ورم بعد از کاشت مو

• در دنیای امروزی استفاده از عمل‌های جراحی برای داشتن ظاهری زیبا بسیار پرطرفدار شده است که از جمله این عمل‌ها می‌توان به کاشت مو اشاره کرد. برخی از افراد برای بهبود ظاهر خود به عمل کاشت مو روی می‌آورند. معمولا پس از عمل کاشت مو، محل کاشت دچار تورم و برآمدگی می‌شود.

چگونه ورم بعد از کاشت مو را کاهش دهیم؟

براساس نظر پزشکان این تورم و برآمدگی که بعد از کاشت مو به وجود می‌آید، تا حدی یک اتفاق طبیعی است. اما اگر این تورم بیش از حد معمول باشد یا مدت زمان آن از زمان طبیعی نقاهت، بیش‌تر شود، نشان‌دهنده یک مشکل جدی است. کسب اطلاعات در مورد دلیل و نحوه درمان ورم بعد از کاشت مو می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند. در ادامه این مقاله دلیل و نحوه درمان ورم بعد از کاشت مو را بررسی خواهیم کرد.

آیا ورم بعد از کاشت مو خطرناک است؟

پس از انجام هر عمل جراحی بروز حالت‌های مختلفی از جمله التهاب، تورم و درد کاملا طبیعی است. بنابراین افرادی که پس از انجام عمل کاشت مو، متوجه تورم محل کاشت می‌شوند، در واقع با یک واکنش بدنی طبیعی روبرو شده ‏اند.

دلیل این واکنش بدنی و تورم سر پس از کاشت مو، تحریک در اثر عمل جراحی، واکنش بدن به خطرات و آسیب‌های ناشی از جراحی و ترشحات ناشی از التهاب هستند. این التهابات و واکنش‌های بدن در صورتی خطرناک و غیر طبیعی هستند که با ورم‌ها و درد‌های شدید، خونریزی و عفونت همراه باشند. در این صورت بهترین راه، مراجعه به پزشک متخصص است.

چرا تورم بعد از کاشت مو اتفاق می‌افتد؟

• بروز واکنش نسبت به آسیب دیدگی از سوی بدن
    • آسیب‌ رسیدن به بافت‌های نرم مانند پوست، عروق و بافت‌های زیرپوستی و واکنش تورمی بدن
    • خونریزی در ناحیه کاشت مو هنگام انجام عمل
    • عفونت‌های ناشی از رعایت نکردن بهداشت هنگام انجام کاشت مو

چگونه جلوی تورم بعد از کاشت مو را بگیریم؟

روش‌های متعددی برای جلوگیری از تورم پس از کاشت مو وجود دارند. پزشک معالج پس از انجام عمل کاشت مو، دستورالعمل‏هایی ویژه دوران پس از این جراحی را به بیمار توصیه می‌کند که رعایت آن‌ها به صورت صحیح و مداوم از تورم بعد از کاشت مو جلوگیری می‌کند. انجام این کار یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از تورم پس از کاشت مو است.

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از تورم پس از کاشت مو این است که هنگام شستن سر پس از عمل جراحی، محل دقیق کاشت مو را با آب ولرم بشویید. البته هنگام شست‌وشو سر از استفاده از آب بسیار گرم برای ناحیه کاشت مو خودداری کنید.

قرار نگرفتن محل کاشت مو در معرض نور خورشید و عوامل محیطی یکی از دیگر روش‌های جلوگیری از ایجاد تورم به حساب می‌آید. برای نتیجه‌گیری هرچه بهتر از کاشت مو، حفظ آرامش بسیار اهمیت دارد. در صورتی که قصد رفتن به محیط‌های باز را دارید، از کلاه یا کلاهچه استفاده کرده تا از تابش نور آفتاب به محل کاشت جلوگیری کنید.

تورم بعد از کاشت مو چند روز طول می‌کشد؟

پس از انجام عمل کاشت مو اگر تورم‌های ایجاد شده در ناحیه کاشت مو طبیعی باشند، مدت زمان ماندگاری آن‌ها ۳ تا ۵ روز پس از عمل جراحی است. البته مدت زمان تورم برای هر فردی متفاوت است. در صورتی که پس از گذشت ۳ تا ۵ روز، تورم در ناحیه کاشت مو تجدید شد و با درد همراه بود، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

راهکارهای کاهش تورم بعد از کاشت مو

6 راهکار درمان ورم بعد از کاشت مو

برای کاهش تورم بعد از کاشت مو با رعایت ۶ راهکار ارائه شده در ادامه می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

۱- حفظ درست حالت سر

اولین راهکار قرار دادن و حفظ حالت سر به صورت افقی است. در این حالت باید سر نسبت به بدن در حالت ۴۵ درجه قرار بگیرد. استراحت روی تخت یا صندلی‌های راحت در ۷ روز اول پس از عمل جراحی کاشت مو یکی از روش‌های مهم در کاهش تورم است.

۲ – مصرف دقیق داروهای تجویز شده

برای کاهش تورم پس از کاشت مو، داروهای تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب مصرف کنید. پس از عمل جراحی کاشت مو، دکتر معالج برای کاهش و جلوگیری از تورم، دارو‌هایی را به بیمار تجویز می‌کند که این دارو‌ها معمولا کورتونی هستند. استفاده از این دارو‌ها به طور منظم سبب کاهش تورم در ناحیه کاشت مو می‌شود.

۳ – پرهیز از کار سنگین

خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی، سومین راهکار برای کاهش تورم در محل کاشت مو است. فعالیت‌های سنگین بدنی می‌توانند به محل‌های ملتهب بر اثر کاشت مو آسیب رسانده و سبب خونریزی یا عفونت در آن محل‌ها ‌شوند.

۴ – نوشیدن آب کافی

از دیگر راهکارهای مهم برای کاهش تورم پس از کاشت مو می‌توان به نوشیدن آب به میزان کافی اشاره کرد. نوشیدن آب سبب حفظ سلامتی و خارج شدن سموم از بدن افراد می‌شود. بنابراین نوشیدن آب به میزان کافی به کاهش تورم محل کاشت مو بسیارکمک می‌کند.

۵ – مصرف آناناس

پنجمین راهکار برای کاهش تورم کاهش مو، استفاده از میوه‌هایی نظیر آناناس است. آناناس دارای مواد طبیعی ضد التهاب بوده و استفاده از آن یکی از روش‌های کاهش تورم در محل کاشت مو محسوب می‌شود. خوردن این میوه تورم در قسمت‌ چشم و پیشانی را به حداقل می‌رساند.

۶- استفاده از یخ

از زمان‌های گذشته تاکنون استفاده از یخ یکی از روش‌های رایج برای کاهش درد و تورم بود. به همین دلیل یکی از راهکارها برای کاهش تورم پس از کاشت مو استفاده از یخ است. وارد شدن فشار بسیار به عروق پوستی سبب ایجاد تورم می‌شود. بنابراین برای کاهش فشار و جلوگیری از تورم در محل کاشت مو، می‏توانید یخ را روی محل کاشت قرار دهید. البته توجه داشته باشید که یخ را به صورت مستقیم روی سر خود قرار ندهید.

سخن پایانی

معمولا ایجاد تورم پس از انجام عمل کاشت مو نگران‏ کننده نیست؛ زیرا در هر عمل جراحی بروز تورم و التهاب از جمله عوارضی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. البته اگر تورم بیش از حد طبیعی باشد، نشان از وجود یک مشکل دارد و شما باید در اسرع وقت به پزشک کلینیک ایران مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید پس از کاشت مو کم‌ترین میزان تورم را داشته باشید، باید به توصیه‌های پزشک معالج خود توجه کنید. انجام دستورالعمل‏های پزشک برای دوران پس از عمل کاشت مو سبب بهبود سریع و نتیجه عالی عمل جراحی می‏شود. همچنین اطلاع از دلیل و نحوه درمان ورم بعد از کاشت مو به شما کمک می‌کند تا کم‌ترین ورم را داشته باشید.

پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبان سایت