر موهای زائد حین مصرف راکوتان

  • لیزر موهای زائد حین مصرف راکوتان

    یکی از روش های رایج و مطمئنی که باعث جلوگیری کردن از رشد موهای زائد همه قسمت های بدن می شود، لیزر کردن است. این روش به دلیل این که هیچ گونه آسیبی به پوست نمی رساند، جز بهترین روش های موثر محسوب می شود. برخی از مراجعین ممکن است به دلیل مصرف کردن داروهای مختلف، از جمله راکوتان از انجام لیزر خودداری کنند.

    چون در این رابطه سوالات و تردیدهایی وجود دارد که برخی از مراجعین را نگران می کنند. به همین منظور در این مقاله نیز به بررسی کامل لیزر موهای زائد حین مصرف راکوتان می پردازیم.
    از جمله مهم ترین عوارض مصرف راکوتان همزمان با لیزر به شرح زیر است:

    عوارض شایع عوارض نادر
    خارش پوست 🌝 کهیر
    افزایش حساسیت و تحریک پوست 👁 کاهش مایع چشمی و خارش چشم
    نازک شدن موقت موها 👄 قرمز و پوسته شدن لب و چشم
    جوش صورت 🤕 سر درد
    خشکی یا ترک پوست ⚡️ملتهب شدن بافت های ناشی از عفونت

    افرادی که معمولا جوش های زیاد و کیتستیک دارند، پزشک به آن ها مصرف راکوتان را توصیه می کند. عملکرد و تاثیر این دارو تا حدی قوی و تاثیر گذار به گونه ای است که انجام برخی از روش های تکنیکی مناسب نیست و توصیه نمی شود.

    یکی از مهم ترین اقداماتی که نباید در دوران مصرف راکوتان انجام داد، لیزر موهای زائد است. به همین منظور در ادامه این مطلب به بررسی کامل تر داروهای غیر مجاز و مجاز زمان لیزر موهای زائد می پردازیم.

    مصرف راکوتان برای چه افرادی پیشنهاد می شود؟

    راکوتان جز یکی از داروهای پر مصرفی است که معمولا پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی برای افرادی که پوست صورت و بدن آن میزان زیادی جوش های چرکی و بزرگ دارند، تجویز می کنند. مصرف این دارو برای افرادی توصیه می شود که سایر روش های درمانی دیگر را افراد انجام داده اند، اما نتیجه مورد نظر حاصل نشده است.

    راکوتان و لیزر 2

    مصرف چه داروهایی زمان لیزر موهای زائد ممنوع است؟

    مصرف کردن برخی از داروهای حساس به نور و برخی از داروهایی که پزشک متخصص در کلینیک پوست و مو تایید نمی کند، زمان لیزر موهای زائد ممنوع است. چون مصرف این نوع داروها ممکن است برای فرد عوارض زیادی به همراه داشته باشد. از جمله مهم ترین داروهای ممنوع در دوران لیزر می توان موارد زیر را نام برد:

    ۱- قرص های ضد التهاب و ضد تورم:

    در زمان لیزر ممکن است افرادی که پوست های حساسی دارند، پوست آن ها دچار التهاب یا اسکار شود. در صورتی که این افراد قرص های ضد التهاب و ضد تورم مصرف کنند، باعث تاخیر در روند بهبود و ترمیم زخم ها و اسکارهای روی پوست می شود.

    ۲- ضد جوش های خوراکی:

    همان طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، مصرف برخی از قرص ها باعث بهبود روند درمان جوش می شود. اما مصرف این نوع قرص ها زمان لیزر باعث مقابله با ریزش مو و طولانی کردن مدت زمان پروسه درمان جوش ها می شود.

    ۳- آنتی بیوتیک ها:

    در صورتی که برای درمان عفونت های مزمن یا حاد آنتی بیوتیک های قوی مصرف می کنید، نباید برای لیزر موهای زائد اقدام کنید. چون مصرف این قرص ها باعث ایجاد لک های تیره روی پوست به صورت طولانی مدت می شود.

    ۴- مکمل های ویتامین A:

    هر گونه مکملی که دارای ترکیبات ویتامین A باشد، مصرف آن باعث تشدید حساسیت های پوستی و افزایش سوزش و درد زمان لیزر کردن می شود.

    ۵- راکوتان و داروهایی حاوی ایزوترتینوئین:

    همان طور که می دانید راکوتان یک ضد جوش قوی برای درمان جوش های قوی است. مصرف این نوع قرص نیز باعث ایجاد زخم و اسکارهایی روی پوست می شود که درمان آن ها مشکل خواهد بود.

    ۶- داروهای هورمونی:

    برخی از خانم ها یا آقایان ممکن است به دلیل مشکلات هورمونی، در دوره ای مجبور به مصرف داروهای هورمونی باشند. مصرف این داروها نیز، باعث به وجود آمدن تداخل در چرخه ی رشد مو و کاهش بازدهی لیزر موهای زائد برای فرد خواهد شد.

    داروهای غیر مجاز حین لیزر موهای زائد

    بسیاری از افراد به دلیل عوامل و فاکتورهای ژنتیکی و ارثی موهای زائد زیادی در صورت و بدن آن ها مشاهده می شود. به همین دلیل روش های مختلفی را برای کاهش و حذف موهای زائد انجام می دهند. در این میان یکی از بهترین روش های موثر در کاهش و رفع کامل موهای زائد، لیزر کردن است. اما متاسفانه این روش ممکن است برای برخی افرادی که داروهای مختلف مصرف می کنند، مجاز نباشد.

    به همین دلیل توصیه می شود که حداقل چندین هفته بعد و قبل از انجام لیزر، مصرف این داروها را به صورت موقت قطع کنند. از جمله مهم ترین داروهایی غیر مجاز زمان لیزر کردن موهای زائد می توان موارد زیر را نام برد:

    • داروهای مورد استفاده در درمان سرطان
    • داروهای ضد افسردگی
    • داروهای موثری که برای درمان آکنه تجویز می شود.
    • مصرف داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین
    • مصرف داروهای درمان کننده تیروئید
    • قرص‌ های هورمونی و ضد بارداری
    • داروهای ضد التهاب یا NSAID

    آیا لیزر موهای زائد حین مصرف راکوتان مجاز است؟

    زمان شروع لیزر کردن یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، این استت که کلیه داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید. به طور کلی مصرف داروهای مختلف حین لیزر کردن و همزمان با روند جلوگیری کردن از رشد موهای زائد، مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف برخی داروها منع شده است.

    یکی از مهم ترین داروهایی که بیماران برای درمان جوش مصرف می کنند، راکوتان است. این دارو نسبت به نور حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل در صورتی که زمان مصرف راکوتان در معرض نور قرار گیرید، ممکن است نتیجه لازم و مورد نظر را نگیرید. همچنین ممکن است که باعث بروز عوارض نا خواسته شود. بنابراین می توان گفت مصرف راکوتان جز داروهایی است که مصرف آن همزمان با لیزر توصیه نمی شود.

    مصرف راکوتان زمان لیزر موهای زائد مجاز است؟

    چرا داروهای حساس به نور را حین لیزر موهای زائد نباید مصرف کرد؟

    همان طور که در قسمت های بالاتر اشاره شد، عملکرد و نحوه استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد بدین صورت است که با استفاده از دستگاه آن، روی قسمت هایی از صورت یا بدن که موهای زیادی دارد، تابیده می شود. سپس با روشن کردن دستگاه اشعه های وارد پوست می شوند که باعث ضعیف و شکننده شدن فولیکول مو در آن ناحیه می شود.

    بنابراین پس از این که فرد چندین بار لیزر انجام دهد، به مرور فولیکول موهای سطح پوست و حتی موهای زیر پوستی نیز ضعیف می شود. به همین دلیل پس از مدتی دیگر این موها رشد نمی کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف داروهایی که حساسیت به نور دارند، زمان انجام لیزر نباید مصرف شود.

    همچنین باید فرد حداقل زمان حذف موهای زائد نباید این داروها را به مدت چندین هفته مصرف نکنند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از لیزر کردن هر دارویی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

    چه داروهایی به نور لیزر حساس هستند؟

    همان طور که قبلا هم ذکر شده، برخی از داروها به نور لیزر حساس هستند. بدین صورت که مصرف همزمان آن ها باعث ایجاد تداخل در چرخه لیزر درمانی و بروز حساسیت های دیگر می شود. این داروهای حساس لیزر به لیزر عبارتند از:

    1. رتین آ: این دارو واکنش سمی به نور لیزر نشان می دهد.
    2. ناپروکسن: واکنش سمی به نور
    3. راکوتان: واکنش سمی به نور
    4. ایبوبروفن: واکنش سمی به نور
    5. هیدروکلروتیازید: واکنش سمی و آلرژیک به نور
    6. تتراسایکلین: واکنش سمی به نور
    7. داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری: آلرژی به نور

    عوارض مصرف راکوتان همزمان با لیزر موهای زائد چیست؟

    همان طور که در پاراگراف بالاتر اشاره شد، مصرف راکوتان همزمان با زمان لیزر کردن موهای زائد باعث به وجود آمدن عوارض مختلفی می شود. یکی از مهم ترین عوارض مصرف همزمان راکوتان با لیزر، آسیب رسیدن به بافت پوست می شود. در واقع با توجه به این که راکوتان جز داروهایی است که فرد نباید زمان مصرف کردن آن در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

    بنابراین نسبت به نور حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل با توجه به این که زمان لیزر کردن اشعه لیزر به صورت مستقیم روی پوست صورت یا بدن اعمال می شود، باعث می شود که سطح پوست داغ و حساس شود. بنابراین زمانی که راکوتان نیز مصرف کنید، باعث آسیب رسیدن به پوست و بروز مشکلات جدی می شود.

    عوارض مصرف کردن راکوتان همزمان با لیزر چیست؟

    چه زمانی برای لیزر موهای زائد می توان به کلینیک ایران مراجعه کرد؟

    با توجه به توضیحات ارائه شده تا این قسمت از مقاله می توان نتیجه گرفت که مصرف راکوتان و برخی از داروهایی که به نور حساسیت دارند، مانند رتین –A زمان لیزر مجاز نیست. بنابراین توصیه می شود ۶ ماه پس از این که مصرف راکوتان را قطع کردید، برای لیزر کردن اقدام کنید. علاوه بر این، ۴ تا ۶ هفته پس از این که مصرف رتین- A را قطع نمودید، می توانید برای لیزر کردن به کلینیک ایران مراجعه نمایید.

    سوالات متداول لیزر موهای زائد حین مصرف راکوتان

    عوارض لیزر کردن همزمان با راکوتان چیست؟

    مهم ترین عارضه لیزر زمان مصرف راکوتان آسیب رسیدن به بافت پوست است.

    چه مدتی باید از قطع مصرف راکوتان برای لیزر اقدام کرد؟

    حداقل ۶ ماه پس از قطع کردن راکوتان می توانید لیزر کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *