بوتاکس در شیردهی

  • بوتاکس در شیردهی

    اهمیت دادن به زیبایی و استفاده از روش های جوانسازی تا حدی افزایش پیدا کرده که خانم ها و آقایان در سنین مختلف اقدام به انجام این روش ها می کنند. یکی از بهترین روش های موثر در رفع چین و چروک صورت و جوان تر شدن چهره، تزریق بوتاکس است.

    در این روش سم بوتولینوم در عضلاتی از صورت که دارای چین و چروک است، تزریق شده و این عضلات برای مدت نسبتا کوتاهی فلج می شود. این روش با وجود اثر گذاری منحصر به فردی که دارد، مصرف آن برای برخی از شرایط ها و برخی افراد توصیه نمی شود.

    بوتاکس در شیردهی

    یکی از زمان های خاص که تزریق بوتاکس با احتیاط و صرفا با دستور و تجویز پزشک باید انجام شود، زمان شیردهی است. به همین منظور در ادامه این مطلب به بررسی تاثیر بوتاکس در شیردهی می پردازیم.

    آیا بوتاکس وارد شیر مادر می شود؟

    به طور کلی روش های جوانسازی پوست از جمله تزریق بوتاکس جز بهترین روش های موثر محسوب می شود که طرفداران زیادی هم دارد. به همین دلیل در سازمان بهداشت جهانی تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام می شود تا خانم ها و آقایان با شرایط خاص بتوانند جهت تزریق بوتاکس اقدام کنند.

     

    اما نکته مهمی که در تزریق بوتاکس در زمان شیردهی وجود دارد، این است که آیا بوتاکس وارد شیر مادران شیرده می شود؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که تاکنون تحقیقات کاملی در زمینه تاثیر بوتاکس و ترشح و وارد شدن آن در شیر مادر توسط پژوهشگران انجام نشده است.

    اما با این وجود طبق نظریه انجمن آمریکا “بعید است که مقدار بوتاکسی که در درمان ‌های زیبایی تزریق می‌ شود، به نوزاد آسیب برساند.” اما در صورتی که در دوران شیردهی قصد تزریق بوتاکس در سعادت آباد را دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    آیا بوتاکس در شیردهی مجاز است؟

    همان طور که می دانید در قسمت های مختلف صورت چین و چروک رخ می دهد. بنابراین پزشک با توجه به میزان و سطح چین و چروک ها تصمیم می گیرد که چه مقدار ماده سم بوتولونیوم بوتاکس به عضلات فرد تزریق شود.

    اما به طور کلی طبق بررسی های انجام شده مقدار مجاز بوتاکس که توسط پزشکان متخصص پوست در کلینیک های زیبایی تزریق می شود تا حدی نیست که در شیر مادر ترشح شود.

    با این وجود برخی از پزشکان زنان و زایمان و همچنین متخصصین کودک تزریق بوتاکس در شیردهی را مجاز نمی دانند. به همین دلیل مادرانی که در دوران شیردهی بوتاکس تزریق می کنند، به منظور اطمینان بیشتر شیر سینه را تخلیه کرده و آن را دور می ریزند.

    آیا بوتاکس در شیردهی مجاز است؟

    آیا بوتاکس در شیردهی مضر است؟

    برای پاسخ به این سوال که آیا بوتاکس در شیردهی مضر است یا خیر می توان گفت که تاکنون هیچ تحقیق یا پژوهشی در زمینه تاثیر گذاری بوتاکس زمان شیردهی انجام نشده است. همچنین تاکنون هیچ گزارش منفی در مورد عوارض شدید و زیاد تزریق بوتاکس در بارداری یا شیردهی توسط زنان گزارش نشده است.

    اما به طور کلی نمی توان تضمین کرد که ماده سم بوتولنیوم موجود در بوتاکس در بدن و بافت های مختلف آن پخش و تکثیر نمی شود. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که زمان بارداری و شیردهی تغییرات هورمونی در بدن همه زنان ایجاد می شود. به همین دلیل می توان گفت که باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بر زنان باردار تاثیر شدیدتری خواهد داشت.

    بوتاکس در سال دوم شیردهی

    همان طور که می دانید برخی از خانم ها ترجیح می دهند که تا پایان دو سال به فرزند خود شیر دهند. با این وجود میزان شیر برخی از خانم ها در سال دوم شیردهی کاهش می یابد. به همین دلیل برخی از خانم ها تصور می کنند که به دلیل کم شدن میزان شیر و کاهش تعداد دفعات شیردهی به کودک می توان برای تزریق بوتاکس اقدام کرد.

    با وجود این که هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر و ضرر جدی تزریق بوتاکس برای مادران شیرده وجود ندارد؛ اما توصیه می شود حتی در سال دوم شیردهی نیز برای جلوگیری از عوارض احتمالی بوتاکس، از تزریق آن پرهیز کنید یا با پزشک خود مشورت نمایید.

    بوتاکس در سال دوم شیردهی

    جذب بوتاکس در شیردهی توسط مادر شیرده 

    به طور کلی سم بوتولینیوم توسط بافت های صورت و در عرض چند روز جذب می شود. در واقع می توان گفت که این ماده به هیچ وجه توسط بدن زنان شیرده جذب نمی شود و تاثیری روی نوزاد در سنین مختلف نخواهد داشت.

    اما به طور کلی این اقدام برای جوانسازی توسط برخی از پزشکان و حتی متخصصین پوست که در کلینیک های زیبایی من جمله کلینیک ایران فعالیت می کنند، هم توصیه نمی شود. مگر این که پزشک معالج فرد، تزریق بوتاکس را تایید کند.

    آیا بوتاکس در شیردهی تاثیر دارد؟

    خیر. تزریق بوتاکس هیچ تاثیری در کاهش یا افزایش شیردهی یا اثرات مخرب دیگر روی بدن نوزاد یا مادر ندارد.  اما برخی از زنان شیرده به منظور جلوگیری از بروز عوارض احتمالی و نادر از انجام این روش جوانسازی خودداری می کنند.

    در برخی موارد نیز زنان شیرده به منظور حفظ آرامش خود و اخبار و احتمالاتی که در مورد تاثیر بوتاکس در شیردهی منتشر می شود، ترجیح می دهند که تزریق بوتاکس را به تعویق بیاندازند.

    سوالات متداول بوتاکس در شیردهی

    چه مدت بعد از شیردهی می توان برای تزریق بوتاکس اقدام کرد؟

    هر زمان که تصمیم دارید به فرزند خود شیر ندهید، می توانید برای تزریق بوتاکس اقدام نمایید.

    عوارض تزریق بوتاکس در شیردهی روی نوزاد یا مادر چیست؟

    تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض بوتاکس در زمان شیردهی منتشر نشده است.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲۰ رای

    تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

    Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *