درمان تعریق زیاد صورت

  • درست است که تعریق زیاد حیات شما را تهدید نمی‌کند، اما کیفیت زندگی فرد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعریق بیش از حد یا لوکالیزه مخصوص به نواحی خاصی از بدن شامل صورت است و در بین جمعیت نرمال حدود ۲.۸ درصد شیوع دارد.

    از طرفی شانس ابتلا به این عارضه در بین زنان و مردان یکسان است. با توجه به این موضوع، درمان تعریق زیاد در صورت اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با راهکارهای درمان تعریق زیاد صورت آشنا کنیم.

    مهم ترین راهکارهای درمان تعریق زیاد صورت

    بیش‌تر کسانی که دچار تعریق هستند، با افزایش اضطراب و هیجان بیشتر عرق می‌کنند. تعداد غدد عرق در نواحی سر و صورت، کف دست و پا، زیر بغل و… بیش‌تر است. از طرفی درمان تعریق زیاد صورت هم با راهکارهای ساده‌تری نسبت به تعریق در کل بدن صورت می‌گیرد. بنابراین با کاهش شدت عارضه، میزان تعریق تحت کنترل قرار می‌گیرد.

    از ضد تعریق‌ها استفاده کنید

    اولین مرحله برای درمان تعریق زیاد صورت این است که از ضد تعریق‌ها استفاده کنید. محلول‌های آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات دارای غلظت‌های مشخصی بوده و می‌توانند تعریق در ناحیه صورت را تا حد زیادی کنترل کنند. معمولا ۳ تا ۵ روز زمان لازم است تا فرد متوجه تاثیر استفاده از این محصول شود. البته که استفاده از درمان موضعی اثرات کوتاه مدت دارد و محلول باید طولانی‌تر مصرف شود تا نتیجه بدهد.

    راهکار‌های پزشکی درمان تعریق زیاد صورت

    اگر مشکل شما با استفاده از ضد تعریق‌ها حل نشود، باید به سراغ مرحله دوم یعنی راهکار‌های پزشکی بروید. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید تحت نظر پزشک تعریق بیش از حد صورت را درمان کنید:

    بوتاکس برای درمان تعریق صورت

    ۱- بوتاکس

    یکی از روش‌های موثر برای درمان تعریق زیاد صورت، تزریق بوتاکس است که توسط متخصص پوست انجام می‌شود. بوتاکس در بلوک کردن عصبی غدد عرق موثر است و در نتیجه مانع ترشح عرق می‌شود. مدت زمان تاثیر آن هم حدود ۵ تا ۹ ماه است. البته اگر بیمار مجدد برای درمان مراجعه کند، ماندگاری این روش بیش‌تر هم می‌شود.

    تزریق بوتاکس نه تنها برای جلوگیری از عرق شدید صورت پیشنهاد می‌شود، بلکه برای نواحی زیر بغل و کف دست یا پا هم مناسب است. بدین ترتیب اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا کرده و او می‌تواند با خیالی راحت فعالیت‌های روزمره زندگی خود را انجام دهد.

    ادامه مطلب
    اسکالپشور چیست؟ لاغری بدون جراحی مزایا معایب قیمت

    ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا عدم تعریق صورت برای سلامت ما ضرری ندارد؟ در پاسخ باید بگوییم که غدد عرق در سراسر بدن پراکنده هستند. با استفاده از بوتاکس تنها جلوی فعالیت بخشی از این غدد گرفته می‌شود. از این رو سایر غدد می‌توانند باعث تنظیم دمای بدن و دفع سموم شوند.

    ۲- یونتوفورزیس

    یک روش یون درمانی با ولتاژ که در درمان تعریق زیاد صورت نقش دارد، یونتوفورزیس است. این روش ۲ تا ۳ جلسه در هفته انجام شده و باید ادامه دار باشد تا نتیجه بدهد. استفاده از یونتوفورزیس بدین گونه است که صورت داخل ظرف آب مخصوص دستگاه قرار می‌گیرد. سپس الکترود‌ها یون منفی آب را آزاد کرده و با معکوس کردن اختلاف پتانسیل غدد عرق، باعث کاهش تعریق آن‌ها می‌شوند.

    ۳- دارو درمانی

    یکی از بهترین درمان‌های خوراکی، مصرف قرص آنتی کولینرژیک است که به دلیل داشتن عوارضی مثل خشکی دهان، تاری دید، احتباس ادرار و… خیلی محدود استفاده می‌شود.

    ۴- جراحی

    جراحی و تخریب غدد تعریق یکی دیگر از روش‌های درمان تعریق زیاد در ناحیه صورت است که به دلیل داشتن عوارض باید به عنوان آخرین گزینه به آن نگاه شود.

    ۵- میرادرای

    میرادرای یکی از بهترین روش‌های درمانی برای تعریق بیش از حد صورت است. در این روش غیر تهاجمی با استفاده از انرژی الکترومغناطیس، حرارت بر روی غدد عرق متمرکز می‌شود. در این روش با استفاده از بی‌حسی موضعی، پوست را خنک کرده و سپس غدد عرق را از بین می‌برند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید دو تا سه مرتبه تکرار شود.

    ۶- امواج میکروویو

    یکی دیگر از روش‌های درمان تعریق زیاد صورت، استفاده از امواج میکروویو است. در این روش توسط دستگاه Miradry غدد عرق تخریب می‌شوند تا از تعریق بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. این روش هم دردناک و هم گران است، اما در عوض تاثیر طولانی مدت دارد. سایر راهکار‌های پزشکی موثر برای درمان تعریق زیاد صورت عبارتند از:

    • گلیکوپیرولات موضعی
    • دستمال مرطوب پارچه‌ای آغشته به گلیکوپیرونیوم توزیلات
    • استفاده از بتا بلاکر‌ها و بنزودیازپین‌ها برای رفع علائم اضطراب
    • دارو‌های ضد کولینرژیک و ضد موسکارینی برای مسدود کردن استیل کولین

    درمان تعریق زیاد صورت با راهکار‌های خانگی

    در ادامه با بررسی بهترین راهکارهای خانگی، به شما کمک می‌کنیم تا علائم تعریق بیش از حد را در منزل کنترل کنید:

    ادامه مطلب
    تزریق ژل لب مدل فانتزی

    ژل آلوئه ورا برای درمان تعریق صورت

    ۱- ژل آلوئه ورا

    ژل آلوئه ورا با داشتن اثر خنک کنندگی در درمان تعریق زیاد صورت موثر است. شما می‌توانید این ماده را روی پوست خود بمالید تا با تنظیم دمای بدن، تعریق زیاد خود را از بین ببرید. عرق کردن یک فرایند طبیعی است. اما اگر بیش از اندازه شود، فرد مبتلا را آزار می‌دهد. از طرفی زیاد عرق کردن باعث می‌شود تا به دلیل رشد میکروب‌ها روی پوست، زمینه ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی به وجود آید.

    ۲- جادوی درخت فندق

    برگ و پوست بوته فندق شامل ترکیبات مفیدی مثل اسید گالیک، تانن‌ها، فلاونوئید‌ها و روغن‌های ضروری است. این ماده ضخامت پوست را کاهش داده و به دلیل خاصیت رطوبت دهی، یک مبارز قوی در فرایند درمان تعریق زیاد صورت به حساب می‌آید. برای درمان تعریق یک تکه پنبه را به روغن فندق آغشته کرده و آن را به صورت خود بمالید.

    ۳- جوش شیرین

    این ماده به دلیل داشتن خاصیت قلیایی باعث به تعادل رساندن اسید در بدن می‌شود. از طرفی در کاهش تعریق صورت نقش دارد و بوی بد عرق را هم از بین می‌برد. برای درمان تعریق صورت و از بین بردن بوی نامطبوع آن، جوش شیرین را با نصف فنجان آرد، سودا و ۲ الی ۳ قطره اسطوخودوس ترکیب کرده و آن را روی پوست قرار دهید. بعد از چند دقیقه صورت خود را با یک پارچه تمیز، خشک کنید.

    ۴- چای سیاه

    این ماده با برخورداری از اسید‌تانیک دارای خواص رطوبت دهی بوده و ضد تعریق است. ۲ عدد چای کیسه‌ای را در ۳ لیوان آبی که به نقطه جوش نرسیده قرار دهید. سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بگذارید.

    ۵- روغن نارگیل

    یکی دیگر از بهترین درمان‌ها برای تعریق زیاد صورت، ماساژ دادن آن با روغن نارگیل است. این ماده عطر فوق‌العاده‌ای داشته و می‌تواند بوی نامطبوع عرق را هم از بین ببرد. برای تهیه این دئودورانت خانگی می‌توانید از ترکیب روغن نارگیل با سودا و اسطوخودوس استفاده کنید.

    ۶- نشاسته ذرت

    ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت یکی دیگر از روش‌های درمان تعریق زیاد صورت است. یک قاشق نشاسته ذرت را با نصف قاشق جوش شیرین ترکیب کنید و اجازه دهید تا پودر حاصل به مدت ۲۴ ساعت بر روی صورت بماند.

    در ادامه شما را با دیگر درمان‌های خانگی موثر آشنا می‌کنیم تا بتوانید شدت و علائم تعریق را تحت کنترل در بیاورید:

    • پوشیدن لباس‌های سبک، نازک و گشاد
    • ممنوعیت قرارگیری در مکان‌های خیلی گرم و قرارگیری در معرض آفتاب شدید
    • پوشیدن لباس‌های رنگ روشن به جای استفاده از لباس‌های تیره
    • جایگزین کردن مواد ضد تعریق به جای استفاده از دئودورانت
    • پوشیدن لباس‌های الیاف طبیعی به جای استفاده از لباس‌های الیاف مصنوعی
    • درمان اضطراب و استرس از طریق مراجعه به روانشناس و روانپزشک
    • استفاده از پودر صورت بدون بو
    • مصرف منظم مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن
    • بستن مو‌ها در بالای سر و جمع کردن آن‌ها از دور صورت و گردن
    • استفاده از مچ بند و هدبند عرق گیر
    • داشتن یک پنکه دستی برای خنک کردن سر و صورت
    • خشک کردن مرتب صورت با حوله یا پارچه جذب‌کننده رطوبت
    ادامه مطلب
    شیو کردن چیست؟ بهترین روش و 15 ترفند مهم شیو کردن

    برای درمان تعریق زیاد صورت چه بخوریم؟

    برای درمان تعریق زیاد صورت چه بخوریم؟

    با داشتن تغذیه مناسب، ویتامین‌ها و دیگر مواد مورد نیاز بدن تامین می‌شوند. برای مثال عدم توانایی بدن در دفع مواد زائد، یکی از دلایل تعریق زیاد است که می‌تواند با استفاده از خوراکی‌ها درمان شود.

    • گلاب: این ماده به دلیل داشتن خاصیت آرام بخشی، در کاهش اضطراب بدن نقش دارد و باعث جلوگیری از تعریق زیاد صورت می‌شود.
    • آب زرشک: مخلوط آب زرشک با کمی عسل یک شربت فوق‌العاده موثر برای درمان تعریق زیاد صورت است.
    • دم کرده گل مریمی: مریم گلی را به‌صورت چای دم کرده و آن را با کمی عسل مخلوط کنید. برای درمان تعریق می‌توانید روزی ۲ تا ۳ لیوان از این نوشیدنی را مصرف کنید.
    • عرق کاسنی: یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع سنگینی بدن و درمان تعریق زیاد، استفاده از عرق کاسنی است که روی درمان بلغمی مزاج‌ها تاثیر بسزایی دارد.
    • سرکه سیب: اگر به‌صورت روزانه از مخلوط سرکه سیب و عسل استفاده کنید، مشکل تعریق بیش از حد شما حل می‌شود.
    • رطب: بیش‌تر مردم تصور می‌کنند طبع رطب گرم است. در حالی که رطب دارای طبع متعادل بوده و می‌تواند مشکلات مربوط به مزاج بدن را حل کند.

    سخن پایانی

    اکنون که با بهترین روش‌های درمان این عارضه آشنا شدید، در ابتدا راهکار‌های خانگی را امتحان کنید. سپس اگر نتیجه دلخواهتان حاصل نشد، با مراجعه به پزشک متخصص، مشکل خود را درمان کنید.

    بدون شک درمان تعریق بیش از حد صورت یا بدن به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کرده و باعث می‌شود زندگی راحت‌تری داشته باشید. شما می‌توانید برای درمان تعریق زیاد صورت از خدماتی مانند تزریق بوتاکس در کلینیک ایران استفاده کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *