بوتاکس در بارداری

  • بوتاکس در بارداری

    امروزه بیش از پیش به زیبایی صورت و روش های برطرف کردن و درمان چین و چروک اهمیت داده می شود. به همین دلیل خانم ها و آقایان از سنین پایین اقدام به انجام روش های جوانسازی پوست خود می کنند.

    یکی از بهترین روش ها، بوتاکس است که طرفداران خاص خود را دارد. روند تزریق بوتاکس بدین صورت است که یک ماده به نام سم بولوتونیوم بوتاکس به قسمت هایی از صورت که دارای چین و چروک هستند تزریق می شود.

    بوتاکس در بارداری

    اما در این میان برخی از مراجعین که قصد تزریق بوتاکس دارند و در دوران بارداری هستند، سوالاتی را در این زمینه مطرح می کنند. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل نکات بوتاکس در بارداری می پردازیم.

    آیا بوتاکس در بارداری خطرناک است؟

    همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، در تزریق بوتاکس یک ماده به نام سم بولوتونیوم داخل قسمت هایی از پوست صورت تزریق و وارد می شود. این سم به صورت موقت عضلات صورت فلج می شود و چین و چروک آن برطرف می شود.

    در واقع با فلج شدن عضلات صورت دیگر چین و چروک ها برطرف شده و عضلات حرکت نمی کند. طبق بررسی های انجام شده تزریق بوتاکس هیچ گونه تاثیر منفی و مخربی روی زنان باردار و جنین آن ها ندارد.

    در واقع این موضوع به این دلیل است که میزان ماندگاری زیستی بوتاکس در خون بسیار کم است و به همین دلیل احتمال بروز عوارض جانبی برای زنان باردار تا حد زیادی کاهش می یابد. اما به طور کلی پزشکان و به ویژه متخصصان زنان و زایمان انجام و تزریق بوتاکس در بارداری را پیشنهاد نمی کنند.

    دلیل منع بوتاکس در بارداری

    به طور کلی بوتاکس جز روش های کم عارضه و تاثیر گذار در از بین بردن و درمان چین و چروک محسوب می شود. اما ممکن است انجام آن برای زنان باردار منع شود.

    در واقع دلیل این که برخی پزشکان عقیده دارند که تزریق بوتاکس در بارداری ضرر دارد، این است که امکان مبتلا شدن به بیماری بوتولیسم در بدن مادران باردار ناشی از پخش شدن سم از محل تزریق تا حد زیادی شایع و قطعی است.

    دلیل منع بوتاکس در بارداری

    چون همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، در بوتاکس ماده ای به نام سم بولوتونیوم وجود دارد که ممکن است باعث جذب شدن مقداری کم از آن در بدن زنان باردار شود.

    تاثیرات بوتاکس در هفته های اول بارداری

    همان طور که در پاراگراف پیشین هم گفته شد که در بوتاکس سم بولوتونیوم به پوست و عضلات صورت تزریق می شود که در برخی موارد ممکن است این سم در بخش های مختلف بدن زنان باردار جذب شده و عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

    1. باعث ضعف عضلات فرد شده که موجب اذیت شدن مادران باردار می شود.
    2. در برخی موارد نادر باعث مشکل تکلم خانم های باردار می شود.
    3. یکی از عارضه های بوتولیسم، گرفتگی و مشکلات تنفسی است.
    4. در دوران بارداری ممکن است برخی خانم ها دچار بی اختیاری ادرار شوند.

    آیا بوتاکس در ماه اول بارداری مجاز است؟

    با وجود این که تاثیر منفی تزریق بوتاکس روی نوزاد و زنان باردار مشخص نشده، اما توصیه می شود در ۳ ماه اول بارداری که دوران طلایی بارداری است، اقدام به انجام هیچ روش جوانسازی از جمله تزریق بوتاکس نکنید.

    چون در ماه های اول بارداری اعضا و اندام های مختلف بدن در حال شکل گیری است و سالم بودن آن در سنین رشد اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می شود در اوایل بارداری و ماه های اول بوتاکس تزریق نکنید.

    بوتاکس در ماه اول بارداری

    بوتاکس و اقدام برای بارداری

    طبق بررسی های انجام شده، مدت زمان ماندگاری تزریق بوتاکس در عضلات صورت خانم ها و آقایان بین ۳ تا ۶ ماه است. به همین دلیل توصیه می شود حتی در صورتی که قصد اقدام به بارداری را دارید، اقدام به تزریق بوتاکس نکنید.

    در واقع این مورد به دلیل این است که هنوز تحقیقات کامل و جامعی در مورد تاثیر سم بولوتونیوم موجود در بوتاکس روی زنان باردار و همچنین روی جنین انجام نشده است. به همین منظور توصیه می شود در صورتی که قصد اقدام به بارداری دارید، تا ۳ ماه قبل از اقدام کردن از ترزیق بوتاکس خودداری کنید.

    عوارض تزریق بوتاکس در بارداری

    همان طور که می دانید در دوران بارداری میزان جریان خون در بدن افزایش می یابد. به همین دلیل باکتری ها یا سایر مواد دیگر در سراسر بدن با سرعت بیشتری پخش می شود. به همین دلیل ممکن است هر گونه مواد غذایی که مادر زمان بارداری مصرف می کند، همچنین ماده سم بولوتونیوم موجود در بوتاکس، سریع تر در بدن پخش می شود و به سایر اندام ها و حتی جنین نیز می رسد.

    در واقع می توان گفت که عوارض تزریق بوتاکس در بارداری بیشتر روی جنین خواهد بود. از جمله مهم ترین عوارض بوتاکس در بارداری می توان دو بینی، سر گیجه های مزمن، و تنگی نفس را نام برد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوتاکس در بارداری و مشاوره با کارشناسان کلینیک پوست و مو ایران در مورد تزریق بوتاکس در سعادت آباد می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۵۱۱۳ تماس گرفته و یا سوالات خود را در ذیل همین مقاله نوشته تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

    سوالات متداول بوتاکس در بارداری

    ۱- چه زمانی بعد از بارداری می توان بوتاکس تزریق کرد؟

    در صورتی که مادر قصد شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد، می تواند پس از زایمان اقدام به تزریق بوتاکس کند.

    ۲- آیا در صورت بارداری ناخواسته پس از تزریق بوتاکس می توان عوارض بوتاکس را کاهش داد؟

    در صورتی که بوتاکس برای مادر و جنین مسمومیت ایجاد کند، با مصرف برخی داروها و زیر نظر پزشک می توان اثر سم بولوتونیوم را خنثی کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *