همه چیز درباره موی زیر پوستی

  • همه چیز درباره موی زیر پوستی

    یکی از مسائل آزار دهنده ای که ممکن است برای همه ما حداقل یک بار رخ دهد، وجود موی زیر پوستی در نقاط مختلف بدن است. به گونه ای که بدون درمان شدن، ممکن است باعث به وجود آمدن التهاب، قرمزی، و حتی خارش شود. اما خوشبختانه روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که افراد می توانند برای انجام آن اقدام کنند. در صورتی که شما نیز با چنین عارضه ای روبرو هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با علت ایجاد موهای زیر پوستی و راه های درمان آن آشنا شوید.

    موی زیر پوستی چیست؟

    موی زیر پوستی به موهایی گفته می شود که قسمت کوچکی از آن روی پوست شروع به رشد کردن می کند و سپس به سمت داخل بر می گردد و حالت برآمده ای دارد. بدین صورت که دیگر از پوست خارج نمی شود و به صورت خوابیده در زیر پوست و در یک کانال ظریف و کوچک قرار می گیرد. ظاهر موی زیر پوستی به صورت کمی برآمده و ملتهب و قرمز است و در برخی موارد هم ممکن است باعث خارش آن ناحیه هم شود.

    دلایل ایجاد موی زیر پوستی چیست؟

    برخی از موهای بدن یا صورت به صورت طبیعی رشد می کنند، اما قابلیت و توانایی سوراخ کردن و خارج شدن از لایه میانی پوست را ندارند. بدین صورت که مجددا نوک آن ها به داخل پوست بر می گردد و به سمت همان داخل قبل بر می گردد. سپس همان موها در همان ناحیه رشد می کنند و برآمده می شوند. به این عارضه موی زیر پوستی یا پسودوفولیکولیت می گویند.

    یکی از دلایل دیگر ایجاد موی زیر پوستی، وجود سلول های مرده در سطح پوست است که باعث مسدود شدن فولیکول های مو می شود. بنابراین موها شرایط کافی برای رشد کردن و خارج شدن از پوست را ندارند. این عارضه بیشتر در افرادی که موهای فر و مجعد دارند، بیشتر دیده می شود. این موهای زیر پوستی معمولا به صورت جوش های کوچک دیده می شود که در صورت درمان نشدن باعث التهاب و خارش شدید هم برای فرد می شود.  علاوه بر این، رشد و ایجاد موی زیر پوستی عوامل شایع دیگری هم دارد که به شرح زیر است:

    • شیو کردن موها به صورت برعکس
    • افزایش سلول های مرده روی سطح پوست
    • افزایش هورمون های جنسی

    دلایل ایجاد موی زیر پوستی چیست؟

    موهای زیر پوستی در کدام نواحی بیشتر وجود دارد؟

    به طور کلی معمولا در همه قسمت های بدن همه ما موهای زائد وجود دارد که برخی رنگ و ضخامت بیشتر و برخی دیگر، ضخامت کم تر و رنگ روشن تری دارند. به همین دلیل خانم ها و آقایان اقدام به رفع و از بین بردن این موهای زائد از قسمت های مختلف بدن خود می کنند. اما صرفا در برخی از نواحی بدن این موهای زائد و زیر پوستی دیده می شود.

    در واقع رشد موهای زیر پوستی بیشتر در نواحی ساق پا، ناحیه ریش صورت و گردن و چانه، و حتی پشت سر دیده می شود. این اتفاق برای خانم هایی که با استفاده از موکن های برقی یا تیغ حمام برای رفع موهای زائد خود استفاده می کنند، بیشتر در ناحیه ساق پا دیده می شود.

    روش های رایج برای درمان موهای زیر پوستی

    یکی از مهم ترین عواملی که با رعایت آن ها می توان از رشد موهای زیر پوستی در موارد مختلف از آن استفاده کرد، انجام روش های خانگی و رایج برای این مشکل است. از جمله بهترین روش های رایج و آسان برای درمان موهای زیر پوستی می توان موارد زیر را نام برد:

    ۱- کیسه کشیدن

    یکی از بهترین روش های رایج و قدیمی برای درمان موهای زیر پوستی، کیسه کشیدن است. در این روش کلیه پوست های مرده و اضافه روی پوست از بین می رود و از روی پوست حذف می شود. به همین دلیل توصیه می شود بعد از اپیلاسیون با استفاده از کیسه های نرم روی سطح پوست خود بکشید تا کلیه موهای زیر پوستی که ممکن است بعدا رشد کند، از بین برود و درمان شود. با این کار منافذی که روی پوست ایجاد شده هم بیشتر باز می شود، و همان زمان موهای زیر پوستی از سطح پوست خارج می شود.

    ۲- استفاده از مرطوب کننده

    پس از هر بار استحمام کردن، روی همه قسمت هایی که شیو کرده اید، مرطوب کننده یا لوسیون بدن بزنید. این کار را برای قسمت هایی که احتمال رشد کردن و رویش موهای زیر پوستی بیشتر است، مانند نواحی کشاله ران، ساق پا، زیر بغل، خط ریش، و … با دقت بیشتری انجام دهید و حتی چندین دقیقه ماساژ دهید.

    ۳- جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی

    برای جلوگیری کردن از رشد موهای زیر پوستی، روش های آسان و مختلفی وجود دارد. برای این کار می توانید از روغن مورچه، محلول های ضد رویش مو، و عصاره برخی از میوه های اسیدی مانند لیمو استفاده کنید. بدین صورت که پس از استحمام کردن و شیو کردن مقداری از موارد ذکر شده را روی پوست خود بزنید.

    ۴- فاصله دفعات اصلاح را افزایش دهید

    یکی از عادت های رایج و غلطی که برخی افراد انجام می دهند، اصلاح کردن سریع و با فواصل زمانی کوتاه است. با این کار قبل از این که موها به اندازه کافی رشد کند، اصلاح شده و هنوز قسمتی از آن در پوست می ماند. به همین دلیل توصیه می شود، مدتی صبر کنید تا موهای زائد بیشتر رشد کرده تا به طور کامل تر از پوست خارج شود.

    روش های درمان موهای زیر پوستی چیست؟

    وجود عارضه زیر پوستی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که امروزه خانم ها و آقایان با آن روبرو هستند. به همین دلیل خوشبختانه روش های مختلفی در بهترین کلینیک های زیبایی از جمله کلینیک ایران انجام می شود که تاثیر زیادی در درمان کامل این مشکل دارد. به طور کلی در اکثر موارد موهای زیر پوستی به خودی خود از بین می روند.

    اما در صورتی که مدت زمان ماندن آن روی پوست افزایش یابد، ممکن است باعث عفونت و التهاب شدید شود. در برخی موارد خود فرد می تواند با قرار دادن یک کمپرس گرم در این ناحیه، و سپس فشار دادن ناحیه ملتهب شده، موی زیر پوستی را خارج کند. اما در برخی موارد این روش به تنهایی کاربرد و فایده ای ندارد و باید روش های درمانی را آغاز کرد. از جمله بهترین روش برای درمان موهای زیر پوستی می توان موارد زیر را نام برد:

    ۱-استفاده از موبرهای شیمیایی

    برخی از موبرها در صورتی که دارای استانداردها و مجوزهای و لازم باشند، تاثیر زیادی در از بین بردن و خارج کردن موهای زیر پوستی و بسیار ریز دارند. بنابراین توصیه می شود چندین هفته یک بار از این موبرهای شیمیایی که با نوع پوست شما سازگار باشد، برای خارج کردن موی زیر پوستی استفاده کنید.

    روش های درمان موهای زیر پوستی چیست؟

    ۲-اجرای روش های صحیح برای اصلاح

    امروزه افراد روش های مختلفی را برای اصلاح کردن موها در قسمت های مختلف بدن استفاده می کنند. در برخی شرایط افراد روش های صحیح اصلاح مو را نمی دانند و در جهت عکس رشد موهای شروع به اصلاح کردن می کنند. این کار باعث افزایش روند رشد موهای زیر پوستی می شود. بنابراین در جهت رشد و به آرامی با استفاده از ژیلت یا تیغ استفاده نمایید.

    ۳-لایه برداری کردن از سطح پوست

    همان طور که در پاراگراف های بالاتر اشاره شد، یکی از دلایل شایع رشد موهای زیر پوستی تجمع سلول های مرده در سطح پوست است. بنابراین با لایه برداری کردن و استفاده از کرم های لایه بردار متناسب با نوع پوست می توانید این لایه های مرده و سلول های اضافی را از روی سطح پوست بردارید. پس از این که این کار را چندین بار انجام دهید، به مرور موهای زیر پوستی روی سطح پوست دیده می شود و می توانید برای شیو و اصلاح آن ها اقدام کنید.

    ۴-استفاده از داروهای درمانی و شیمیایی

    یکی از روش های درمانی رایج دیگر استفاده از داروهای شیمیایی و حاوی سالیسیلیک اسید است. در صورتی که نمی توانید برای تخلیه کردن سلول های مرده اقدام کنید، بهترین کار استفاده از سالیسیلیک اسید است. استفاده از این داروها به صورت موضعی باعث کاهش التهاب در این نواحی و کاهش خارج می شود. سپس موها در ناحیه صحیح رشد قرار می گیرد و پس از چند روز از سطح پوست خارج می شود.

    استفاده از داروهای درمانی و شیمیایی در درمان موی زیرپوستی

    ۴-تخلیه کردن محل موی زیر پوستی

    در صورتی که استفاده از روش های فوق کارساز نباشد، باید به پزشک معالج متخصص پوست و مو در کلینیک زیبایی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای تخلیه کردن سلول های مرده و عفونت های ایجاد شده را انجام دهد. برای این کار پزشک با استفاده از یک سوزن استریل در این ناحیه یک سوراخ و روزنه کوچک ایجاد می کند و سپس به آرامی آن را فشار می دهد، تا موی زیر پوستی آزاد شود.

    ۵-لیزر موهای زائد

    در آخر بهترین روش بدون درد و کاملا کارآمد لیزر کردن موهای زائد است. در این روش، فولیکول مو در همه قسمت هایی که اشعه لیزر به آن می تابد به مرور ضعیف می شود و دیگر به هیچ وجه موهای زائد و از جمله موهای زیر پوستی رشد نمی کنند. این روش برای افرادی که موهای تیره و ضخیم تری دارند، مناسب تر است.


    سوالات متداول موی زیر پوستی و راه درمان

    ۱- آیا می توان از رشد موهای زیر پوستی جلوگیری کرد؟

    بله. با انجام روش های ذکر شده می توان از رشد مجدد موهای زیر پوستی جلوگیری کرد.

    ۲- لیزر روش مناسبی برای رفع و درمان موهای زیر پوستی است؟

    بله. با تشخیص و توصیه پزشک می توانید برای درمان موهای زیر پوستی، در کلینیک پوست و مو ایران لیزر کنید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *