شستن مو بعد از کاشت

  • یکی از بهترین روش های پر پشت شدن موها برای افرادی که به دلایل مختلف دچار ریزش موی شدید شده اند و موهای کم پشتی دارند، کاشت مو است. این روش سال هاست که در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین روش های موجود شناخته می شود که تاثیر زیادی هم در زیباتر شدن چهره و افزایش اعتماد به نفس افراد دارد.

    حمام کردن بعد از کاشت مو

    کاشت مو امروزه به عنوان یکی از پر طرفدارترین روش ها برای داشتن موهای طبیعی و پر پشت محسوب می شود. در این روش رعایت نکات و مراقبت های پس از کاشت تاثیر زیادی در افزایش کیفیت کاشت و سلامت موها دارد.این روش با وجود این که اگر در بهترین کلینیک زیبایی انجام شود، بدون عوارض و به بهترین نحو انجام می شود، اما برای افزایش کیفیت آن و زودتر طی شدن دوران نقاهت باید مراقبت های لازم پس از کاشت مو را به طور کامل رعایت کنید تا از بروز عوارض پس از کاشت مو جلوگیری کنید.

       

      یکی از مهم ترین نکاتی که بعد از کاشت مو باید رعایت کنید، نحوه شستشوی موها است. به همین منظور در ادامه این مقاله به آموزش گام به گام شستن مو بعد از کاشت می پردازیم.

      شستن مو بعد از کاشت

      زمان مناسب برای حمام کردن بعد از کاشت مو

      یکی از مهم ترین فاکتورهایی که بعد از کاشت مو باید به آن توجه زیادی داشته باشید، اولین شستشوی موها بعد از کاشت است. به طور کلی زمان مناسب برای شستشوی موها برای هر فرد متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در قدم اول با پزشک متخصص کاشت مو در این مورد مشورت کنید تا زمان مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

      اما به طور کلی پیشنهاد می شود برای محافظت کردن از فولیکول های تازه پیوند داده شده، از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد از کاشت مو، از شستن موهای خود، خودداری کنید.

      در برخی موارد و با صلاح دید و تجویز پزشک ممکن است مدت زمان بیشتری نیاز باشد تا فرد صبر کرده و سپس استحمام کند. به همین دلیل توصیه می شود در صورت نیاز، بعد از ۷۲ ساعت فقط به صورت سرپایی دوش بگیرید. به صورتی که موها خشک بماند و آسیبی به موها وارد نشود.

      چند ساعت بعد کاشت مو می‌توان استحمام کرد؟

      حمام کردن بعد از کاشت مو هیچ محدودیتی ندارد اما باید دقت کنید که آب هیچ گونه برخوردی با موی سر نداشته و به آن ضربه وارد نکند. در روز‌های اول کاشت مو گرافت‌ها بسیار حساس هستند و با کمترین فشار از جای خود خارج می‌شوند. بهترین زمان برای شست و شو دادن موی سر ۳ روز پس از جراحی یا حتی بیشتر است.

      در زمان شست و شوی موها باید مراقب باشید که آب هیچ فشاری به سر وارد نکند. بهترین راه این است که از برخورد مستقیم آب به پوست سر خودداری کنید و موهایتان را خیلی نرم و آرام ماساژ دهید. می‌توانید برای شست و شوی راحت‌تر هم از یک کاسه یا اسپری استفاده کنید. در کل مناسب‌ترین زمان برای حمام کردن بعد از کاشت مو حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است تا نرم شدن و ریزش طبیعی دلمه‌ها به بهترین شکل انجام شود.

      حمام کردن بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

      پس از کاشت مو یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، حمام کردن است. چون حمام کردن اشتباه پس از کاشت مو در کلینیک زیبایی، باعث باز شدن و آسیب دیدن گرافت های مو می شود و ممکن است باعث کاهش کیفیت کاشت شود.

      روز جراحی و پس از کاشت یک بانداژ روی نواحی کاشت و ناحیه اهدایی قرار داده می شود که نباید آن را به هیچ وجه بردارید تا آن قسمت را آب بزنید و مرطوب کنید.

      فردای روز کاشت می توانید بانداژ را از روی قسمت های سر که کاشت روی آن ها انجام شده، بردارید و سپس استحمام کنید. نکته مهم در استحمام کردن این است که به هیچ وجه آب داغ روی سر خود نریزید. بلکه فقط می توانید بدن خود را بشویید و آب نباید به محل کاشت موها برسد. از روز دوم به بعد می توانید مجددا حمام کنید. البته بدین صورت که بخشی از جریان آب را باید با دست خود مسدود کنید تا آب به صورت مستقیم و با فشار با پوست سرتان تماس نداشته باشد.

      همچنین موهای پشت سر که از آن ها مو برداشته شده را به آرامی آب بگیرید تا آب در این قسمت هم جریان داشته باشد. تا ۱۰ روز پس از کاشت مو این نکات را مد نظر داشته باشید و به هیچ وجه به صورت مستقیم روی پوست سر و محل کاشت مو آب نریزید. پس از هر بار شستن موها از روز دوم به بعد سر و موها را در روزهای اول با دستمال کاغذی و سپس در روزهای دیگر با حوله تمیز و نخی خشک کنید.

      حمام کردن بعد از کاشت مو

      اولین حمام کردن بعد از کاشت مو

      اولین شستشوی موها بعد از کاشت، یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بهبود روند کاشت محسوب می شود. قبل از این که بخواهید برای اولین بار موها را بشویید، معمولا پزشک توصیه می شود که یک مرطوب کننده یا ترمیم کننده مناسب برای پوست سر و بهبود زخم ها، روی سر بزنید.

      برای انجام این کار، مقداری از مرطوب کننده را روی قسمت پیوند داده شده، اسپری کنید. سپس ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یا به صلاح دید پزشک، مدت بیشتری را صبر کنید تا مواد این مرطوب کننده به خوبی جذب شود.

      یکی از بهترین مزایای استفاده از این مرطوب کننده این است که تاثیر ویژه ای در نرم کردن دلمه های اطراف پیوند و بانک مو دارد. همچنین کمک می کند که زخم های ایجاد شده، سریعا بهبود یابد. مزیت دیگر آن، این است که خون های خشک شده زمان کاشت مو در ناحیه کاشت، زودتر خشک می شود. بنابراین تا زمانی که این پوسته ها و خون های خشک شده بهبود یابد، باید از این لوسیون استفاده کنید.

      روش حمام کردن بعد از کاشت مو

      یکی از مهم ترین اقدامات دیگری که باید برای شستن موها به آن توجه کنید، این است که ۴ روز بعد از کاشت مو، می توانید موهای خود را بشویید. از روز چهارم به بعد، به مدت ۲ هفته، یک روز در میان موهای خود را با شامپوهای ملایم و به آرامی بشویید.

      توجه داشته باشید که دوش آب را به یک باره و با فشار زیاد روی سر خود نریزید. هدف از شستشوی مداوم موها این است که پوست های اضافه از روی سر حذف شده و موها و پوست سر بتواند نفس بکشد. علاوه بر این، این کار تاثیر زیادی در بهبود سریع تر و بهتر روند کاشت مو دارد.

      دمای مناسب برای حمام بعد از کاشت مو چقدر است؟

      بعد از کاشت مو آبی که با آن حمام می‌کنید نباید خیلی سرد یا گرم باشد. استفاده از آب سرد بعد از کاشت مو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده از آبی با دمای خیلی بالا می‌تواند آسیب زیادی به فولیکول‌ها وارد کرده و باعث جا به جایی آن‌ها شود. پس از جراحی بهتر است برای شست و شوی موی سر از آب ولرم استفاده کنید تا دلمه‌ها کم کم نرم شوند و بریزند.

      مراحل شست و شوی موی سر بعد از کاشت مو

      روز بعد کاشت مو می‌توانید باند سر را باز کرده و دوش بگیرید. البته فقط می‌توانید بدنتان را بشویید. پس از برخورد مستقیم آب با سر خودداری کنید. از روز دوم به بعد می‌توانید کم کم به آب اجازه دهید که به طور غیر مستقیم به محل پیوند جریان پیدا کند. در این شرایط پیشنهاد می‌دهیم دست خود را جلوی آب بگیرید تا آب به صورت مستقیم و با فشار به پوست سرتان برخورد نکند.

      بعد از گذشت چند روز بهتر است روزی دو بار به حمام بروید و این فرایند را تا ۱۰ روز ادامه دهید. تا ۱۰ روز الی ۱ ماه هم سرتان را به صورت مستقیم زیر آب قرار ندهید. فشار زیاد آب باعث می‌شود تا به گرافت‌های کاشته شده آسیب وارد شود. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از اسپری و دوش دستی استفاده کنید. حمام کردن و شست و شوی نادرست می‌تواند باعث آسیب دیدن گرافت‌های کاشته شده شود. پس به این نکته توجه زیادی داشته و آن را نادیده نگیرید.

      شامپوی مناسب پس از کاشت مو

      روش‌های مختلف شست و شوی مو‌ها بعد از کاشت مو

      شست و شوی سر بعد از کاشت مو روش‌های مختلفی دارد که آسیب به مو‌ها و گرافت‌ها را به حداقل می‌رساند. برای اینکه در شست و شوی مو‌ها به گرافت‌ها آسیب وارد نشود بهتر است از اسپری، دوش دستی یا کاسه استفاده کنید. در کنار این‌ موارد برای اینکه فشار کمتری به مو‌هایتان وارد شود، دست خود را جلوی فشار آب قرار دهید.

      با انجام این کار آب به صورت مستقیم به پوست سرتان برخورد نمی‌کند. بعد از شست و شو و برای خشک کردن مو‌ها هم از حوله یا سشوار استفاده نکنید. در عوض اندکی صبر کرده و اجازه دهید تا موها خود به خود خشک شوند.

      اقدامات لازم برای شست و شوی سر پس از کاشت مو چیست؟

      بهتر است از شامپوی مناسب کاشت مو یا شامپو بچه استفاده کنید. این شامپوها فاقد مواد شیمیایی بوده و مناسب مو‌های کوتاه هستند. در هنگام شستن مو‌ها دقت کنید که نوک انگشتان یا ناخن‌های دستتان را به سرتان نکشید. در غیر این صورت به گرافت‌های کاشته شده آسیب وارد می‌کنید. برای خشک کردن مو‌ها هم از سشوار و حوله استفاده نکرده و بگذارید تا مو‌ها خودشان خشک شوند. البته اگر مجبور به خشک کردن سریع مو‌ها هستید، می‌توانید از دستمال کاغذی‌های نرم و لطیف استفاده کنید.

      هدف از شستشوی روزانه موها بعد از کاشت مو چیست ؟

      پس از این که کاشت مو انجام شد، روی پوست سر و نواحی که روی آن کاشت انجام شده، ممکن است تکه های کوچک و دلمه هایی ایجاد شود. بنابراین پس از گذشت چندین روز ممکن است در نواحی گیرنده و ناحیه اهدایی باعث ناراحتی فرد و خارش در این نواحی شود. به همین دلیل توصیه می شود که پس از ۳ الی ۱۰ روز پس از کاشت مو، این دلمه ها و پوسته ها باید به طور کامل شسته شود تا پوست سر و نواحی پشت سر به حالت اولیه برگردد.

      بنابراین توصیه می شود که پس از گذشت ۳ روز نباید موها را بشویید. همچنین توصیه می شود که  دو هفته بعد از کاشت مو، روزانه استحمام کنید. پس از گذشت این مدت می توانید طبق روال گذشته با شامپوهای با کیفیت و با PH پایین و فاقد پارابن موها را بشویید.

      در صورتی که پس از شستن موها این پوسته ها و دلمه ها پس از ۱۰ روز روی پوست سر باقی ماند، لازم است که از لوسیون های مخصوص استفاده شود. بدین صورت که باید لوسیون ها یک ساعت روی پوست سر بماند و سپس آن را بشویید یا پاک کنید.

      بعد از کاشت مو تا چه مدت باید در حمام کردن احتیاط کرد؟

      بعد از کاشت مو هر چه برای حمام کردن بیشتر احتیاط کنید، بهتر است. در کل متوسط زمان احتیاط در حمام، حدود یک ماه است و بعد از آن می‌توانید آرام آرام به روال عادی و روزمره خود برگردید.

      بعد از کاشت مو تا چه مدت باید در حمام کردن احتیاط کرد؟

      حمام کردن در یک ماهه‌ی اول پس از کاشت مو

      تا ۴۸ ساعت اول باید تنها بدنتان را بشویید و از شستن موی سر خودداری کنید. در غیر این صورت باعث فشار به موها و آسیب دیدن گرافت‌های کاشته شده می‌شوید. بعد از چند روز می‌توانید کم کم مو‌های سر خود را با رعایت نکات گفته شده بشویید. بهتر است بعد از هفته اول روزی دو بار به حمام بروید تا دلمه‌ها نرم شوند و کم کم بریزند. این فرایند را تا یک ماه اول ادامه دهید و بعد از یک ماه به روال عادی شست و شوی مو‌های خود برگردید.

      شامپوی مناسب پس از کاشت مو

      همان طور که در پاراگراف های بالاتر اشاره شد، استفاده از شامپوی با کیفیت و استاندارد تاثیر زیادی در بهبود روند درمان و گذشتن دوره نقاهت پس از کاشت مو دارد. بنابراین زمان خرید و استفاده از شامپو، به ترکیبات شامپو، میزان چربی سر، PH پوست سر یا نوع جراحی توجه داشته باشید و حتی الامکان در این مورد با پزشک مشورت کنید. همچنین توصیه می شود از شامپو بچه که فاقد مواد شیمیایی مضر است، استفاده کنید.

      در صورتی که PH شامپو نیز بالا باشد، ممکن است باعث خارش نواحی کاشت مو شده و تحریک شود. همچنین توصیه می شود که از شامپوهای حاوی بیوتین استفاده کنید. این کار تاثیر زیادی در افزایش استحکام فولیکول های تازه کاشته شده و حتی ساقه موها می شود.

      ویژگی‌های بهترین شامپو برای بعد از کاشت مو

      انتخاب شامپو یکی از مهمترین نکات برای شست و شوی مو‌ها است. انتخاب یک شامپوی نامناسب می‌تواند باعث آسیب دیدن و ریزش مو‌ها شود. به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند از شامپو‌هایی که مواد شیمیایی ندارند، استفاده کنید. شامپو بچه فاقد مواد شیمیایی است و می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

      با این وجود برای مراقبت بیشتر از موها بهتر است انتخاب شامپو بر اساس توصیه پزشک معالج انجام شود. پزشک با توجه به میزان چربی و شوره سر و با در نظر گرفتن ترکیبات شامپو، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

      آیا بعد از کاشت مو می توان به استخر رفت؟

      یکی از سوالات متداول و تکراری که پس از کاشت مو توسط افراد پرسیده می شود این است که آیا پس از کاشت مو می توان به استخر رفت؟ به طور کلی استخر رفتن پس از کاشت مو مانعی ندارد؛ اما توصیه می شود حداقل ۳ هفته پس از کاشت به استخر بروید. چون نواحی اهدا کننده مو و گیرنده حتی پس از گذشت چندین هفته هم دارای زخم هستند و نیاز به مراقبت دارند تا به طور کامل بهبودی حاصل شود.

      با توجه به این که زمان استخر رفتن مو و سر کامل درون آب می رود، توصیه می شود که حداقل تا ۳ هفته پس از کاشت استخر نروید. چون پس از گذشت این زمان فولیکول های کاشته شده هنوز در جای جدید خود پیوند نخورده اند و محکم نشده اند. علاوه بر این، با توجه به این که محل گرافت های ایجاد شده در پشت سر یا خط ریش در این مدت هنوز بهبود نیافته اند، باید اجازه دهید تا به طور کامل گرافت ها درمان شود.

      علاوه بر این، آب استخر ممکن است دارای قارچ، کلر زیاد و …. باشد که احتمال بروز عفونت را در نواحی کاشت افزایش می دهد. پس از این که به استخر رفتید نیز مراقب باشید تا حرکات شوک دهنده انجام ندهید تا شیرجه نزنید. چون ممکن است آب با شدت زیادی به موها برخورد کند. به طور کلی تا یک سال پس از کاشت مراقبت های مهم در این زمینه را انجام دهید تا کاشت مو با کیفیت بالا و به بهترین نحو انجام شود و شاهد نتایج خوب آن پس از گذشت یک سال اول باشید.

      آیا بعد از کاشت مو می توان به استخر رفت؟

      خشک کردن موها پس از کاشت باید چگونه انجام شود؟

      برای این که بهتر با روند خشک کردن موها پس از کاشت آشنا شوید، اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم. کاشت مو در واقع مانند یک موی مصنوعی و جدید است که از بدن یا موی سر خود شما گرفته می شود. سپس گرافت یا خراش ها و سوراخ هایی طبق نظر و بررسی پزشک روی سر ایجاد می شود تا موی جدید به آن پیوند زده شود. بنابراین مدت زمان زیادی طول می کشد که پیوند بین فولیکول های مو و گرافت های ایجاد شده برقرار شود.

      چون این فولیکول ها در ابتدا ممکن است سست باشند و حتی پیوند پس زده شده و فرد در اثر رعایت نکردن مراقتب های لازم مجددا دچار ریزش مو شود. بنابراین برای خشک کردن موها نیز توصیه می شود که پس از حمام موهای خود را با دمای محیط و به آرامی خشک کنید. چون خیس ماندن سر و موها باعث جذب کردن آلودگی ‌های محیط به خود می شود.

      اگر هوای منطقه یا منزل مرطوب است، از باد سرد سشوار کمک بگیرید و به آرامی پوست سر را خشک کنید. برای این کار سشوار را روی دمای سرد قرار داده و فاصله آن را با موها حفظ کنید. فاصله سشوار تا پوست و ریشه موها حداقل باید ۳۰ سانتی متر باشد. سپس ساقه موها در صورتی که بلندتر است، اجازه دهید با دمای محیط خشک شود. به هیچ وجه از باد گرم سشوار برای خشک کردن استفاده نکنید.

      آیا می‌توان مو‌های کاشته شده را‌شانه زد؟

      بعضی افراد معتقدند‌ شانه زدن و برس کشیدن مو‌های سر، باعث افزایش خون‌رسانی به پوست سر و تقویت رشد مو‌ها می‌شود. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند مو‌های خود را حدود ۱ الی ۲ بار‌ در روز شانه بزنید. البته این کار برای افرادی که مو کاشته‌اند، فایده‌ای ندارد. زیرا مو‌های کاشته شده نسبت به مو‌های عادی استحکام و مقاومت کمتری دارند.

      ‌شانه زدن مو‌های کاشته شده در روز‌های ابتدایی باعث آسیب زدن به فولیکول‌ها شده و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. با این وجود اگر حدود یک ماه یا بیشتر از کاشت مو گذشته باشد، فرد می‌تواند مثل قبل مو‌های خود را‌ شانه بزند.

      نکات مهم حمام کردن بعد از کاشت مو

      همان طور که در پاراگراف اول اشاره شد، پس از کاشت مو در صورتی که نکات مهم و مراقبت های لازم را انجام دهید موهایی با کیفیت بهتر خواهید داشت. همچنین از بروز عوارض بعد از کاشت نیز جلوگیری می شود. در ادامه به معرفی نکات مهم شستن مو بعد از کاشت می پردازیم.

      • وقتی برای اولین بار موهای خود را می شویید از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که آب به صورت مستقیم به گرافت ها و فولیکول ها برخورد نمی کند.
      • برای استحمام کردن و شستن موها باید از شامپوهای مخصوص و استاندارد استفاده کنید. شامپوهای مناسب را معمولا پزشک تجویز می کند و پیشنهاد می دهد. اما در صورتی که پزشک پس از کاشت در کلینیک ایران پیشنهاد نکرد، توصیه می شود که حتما از شامپوهای فاقد پارابن و مواد شیمیایی یا از شامپو بچه استفاده کنید.
      • زمان شستن موها توجه داشته باشید که ناخن ها به پوست سر برخورد نکند و به هیچ وجه سر را ماساژ ندهید و چنگ نزنید. چون بروز هر گونه خراشیدگی در ناحیه گرافت ها و کاشت مو ممکن است باعث آسیب دیدن فولیکول مو شود.
      • بعد از کاشت مو، فولیکول های مو به شدت حساس هستند. بنابراین توصیه می شود که به صورت عمودی و مستقیم روی سر خود آب نریزید. در صورتی که فشار آب دوش زیاد است، برای شستن موها از یک کاسه یا ظرف کوچک استفاده کنید.
      • برای خشک کردن موها از سشوار استفاده نکنید. برای خشک شدن اجازه دهید موها در معرض هوای آزاد قرار گیرد و به آرامی خشک شود.

      سوالات متداول حمام کردن بعد از کاشت مو

      ۱- حمام کردن بعد از کاشت مو چگونه است؟

      فردای روز کاشت می توانید بانداژ را برداشته و استحمام کنید. به هیچ وجه آب داغ روی سر خود نریزید. بلکه فقط بدن خود را بشویید. از روز دوم به بعد می توانید مجددا حمام کنید. البته بدین صورت که بخشی از جریان آب را باید با دست خود مسدود کنید.

      ۲- آیا پس از کاشت مو می توان به استخر رفت؟

      به طور کلی استخر رفتن پس از کاشت مو مانعی ندارد؛ اما توصیه می شود حداقل ۳ هفته پس از کاشت به استخر بروید.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۶ رای

      تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

      Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

      این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

      ۴ دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *