شناخت pH پوست

  • شناخت pH پوست

    حتما شما هم بارها عبارت های مختلفی مانند PH پوست، تنظیم PH پوست و محصولات مناسب برای PH پوست و … را شنیده اید. در حالی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید. حتی زمانی که به داروخانه می روید، یا قصد محصولات آرایشی و بهداشتی را دارید، حتما شنیده اید که افراد در مورد محصولات برای تنظیم PH پوست را به شما پیشنهاد می کنند.

    یکی از داغ ترین بحث هایی که امروزه در حوزه زیبایی به آن اهمیت زیادی داده می شود، تنظیم بودن ph پوست است. چرا که تنظیم بودن PH پوست تاثیر زیادی در افزایش زیبایی و شادابی آن دارد. در این زمینه چالش ها و سوالات مختلفی هم مطرح می شود که هنوز جای تحقیق و بررسی های زیادی دارد.

    از جمله کاربردی ترین وسایل و محصولات مناسب برای تنظیم شدن ph پوست می توان تونر، شیر پاک کن، ژل شستشو، فوم شستشوی صورت و … را نام برد. در صورتی که شما نیز به زیبایی چهره خود اهمیت می دهید و می خواهید محصولاتی با پی اچ مناسب صورت خود تهیه و استفاده کنید، ابتدا باید ph پوست خود را بشناسید. اما در صورتی که در این مورد اطلاعات کافی ندارید، همراه ما باشید تا با همه چیز راجع به PH پوست آشنا شوید.

    PH پوست چیست؟

    PH پوست به میزان قلیایی یا اسیدی پوست اشاره دارد. اما به طور کلی برای اهمیت و درک بهتر پی هاش می توان گفت  ph مخفف قدرت هیدروژن (power of hydrogen)  یا پتانسیل هیدروژن (potential of hydrogen) است. همچنین PH نوعی محلول است که با استفاده از آن می توان غلظت یون‌های هیدروژن در محلول را اندازه گیری کرد.

    PH پوست چیست؟

     

    اما اهمیت و تعریف اصلی این اصطلاح در پوست این است که میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول را با استفاده از آب خالص با ‌pH خنثی (pH=7) مقایسه و اندازه گیری کرد. بنابراین می توان گفت هر مایع یا محلولی که میزان PH آن کم تر از ۷ باشد، اسیدی و در صورتی که میزان PH آن بیشتر از ۷ باشد، محلول قلیایی است.

    بنابراین برای این که پوست زیاد خشک یا خیلی چرب نباشد، باید پی هاش صورت به خوبی تنظیم و مناسب باشد. برای مثال آب لیمو ترش دارای ۵ درصد اسید سیتریک است و یک ماده اسیدی و با PH 2.2 است. همچنین جوش شیرین طعم بسیار تلخی دارد و PH آن ۹ درصد و بنابراین قلیایی است. بنابراین ترکیبات این دو ماده با یک دیگر نباید روی پوست قرار گیرد.

    اهمیت PH پوست برای محافظت از آن

    به طور کلی پوست ما توسط یک پوشش نازک اسیدی که لایه شاخی پوست پوشانده می شود که این لایه یک نقش محافظتی از پوست در برابر عوامل مختلف دارد. در واقع این پوشش اسیدی از چندین ترکیبات مختلف از جمله اسیدهای چرب، لاکتیک ‌اسید، پیرولیدن ‌کربوکسیلیک ‌اسید، اسیدهای آمینه و … تشکیل شده است. بنابراین می توان گفت در صورتی که PH پوست تنظیم باشد، عملکرد بهتر پوست در برابر عوامل طبیعی مختلف و رادیکال های آزاد، نور خورشید، رطوبت و … افزایش می یابد.

    این میزان پی هاش توسط لایه اسیدی پوست تعیین شده و میزان دقیق آن تنظیم می شود. به طور کلی میزان PH پوست بین اعداد و میزان ۴ تا ۷ متغیر است و میزان طبیعی و معمول آن در افرادی که پوست سالمی دارند، ۴.۷ است. در صورتی که پوست فرد دارای این میزان پی هاش باشد، از پوست آن در برابر مبتلا شدن به ویروس ‌ها، باکتری‌ ها، قارچ ‌ها و آلودگی‌ های محیطی جلوگیری کرده و به عنوان یک لایه محافظتی محسوب می شود.

    علاوه بر این، در نهایت پوستی شاداب، نرم و لطیف و بدون خشکی خواهید داشت. اما در صورتی که به دلایل مختلف میزان PH پوست برهم خورد، و تنظیم نباشد،  باعث بروز التهاب پوست، درماتیت آتوپیک، دهیدراته شدن پوست، خشکی پوست، حساسیت پوست، آکنه و مالاسزیا فولیکولیت و … خواهد شد.

    چگونه PH پوست خود را تشخیص دهیم؟

    همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، انتخاب و استفاده از محصولات مراقبتی و بهداشتی مناسب و متناسب با PH صورت تاثیر زیادی در حفظ زیبایی پوست و شاداب و سالم بودن آن دارد. به همین دلیل باید ابتدا PH پوست خود را تشخیص داده و بشناسید. سپس از محصولات مناسب و با کیفیت استفاده کنید. اما در صورتی که نمی دانید PH پوستتان چیست؟ می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

    • مراجعه به متخصص پوست

    اگر اطلاعات کافی در مورد PH پوست خود ندارید، به متخصص پوست مراجعه کنید. برای این کار صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و از کرم های اضافه و پوشاننده استفاده نکنید تا پزشک میزان اسیدی یا قلیایی پوست را تشخیص دهد. برای مثال  پوستی که دارای بافتی نرم و بدون لکه‌ های خشکی که باعث کشیده به نظر رسیدن پوست باشد، یک پوست معمولی و متعادل است. اما در صورتی که پوست دارای  آکنه ، قرمزی و لکه های خشک باشد، یا به سرعت تحریک شده و دچار التهاب و قرمزی شود، نشانه بالا بودن میزان قلیایی بودن پوست و PH آن است.

    • استفاده از نوارهای تست PH:

    خوشبختانه نوارهای تشخیص و تست PH در داروخانه ها وجود دارد که از آن ها می توانید برای تشخیص دادن پی هاش استفاده کنید. این نوارهای کاغذی را باید روی پوست خود قرار داده و میزان PH را اندازه گیری کنید.

    چگونه PH پوست خود را تشخیص دهیم؟

    عوامل تاثیر گذار در کاهش یا افزایش PH پوست

    یکی از ویژگی های جالب در پوست صورت یا بدن هر فرد این است که میزان PH با استفاده از محصولات مراقبتی مختلف کم یا زیاد می شود. به طور کلی هر چه میزان PH یک ماده در پوست افزایش یابد، باعث بر هم خوردن میزان پی هاش می شود. سپس عواقب زیادی به همراه دارد. از جمله مهم ترین عارضه های این مشکل، ضعیف شدن سد دفاعی پوست می شود.

    بنابراین در صورتی که از محصولات کاربردی برای تنظیم PH استفاده نکنید یا به طور طبیعی پوست شما PH قلیایی یا اسیدی داشته باشید، باعث آسیب رسیدن به سطح پوست می شود. بنابراین به طور کلی می توان گفت که عوامل تاثیر گذار در کاهش یا افزایش PH به شرح زیر است:

    • استفاده از شوینده های نا مناسب برای پوست
    • عدم استفاده از تونر متناسب با نوع پوست چرب یا خشک
    • عدم استفاده از میسلار واتر غیر مناسب برای پوست چرب یا خشک
    • نوشیدن آب سخت با میزان PH بالا
    • استفاده زیاد از مواد صابونی

    آیا استفاده از محصولات تنظیم کننده PH پوست، تاثیری دارد؟

    یکی از سوالات متداولی که امروزه در مورد PH پوست مطرح می شود، این است که آیا استفاده از محصولات بهداشتی که توسط برخی افراد و به ویژه بلاگرها توصیه و معرفی می شود، تاثیری در تنظیم شدن PH پوست دارد یا خیر؟

    طبق بررسی های انجام شده، تعیین کننده سلامت پوست صرفا در تنظیم بودن پی اچ صورت خلاصه و محدود نمی شود. در واقع در صورتی که تمرکز خود را صرفا روی PH صورت قرار دهید، ممکن است از موارد مهم دیگر در سلامت پوست غافل شوید. بلکه صرفا توجه و استفاده از محصولاتی که باعث تنظیم شدن پی هاش پوست می شود، تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز مشکلات پوستی دارد.

    آیا استفاده از محصولات تنظیم کننده PH پوست، تاثیری دارد؟

    اما یک راه حل کلی برای داشتن پوستی شاداب و سالم نیست. برای مثال زمانی که از محصولاتی با PH 9 به بالا در روتین خود استفاده می کنید، باعث کاهش میزان چربی پوست و خشک شدن شدید پوست می شود. در نتیجه پس از مدتی سد محافظتی پوست آسیب می بیند و تاثیر بسیار زیادی در نفوذ کردن باکتری ها و بروز مشکلات پوستی مختلف دارد.

    برای مثال با کاهش میزان چربی پوست، پوست کم آب شده و دچار آکنه و حتی چین و چروک می شود. به همین دلیل استفاده از محصولات بهداشتی که تنظیم کننده PH پوست هستند، به صورت طولانی مدت پیشنهاد نمی شود.

    رابطه بین باکتری های روده و عدم تعادل PH پوست

    با توجه به این که توجه و تمرکز روی PH پوست بیش از گذشته مورد اهمیت قرار گرفته، تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. طبق بررسی های انجام شده در مورد میکروبیوم، می توان گفت که میکروبیوم از بدن در مقابل میکروب ‌ها محافظت می کند. بدین صورت که غذاها را برای تولید انرژی تجزیه کرده و حتی ممکن است بر پوست صورت و سایر اعضای بدن هم تاثیر بگذارد.

    در واقع این موضوع طی تحقیقات انجام شده در جولای ۲۰۱۸ در مجله “مرزهایی در میکروبیولوژی” مشخص شده که سلامت روده ها به صورت مستقیم بر سلامت پوست نیز تاثیر می گذارد. این مبحث با اصطلاح “محور روده- پوست” مطرح شده است. بدین صورت که اگر روده ها سالم نباشد، باعث متعادل نبودن و به هم ریختن تعادل PH پوست نیز می شود.

    علاوه بر این، پس از تحقیقات انجام شده در این مورد توسط تِروِر کیتس، یک درمانگر طبیعی در یوتا این نتیجه حاصل شده که خوردن مقدار زیادی قند یا محصولات لبنی تاثیر زیادی در افزایش تولید سبوم دارد. در صورتی که برخی از مردم هنوز هم به جای اصلاح سبک تغذیه ترجیح می دهند که برای تنظیم PH از تونر و مواد دیگر اسیدیته استفاده کنند.

    میتوانید هرگونه سوال در مورد PH پوست و روش تشخیص آن را در پایین همین صفحه بنویسید تا کارشناسان کلینیک پوست و زیبایی ایران در کمترین زمان به آن پاسخ دهند.


    سوالات متداول شناخت pH پوست

    ۱- برای تنظیم شدن PH پوست از چه تونری استفاده کنیم؟

    برای انتخاب تونر مناسب با PH مناسب باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و یک متخصص پوست کمک بگیرید.

    ۲- آیا استفاده از تونر در تنظیم شدن PH پوست ضروری است؟

    استفاده از تونر ضروری است اما برای تنظیم PH کافی نیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *