بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

  • کاشت مو یکی از عمل‌های زیبایی بوده که علاوه بر چهره جدیدی که به فرد می‌دهد، از ریزش موها هم تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. معمولا مراقبت‌های پس از کاشت مو اهمیت زیادی داشته و اگر به طور کامل رعایت شود، نتیجه رضایت بخشی را از کاشت مو کسب می‌کنید.

    یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو، تغذیه و رژیم غذایی درست است. معمولا دغدغه همه افراد این است که بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ اگر شما هم قصد دارید تا بدانید مصرف چه موادغذایی پس از کاشت مو ضرورت و چه موادی ممنوعیت دارد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

    سوالی که برای همه افرادی که کاشت مو انجام دادند پیش می‌آید، این است که بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ موهای جدید کاشته شده برای رشد و تقویت خود به انواع مواد مغذی نیاز دارند. مواد مغذی از طریق غذا وارد بدن شده و موجب تقویت این فولیکول‌ها می‌شوند. در ادامه توضیح می‌دهیم که بعد از کاشت مو کدام مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

    ویتامین B کمپلکس گوشت سفید و قرمز – تخم مرغ – آجیل – موز – برنج قهوه ای و آووکادو تسریع رشد مو، انعقاد خون و ترمیم زخم‌ها
    ویتامین E مغز بادام – اسفناج – آووکادو – مغز تخمه آفتابگردان – روغن زیتون تسریع دوره نقاهت، بهبود فولیکول‌ های آسیب دیده
    ویتامین C فلفل – کلم پیچ – کیوی – بروکلی – مرکبات تسریع دوره نقاهت، مانع خاکستری شدن موها
    ویتامین A هویج – کدو حلوایی – اسفناج – سیب‌زمینی شیرین – جگر گاو – کلم پیچ جلوگیری از ریزش مو، کمک به رشد فولیکول های مو، مانع خشکی و خارش پوست سر
    زینک (روی) مغز تخمه کدو – گوشت قرمز – بادام هندی – اسفناج – صدف جلوگیری از ریزش مو، ترمیم و بازسازی بافت‌ها
    آهن حبوبات – سبزیجات تیره مانند اسفناج – گوشت قرمز و جگر – صدف استحکام ریشه مو و پوست سر، بهبود سیستم ایمنی،‌ تقویت ساختار مو

    مصرف آب و مایعات زیاد بعد از کاشت مو

    ۱ – آب و مایعات به مقدار زیاد

    برای اینکه فولیکول‌های جدید مو رشد کافی داشته باشند، لازم است که بعد از کاشت مو حدود هشت لیوان آب بنوشید. خوردن آب و مایعات کافی موجب افزایش گردش خون شده و مواد غذایی بهتر و سریع‌تر به ریشه‌های مو می‌رسند. با نوشیدن زیاد آب و مایعات، جلوی خشک شدن پوست سر گرفته می‎شود. در نتیجه موهای سر بعد از کاشت نمی‌ریزند. اگر شما هم کاشت مو انجام داده‌اید، علاوه بر آب می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مانند آبمیوه‌های طبیعی و شیر استفاده کنید.

    ۲ – پروتئین به اندازه کافی

    همان‌طور که می‌دانید، تارهای مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. به همین دلیل مصرف زیاد پروتئین برای رشد و بهبود ساختار مو اهمیت بسیار زیادی دارد. پروتئین در مواد غذایی همچون گوشت، حبوبات، آمینواسیدها، غلات و… وجود دارند که مصرف این مواد پروتئینی پس از کاشت مو به شما توصیه می‌شود.

    ۳ – مواد غذایی حاوی امگا ۳

    چیزی به نام ساخت امگا ۳ در بدن معنی نمی‌دهد. یعنی این اسید چرب ضروری و پروتئینی را باید از طریق خوردن مواد غذایی یا مکمل به بدن رساند. کاهش التهابات پوست سر یکی از خواص امگا ۳ است. اما این ماده تاثیر شگفت انگیزی روی رشد و افزایش ضخامت موها دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم افرادی که به تازگی کاشت مو انجام داده‌اند مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند روغن ماهی، میوه‌های دریایی، غذاهای حیوانی و آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

    ۴ – مواد غذایی حاوی آهن

    یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو، کمبود زینک و آهن است. مصرف آهن برای تقویت مو و ساختار آن ضروری بوده و گردش اکسیژن در کف سر را تقویت می‌کند. همچنین آهن با تقویت سیستم ایمنی بدن، دوره نقاهت پس از کاشت مو‌ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت قرمز، حبوبات، جگر گاو، پسته، اسفناج و… هستند.

    ۵ – ویتامین های که باید بعد از کاشت مو خورد

    ویتامین های که باید بعد از کاشت مو خورد

    از جمله موادی که بر سلامت مو و بدن تاثیر زیادی دارند، ویتامین‌ها هستند. روزانه باید ویتامین دریافتی خود را کنترل کنید. اگر از طریق مواد غذایی، ویتامین کافی را دریافت نمی‌کنید، حتما مکمل و قرص آن را بخرید. برخی از ویتامین‌های مهمی که باید مصرف کنید، شامل موارد زیر هستند:

    ویتامین A

    اگر می‌خواهید فولیکول‌های موهایتان به خوبی رشد کنند، ویتامین A را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ویتامین A همچنین موجب تولید سبوم می‌شود. سبوم ماده‌ای چرب و روغنی بوده که برای مرطوب شدن سر پس از کاشت مو ضروری است. معمولا یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش و خشکی پس از کاشت مو، مربوط به کمبود ویتامین A است. مواد غذایی همچون همچون هویج، جگر گاو، کدو‌ حلوایی، سیب زمینی، کلم پیچ و… دارای این ویتامین هستند.

    ویتامین C

    گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین c در رژیم غذایی پس از کاشت مو اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب بهبود سریع‌تر زخم‌ها و التهاب ناشی از کاشت مو می‌شود. ویتامین C مثل یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. به‌گونه‌ای که با ساخت کلاژن جلوی تغییر رنگ موها به رنگ خاکستری را می‌گیرد. مواد غذایی همچون کلم بروکلی، مرکبات، کیوی، فلفل، کلم پیچ و… سرشار از ویتامین سی هستند و باید در رژیم غذایی پس از کاشت مو قرار گیرند.

    ویتامین E

    ویتامین E یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها بوده که پس از کاشت مو، سریعا زخم‌ها و التهاب را بهبود می‌بخشد. استفاده از روغن ویتامین E می‌تواند باعث نرم شدن پوست و موی سر شود و به بهبود بافت‌های جدید و بازسازی فولیکول‌ها هم کمک می‌کند. حال اگر برای شما سوال پیش آمده که بعد از کاشت مو چه بخوریم تا حاوی ویتامین E باشد، ما مواردی همچون بادام، تخمه آفتابگردان، آووکادو، روغن زیتون و… را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    ویتامین ب کمپلکس

    ویتامین‌های گروه B به خصوص ب کمپلکس نقش بسیار مهمی در رشد سالم تارهای مو دارند. ویتامین‌های ب کمپلکس با تامین مواد مغذی کل بدن، علاوه بر موها موجب متابولیسم بهتر بدن می‌شود. بنابراین یکی از بهترین مکمل‌هایی که پس از کاشت مو باید مصرف کنید، ویتامین ب کمپلکس است. مواد غذایی همچون مرغ، موز، برنج، آجیل، گوشت قرمز و تخم مرغ دارای ویتامین ب کمپلکس هستند.

    مصرف زینک بعد از کاشت مو

    زینک

    نبود زینک به مقدار کافی با ریزش شدید موها همراه است. ماده زینک روی ساخت بافت‌های جدید بدن تاثیر زیادی دارد. برای ورود مقادیر زیاد زینک به بدن باید مواد غذایی مانند صدف، گوشت قرمز، اسفناج و تخمه کدو را مصرف کنید.

    بعد از کاشت مو چی نخوریم؟

    تا اینجای مقاله در خصوص این صحبت کردیم که بعد از کاشت مو چی بخوریم؟ و مواد غذایی ضروری را برای شما نام بردیم. اکنون چند نمونه از مواد غذایی مضر بعد از کاشت مو را معرفی می‌کنیم.

    بعد از کاشت مو چی نخوریم؟

    ۱ – مواد حاوی قند غیر طبیعی

    مواد قندی غیر طبیعی از جذب پروتئین‌های بدن و رشد طبیعی موها جلوگیری می‌کنند. پس نوشابه‌ها را به عنوان مضرترین نوشیدنی حاوی مواد قندی، بعد از انجام کاشت مو مصرف نکنید.

    ۲ – فست فود

    خوراکی‌های فرآوری شده و پر از چربی همچون فست فود علاوه بر آسیب‌های جدی که به بدن وارد می‌کند، موجب آسیب رساندن به موها هم می‌شود. بنابراین لازم است که حداقل پس از کاشت مو تا مدت معین از خوردن این غذاهای آماده پرهیز کنید.

    ۳ – نوشیدنی‌های الکلی

    اگر هنوز هم می‌پرسید بعد از کاشت مو چی نخوریم؟ قطعا نوشیدنی‌های الکلی در صدر لیست مواد مضر قرار می‌گیرند. این نوشیدنی‌ها موجب ضعیف شدن فولیکول‌های مو شده و از رشد آن جلوگیری می‌کنند.

    ۴ – نشاسته

    یکی دیگر از مواردی که مصرف آن پس از کاشت مو ممنوعیت دارد، نشاسته است. نشاسته در مواردی همچون نان سفید، کیک‌ها، پاستا و… وجود دارد که به شدت موجب ریزش مو می‌شود.

    ۵ – سیر

    با خوردن سیر باید دوره نقاهت طولانی‌تری را بعد از کاشت مو بگذرانید. علاوه بر این، رقیق شدن خون و اختلال در جریان طبیعی خون از دیگر عوارض خوردن سیر بعد از کاشت مو هستند. پس هرگز از سیر استفاده نکنید.

    سخن پایانی

    در این مقاله در خصوص مصرف انواع مواد غذایی مضر و مفید پس از کاشت مو صحبت کردیم. یکی‌ از مهم‌ترین سوالات همه افرادی که کاشت مو انجام دادند، این است که بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ در این مطلب تمام مواد غذایی مفید و مضر برای کاشت مو را نام بردیم. موادی همچون ویتامین‌ها، پروتئین، ویتامین ب کمپلکس، امگا سه، مایعات و نوشیدنی‌ها و… پس از کاشت مو‌ باید به مقدار زیاد مصرف شوند.

    در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه بعد از کاشت مو می توانید با کارشناسان ما در کلینیک ایران تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *