• لیزر گوشه ناخن

یکی از مشکلاتی که معمولا بین افراد زیادی به ویژه آقایان مشاهده می شود، ناهنجاری در انگشت شصت پا هستند. به صورتی که در موارد حاد گوشه ناخن در پوست و انگشت فرو می رود. بیماران زمانی که با این مشکل روبرو می شوند، درد زیادی را تجربه می کنند. به صورتی فرد پس از مدتی نمی تواند کفش بپوشد یا راه برود.

✅درمان فرو رفتن گوشه ناخن روش بدون جراحی و جراحی
    ✅پیشگیری از فرو رفتن ناخن کفش مناسب، کوتاه نکردن گوشه ناخن
    ✅عوارض فرو رفتن ناخن عفونت بافت های نرم استخوان های پا
    ✅علائم فرو رفتن ناخن قرمزی، تورم و درد
    ✅لیزر گوشه ناخن درمان قطعی بدون درد کمترین زمان

به همین منظور برای این مشکل نیز روش موثر و بسیار کاربردی به نام لیزر گوشه ناخن یا جراحی ناخن وجود دارد که توسط متخصصین پوست و زیبایی انجام می شود. اگر شما نیز دچار این مشکل شده اید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید  تا به طور کامل با روش لیزر گوشه ناخن و رفع مشکل فرو رفتن ناخن در گوشت آشنا شوید.

لیزر گوشه ناخن

عارضه فرو رفتن ناخن در پوست

یکی از عارضه های شایع که به دلایل ممکن است برای افراد در سنین مختلف رخ دهد، فرو رفتن ناخن در پوست است. بدین صورت که در گوشه یا کنار انگشت پا به درون گوشت نرم اطراف آن رشد می کند. این اتفاق باعث تورم انگشت، قرمز شدن، درد و گاهی اوقات باعث عفونت کردن می شود. در برخی موارد ممکن است بتوان این مشکل را در خانه برطرف کرد.

اما زمانی که شدت یابد برای جلوگیری کردن از بروز عفونت باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم جراحی یا لیزر کند. طبق بررسی های انجام شده این مشکل بیشتر برای افراد بروز می کند که فرد دچار دیابت شدید، و کاهش خونرسانی به پاها باشد.

دلایل فرو رفتن ناخن در گوشت

به طور کلی فرو رفتن ناخن در گوشت و کج رشد کردن ناخن دلایل مختلفی دارد. این دلایل ممکن است برای هر بیمار و با توجه به شرایط جسمانی و حتی بیماری های زمینه ای که دارد، متفاوت باشد. شایع ترین دلایل فرو رفتن ناخن در گوشت به شرح زیر است:

• پوشیدن کفش تنگ و نامناسب
    • فشار وارد یا ضربه وارد شدن به پا و انگشتان
    • عدم رعایت بهداشت در پاها
    • کوتاه کردن ناخن ها تا حد زیاد و رسیدن به گوشت
    • برخورد با اشیاء سخت
    • داشتن ناخن های کوتاه و فرو رفته در گوشت به طور مادر زادی و ارثی
    • ثابت ماندن وضعیت پاها در طولانی مدت
    • کمبود ویتامین های لازم برای بدن
    • دیابت شدید
    • خشکی شدید پوست پا و ناخن
    • نگه داشتن وضعیت انگشتان در شرایط نامناسب به صورت طولانی مدت

دلایل فرو رفتن ناخن در گوشت

درمان فرو رفتن ناخن در پوست

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، فرو رفتن ناخن در پوست به مرور باعث درد و تورم شدید می شود. به صورتی که فرد دیگر قادر به راه رفتن و حتی پوشیدن کفش نیست. به همین دلیل در شرایط حاد و زمانی که پوست دچار تورم و خارش و خونریزی شد به پزشک مراجعه کنید. رفع این مشکل درمان مختلفی دارد که می توان موارد زیر را نام برد. برای هر کدام از بیماران روش های مختلفی پیشنهاد می شود که تاثیر گذار است:

• استفاده از کفش مناسب و استاندارد: استفاده و پوشیدن کفش مناسب به عنوان یکی از بهترین روش های درمان و جلوگیری مشکل فرو رفتن ناخن در انگشت تاثیر زیادی در درمان و جلوگیری از این مشکل دارد.
    • مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی: مصرف آنتی بیوتیک خوراکی و استعمال آن روی عارضه فرو رفتن ناخن زمانی پیشنهاد می شود که میزان عفونت آن کم است. همچنین پزشک احتمال می دهد که با مصرف آنتی بیوتیک و استعمال آن روی انگشت، می توان از نیاز پیدا کردن به جراحی و لیزر گوشه ناخن جلوگیری کرد.
    • عمل جراحی به صورت سرپایی در کلینیک ها و مطب: زمانی که بیمار پس از مصرف آنتی بیوتیک و استفاده از کفش مناسب مشکل برطرف نشد، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می کند.

در ادامه به معرفی کامل تر جراحی گوشه ناخن می پردازیم.

روش های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا چیست؟

با توجه به این که یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای خانم ها و به ویژه آقایان رخ می دهد، فرو رفتن گوشت در ناخن پا است، روش های مختلفی هم برای درمان آن در کلینیک های پوست و مو انجام می شود.

یکی از بهترین روش های متداول برداشتن بخشی از ناخنی است که درون پوست و گوشت پا فرو رفته است. این روش باید زیر نظر یا توسط پزشک متخصص غدد و با آزمایش کردن قسمتی از ناخن برداشته شده، انجام شود. چون در غیر این صورت ممکن است قسمتی از پوست یا گوشت باقی مانده، مجددا کج شده و برای فرد مشکل ایجاد کند.

روش دیگر بدین صورت است که کل ناخن به صورت دائم برداشته می شود. این روش برای بیمارانی انجام می شود که ناخن پا به شدت آسیب دیده یا ضخیم شده باشد. چون در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات دیگر از جمله عفونت کردن یا فرو رفتن ناخن در گوشه پا ممکن است رخ دهد و عوارض بیشتری داشته باشد.

لیزر ناخن

جراحی فرو رفتن ناخن لیزر گوشه ناخن چرا انجام می شود؟

یکی از شایع ترین و مهم ترین دلایل لیزر گوشه ناخن یا جراحی فرو رفتن گوشه ناخن به دلیل فرو رفتن ناخن در گوشت پا و درمان و جلوگیری از عفونت کردن آن است. بدین صورت که قسمت فرو رفته گوشت در ناخن با دقت تمام برداشته می شود. با برداشتن و حذف این گوشت هایی که ناشی از عفونت زیادی است، درد بیمار پس از مدت کوتاهی تسکین پیدا می کند. در غیر این صورت ممکن است عفونت پیشروی کرده و فرد قادر به راه رفتن نباشد.

مراحل جراحی گوشه ناخن

با وجود این که میزان پیشروی عفونت پس از کج شدن ناخن و فرو رفتن آن در گوشت، ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، اما مراحل جراحی فرو رفتن ناخن معمولا برای همه بیماران یکسان و به شرح زیر است:

1. یک ماده بی حسی در انگشت پا تزریق می شود تا آن ناحیه بی حس گردد.
    2. یک تورنیکت دور انگشت (نواری که دور انگشت قرار می گیرد) قرار داده می شود تا خونریزی متوقف شود.
    3. بخش باریکی از ناخن را از سمت ایجاد کننده مشکل یا کل ناخن برداشته می شود.
    4. برای جلوگیری از رشد مجدد ناخن یا یک ماده شیمیایی (فنل) روی بخش لخت ناخن قرار داده می شود. (در برخی موارد در این مرحله از جراحی برای تخریب بستر نیز استفاده می شود. همچنین با استفاده از لیزر بستری که باعث ایجاد عفونت شده را می سوزانند.)

جراحی فرو رفتن ناخن در کلینیک ایران

لیزر گوشه ناخن به بیمارانی توصیه و تجویز می شود که جهت رشد ناخن آن ها به سمت گوشت و گوشه داخلی ناخن است. روش درمان در جراحی بدین صورت است که  ناخن به طور کامل از گوشت جدا می شود. اما زمانی که وضعیت بیمار خیلی حادتر باشد، پزک مجبور می شود که یک عمل با نام ماتریسکتومی انجام دهد.

در این روش سلول هایی که باعث رشد کردن ناخن اضافه و بد رشد کردن آن می شود، به طور کامل برداشته و تخلیه می شود. به گونه ای که پس از جراحی مجددا این مشکل رخ ندهد.

لیزر ناخن در کلینیک ایران

مراقبت های بعد از جراحی گوشه ناخن

جراحی گوشه ناخن و درمان عارضه فرو رفتن ناخن یا کج رشد کردن ناخن در سمت دیگر انگشت، این جراحی به صورت تخصصی در کلینیک ایران انجام می شود. اما برای تکمیل شدن دوران درمان باید مراقبت های لازم در این زمینه انجام شود. به نکات زیر بعد از جراحی توجه داشته باشید:

• در برخی شرایط ممکن است برای جراحی گوشه ناخن نیاز باشد که بیمار به طور کامل بیهوش شود. در این شرایط پس از عمل تا چندین ساعت از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
    • پس از تمام شدن عمل حداقل تا ۲ الی ۳ روز به پاها و محل جراحی فشار وارد نکنید.
    • پس از چندین روز هر کدام از پاها که جراحی شده است، را بالا نگه دارید.
    • به صورت مرتب پانسمان محل جراحی را تعویض کنید و پانسمان تمیز و جدید قرار دهید.
    • زمان پانسمان کردن محل جراحی را به طور کامل با سرم شستشو، تمیز کنید و شستشو دهید.
    • زمانی که پانسمان را باز کنید و حتی پس از چندین روز از باز کردن پانسمان، از کرم های موضعی آنتی باکتریال استفاده کنید تا محل عمل مجددا عفونت نکند.

چه مدت بعد از برداشتن ناخن پا می توان راه رفت؟

یکی از سوالات رایج و متداولی که قبل یا بعد از لیزر گوشه ناخن پرسیده می شود این است که چه مدت بعد از برداشتن ناخن پا می توان راه رفت؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که به طور معمول پس از گذشت ۴ الی ۶ هفته بهبودی حاصل می شود.

اما به طور کلی بیمار ۴۸ ساعت پس از جراحی گوشه ناخن لازم است که استراحت کرده و مراقبت های مهم پس از لیزر گوشه ناخن را انجام دهد. پس از ۴۸ ساعت بیمار می توان پیاده روی را شروع کرده و حتی به محل کار خود بازگردد. اما توصیه می شود در هفته اول کفش های جلو باز بپوشید تا درد زیادی احساس نکنید.

فرق بین لیزر گوشه ناخن و لیزر محل جوش چیست؟

لیزر گوشه ناخن به عموما برای درمان فرو رفتگی گوشه ناخن در پوست انجام می شود که این کار باعث تسکین علائم سوختگی، التهاب و قرمزی پوست است.از طرفی، لیزر محل جوش های روی پوست برای درمان جوش ها، جای خالی، زخم های روی پوست و لک های پوست استفاده می شود. این لیزر با توجه به نوع جوش، زخم یا لکه و به دلیل برخی عوامل دیگر مانند نوع پوست، تنظیم می شود.

سوالات متداول لیزر گوشه ناخن

آیا کشیدن ناخن درد دارد؟

خیر. این عمل درد زیادی ندارد. در صورت بروز درد در محل عمل با مسکن های ساده برطرف می شود.

آیا با مصرف آنتی بیوتیک می توان عفونت گوشه ناخن را برطرف کرد؟

بله. در صورتی که از ابتدای مشاهده علائم این مشکل، به پزشک مراجعه کرده و آنتی بیوتیک مصرف کنید، درمان تکمیل شده و برطرف می شود.

لیزر گوشه ناخن پا چیست؟

یک روش درمانی برای فرو رفتن ناخن است که با استفاده از لیزر انجام می‌شود.

آیا لیزر گوشه ناخن پا درمان موثری برای فرو رفتن ناخن است؟

اثربخشی لیزر گوشه ناخن پا برای درمان فرو رفتن ناخن ممکن است به شرایط هر فرد متفاوت باشد.

چگونه لیزر گوشه ناخن پا انجام می‌شود؟

با استفاده از نور قدرتمند لیزر، به هدف حذف گوشنه ناخن متوسط انجام می‌شود.

چه تعداد جلسات لیزر گوشه ناخن پا برای درمان نیاز است؟

تعداد جلسات لیزر گوشه ناخن پا برای درمان فرو رفتن ناخن بستگی به شرایط هر فرد دارد.

آیا درمان با لیزر گوشه ناخن پا درد دارد؟

درمان با لیزر گوشه ناخن پا معمولاً دردناک نیست.