مراقبت های بعد از بوتاکس

  • مراقبت های بعد از بوتاکس

    بوتاکس امروزه به عنوان یکی از بهترین روش های درمان و از بین بردن چین و چروک محسوب می شود که طرفداران خاص خود را دارد. این روش با وجود این که عارضه یا خطراتی برای مراجعین کلینیک پوست و مو به همراه ندارد، اما برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی توصیه می شود که مراقبت های بعد از بوتاکس را به طور کامل و صحیح انجام دهید.

    در واقع رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس تاثیر زیادی در افزایش کیفیت تزریق و مدت زمان ماندگاری آن دارد. به همین دلیل در ادامه مقاله به بررسی و معرفی روش های مراقبت های بعد از بوتاکس و دلیل انجام این مراقبت ها به طور کامل می پردازیم.

    چرا بعد از بوتاکس نباید صورت را شست؟

    یکی از مهم ترین مراقبت ها بعد از تزریق بوتاکس این است که نباید صورت را بلافاصله و حتی تا چندین ساعت بعد از تزریق بوتاکس شست. بوتاکس بعد از این که به پوست تزریق می شود، به شدت در برابر فشار و دما حساس است. به همین دلیل زمانی که بعد از تزریق بوتاکس صورت خود را با آب می شویید، دمای آب باعث ایجاد تغییر در ساختار بوتاکس می کند.

    بدین صورت که بوتاکس تزریق شده در پوست شروع به حرکت کردن می کند و ممکن است محل تزریق تغییر پیدا کند. به صورتی که بعد از شستن صورت با آب، شاهد تغییر در فرم محل تزریق بوتاکس یا افتادگی پلک ها باشید.

    چرا بعد از بوتاکس نباید سیگار کشید؟

    از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس قطع کردن مصرف سیگار به مدت چند روز است. به طور کلی سیگار کشیدن باعث آسیب دیدن سلول های پوست و ایجاد پیری زود رس می شود.

    چرا بعد از بوتاکس نباید سیگار کشید؟

    علاوه بر این، طبق بررسی های انجام شده، مصرف سیگار بعد از تزریق بوتاکس، عوارض خود را همان لحظه نشان نمی دهد. بلکه پس از مدتی مشاهده می کنید که مدت زمان ماندگاری تاثیر بوتاکس کاهش یافته و از بین رفته است.

    علاوه بر این، در صورتی که پس از تزریق شاهد کبودی در اطراف محل تزریق باشید، از بین رفتن این کبودی با تعویق همراه خواهد بود و دیرتر بهبودی حاصل می شود.

    چرا بعد از بوتاکس نباید دراز کشید؟

    یکی از مراقبت های دیگری که زمان تزریق بوتاکس به همه مراجعین یادآوری و آموزش داده می شود، این است که تا چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس دراز نکشید.

    در واقع دلیل این موضوع این است که پس از تزریق بوتاکس در صورت دراز کشیدن، فشار کمی به محل تزریق وارد شده و باعث افزایش فشار دوز می شود. به صورتی که در نهایت ممکن است بر اثر فشار زیاد به این محل، محل تزریق دوز بوتاکس تزریق شده تغییر پیدا کند و نتیجه مورد نظر و دلخواهتان را مشاهده نکنید.

    علاوه بر این، دراز کشیدن پس از تزریق باعث ایجاد تورم و افزایش یافتن مدت زمان ترمیم این تورم ها خواهد شد.

    چرا بعد بوتاکس نباید قلیان کشید؟

    همان طور که می دانید تزریق بوتاکس جز روش های کم عارضه برای درمان چین و چروک محسوب می شود که معمولا نتیجه تزریق پس از چندین روز قابل مشاهده خواهد بود. اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در صورت عادت داشتن به استعمال دخانیات از جمله قلیان، باید مصرف آن را تا چند روز پس از تزریق بوتاکس قطع کنید.

    زمانی که فرد شروع به قلیان کشیدن می کند، فشار زیاد معمولا به عضلات صورت فرد وارد می شود. همین فشار در صورتی که پس از تزریق بوتاکس چند بار تکرار شود، باعث تغییر در محل تزریق خواهد شد. علاوه بر این، اگر در ناحیه تزریق تورم یا کبودی ایجاد شود، مصرف قلیان بعد از تزریق باعث افزایش مدت زمان از بین رفتن کبودی و تورم می شود.

    نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس پیشانی

    همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم اشاره شد، یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس این است که بعد از تزریق دراز نکشید. اما سوال مهم این است که نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس به ویژه بوتاکس پیشانی چگونه است؟ ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس به ویژه در ناحیه پیشانی می توانید به پشت یا به پهلو بخوابید.

    نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس پیشانی

    اما در صورتی که در ناحیه پیشانی تزریق انجام داده اید، بهترین نحوه خوابیدن، خوابیدن به پشت است. چون در این حالت، از فشار وارد شدن به ناحیه پیشانی و تغییر در محل تزریق جلوگیری می شود. همچنین پس از گذشت ۴۸ ساعت، آسیبی به محل تزریق بوتاکس نمی رسد، و تغییری در محل تزریق یا قسمت های دیگر صورت مشاهده نمی کنید.

    بعد از بوتاکس چه غذایی بخوریم؟

    با افزایش اهمیت رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برخی از مراجعین زمان انجام بوتاکس می پرسند که بعد از بوتاکس چه غذایی بخوریم؟ به طور کلی نوع تغذیه هیچ تاثیری در نحوه تزریق یا مدت زمان ماندگاری آن یا میزان کیفیت آن ندارد. بلکه می توانید طبق عادات غذایی و رژیم خود قبل و بعد از تزریق بوتاکس غذاهای مورد نظر خود را مصرف کنید.

    اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که بعد و قبل از تزریق بوتاکس از مصرف چای سبز خودداری کنید. مصرف این چای به دلیل تاثیر در رقیق شدن خون ممکن است باعث کبودی در محل تزریق شود.

    چرا بعد از بوتاکس ورزش نکنیم؟

    یکی از مهم ترین و ضروری ترین مراقبت هایی که بعد از تزریق بوتاکس توسط پزشک یا تیم کلینیک پوست و مو توصیه می شود که به آن توجه کنید، ورزش نکردن است. در واقع توصیه می شود که ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت پس از تزریق بوتاکس در هر ناحیه ای از صورت به هیچ وجه به سراغ ورزش های سنگین و سخت به ویژه ورزش هایی که باعث تعریق می شود، نروید.

    ورزش کردن بعد از بوتاکس باعث ایجاد تورم و کبودی در محل تزریق می شود. همچنین ممکن است مدت زمان از بین رفتن و ترمیم کبودی ها افزایش یابد. همچنین در برخی موارد ورزش کردن بعد از بوتاکس باعث حرکت کردن ماده بوتاکس در نواحی دیگر صورت می شود.

    بعد از بوتاکس چه قرصی بخوریم؟

    یکی از مهم ترین مراقبت های تزریق بوتاکس که در کلینیک های پوست و مو معتبر توصیه می شود، اطلاعاتی در مورد نحوه مصرف داروهای مختلف است. به طور کلی هر گونه دارویی که مصرف می کنید، در مورد آن به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم مصرف آن را قطع کنید.

    مصرف داروهایی نظیر استامینوفن، پارلاستامول، تایلنول بعد و قبل از بوتاکس منعی ندارد. اما توصیه می شود حداقل یک هفته قبل از بوتاکس، مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شود از جمله آسپرین، وارفارین و … را قطع کنید. چون احتمال کبودی پس از تزریق را افزایش می دهد. همچنین از مصرف سایر داروهای ضد التهاب نیز خودداری کنید.

    بعد از بوتاکس چه قرصی بخوریم؟

    بعد از بوتاکس کی دوش بگیریم؟

    یکی از مهم ترین سوالاتی که پس از تزریق بوتاکس مطرح می شود، این است که بعد از بوتاکس کی دوش بگیریم؟ به طور کلی توصیه می شود که تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس به هیچ وجه به صورت آب نزنید و دوش نگیرید. چرا که رسیدن آب به پوست صورت باعث وارد شدن فشار شدید به صورت و محل تزریق بوتاکس می شود.

    حتی در برخی موارد دوش گرفتن یا آب زدن به صورت باعث تغییر محل تزریق بوتاکس می شود. به همین دلیل توصیه می شود حداقل ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس دوش بگیرید. اما مراقب باشید که سر خود را بالا نگیرید که آب با شدت بالا به پوست صورت برخورد کند. همچنین سر خود را داخل آب گرم فرو نبرید.

    بعد بوتاکس چه کار کنیم؟

    با رعایت مراقبت هایی که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم؛ حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس می توانید به فعالیت های روزمره و عادی زندگی خود به راحتی ادامه دهید.

    چون در این مدت مواد بوتاکس در محل تزریق جذب شده و شروع به تاثیر گذاری در پوست صورت و محل تزریق می شود. به صورتی که پس از گذشت ۱ هفته الی ۱۰ روز می توانید نتیجه تزریق بوتاکس و فلج شدن ناحیه ای از صورت که دارای چین و چروک بوده را می توانید مشاهده کنید.

    شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از بوتاکس و یا هر سوال دیگری در این زمینه، پرسش های خود را در همین صفحه مطرح کرده تا کارشناسان کلینیک پوست و مو ایران به آن پاسخ دهند.


    سوالات متداول مراقبت های بعد از بوتاکس

    ۱- رعایت مراقبت های بعد از بوتاکس تاثیری در مدت زمان ماندگاری آن دارد؟

    بله. رعایت نکردن برخی از مراقبت ها باعث کاهش مدت زمان ماندگاری می شود.

    ۲- تا چه مدت بعد از بوتاکس نباید صورت را شست؟

    حداقل ۲۴ ساعت بعد از بوتاکس صورت را نشویید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *