ورزش بعد از کاشت مو

  • یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای رفع طاسی و برگرداندن زیبایی از دست رفته به چهره، کاشت مو است. پیوند مو و کاشت گرافت ممکن است زمان زیادی طول بکشد، اما هیچ سختی ندارد. به شرطی که فرد بتواند دوره نقاهت خود را پشت سر گذاشته و مراقبت‌های بعد از عمل را به خوبی رعایت کند.

    با توجه به اینکه ورزش و پیاده روی از فعالیت‌های مورد علاقه بسیاری از افراد است، در ادامه به شما می‌گوییم که چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد و فعالیت‌های روزانه خود را از سر گرفت.

    آیا ورزش بعد از کاشت مو خطر دارد؟

    بعد از انجام کاشت مو پزشک شما را برای انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش راهنمایی می‌کند؛ زیرا در این شرایط بیمار باید حساسیت بیشتری بر روی سر و مو‌های خود داشته باشد. برای مثال تعریق بعد از ورزش ممکن است فرایند رشد مو‌های کاشته شده را مختل کند.

    از این رو ترمیم که مهم‌ترین بخش کاشت مو است، به درستی انجام نمی‌شود. برای حفظ سلامت گرافت‌های کاشته شده، استراحت کافی و دوری از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین بسیار مهم است.

    هنگام ورزش، فشار خون و ضربان قلب افزایش پیدا کرده و با وارد شدن فشار به مویرگ‌های سر، احتمال بروز آسیب به گرافت‌های تازه کاشته شده بیش‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع عمل کردن به توصیه‌های پزشک معالج اهمیت زیادی داشته و بر رشد یکدست موها تاثیرگذار است.

    چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد؟

    چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد؟

    اگر تازه کاشت مو انجام داده‌اید، از پزشک خود بپرسید چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد. فعالیت‌های ورزشی سنگین اگر بلافاصله بعد از کاشت مو و بدون استراحت کافی انجام شوند، رشد مو‌های تازه کاشته شده را مختل می‌کنند. از این رو برای برگشتن به روال عادی مراجع باید چند ماه استراحت کند تا دوره نقاهت او به خوبی سپری شود.

    روند شروع ورزش بعد از کاشت مو به تفکیک هفته

    کاشت مو یک عمل بسیار حساس است و باید با دقت زیادی انجام شود‌. اجرا کردن توصیه‌های پزشک معالج اهمیت هم زیادی دارد. با توجه به تاثیر ورزش بر روی گردش خون، ضربان قلب و فعالیت ارگان‌های مختلف بدن، پزشک میزان فعالیت‌های بدنی بیمار را به دقت مشخص کرده و برنامه دقیقی را برای هر فرد تنظیم می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد و میزان فعالیت بدنی از هفته اول تا هشتم پس از جراحی چگونه است.

    هفته اول

    فرقی ندارد که کاشت مو با چه روشی انجام شده باشد. در هر صورت هفته اول برای داشتن فعالیت‌های ورزشی زمان مناسبی نیست و فرد نمی‌تواند حتی ورزش‌های سبکی مثل پیاده روی را انجام دهد. در روز‌های اول بعد از جراحی، گرافت‌ها در حساس‌ترین مراحل رشد خود هستند و نباید با فعالیت‌های بدنی سنگین تحت فشار قرار بگیرند.

    هفته دوم و سوم

    در صورت انجام کاشت مو به روش FIT فرد می‌تواند از هفته سوم به بعد با مشورت پزشک فعالیت‌های بدنی سبک را آغاز کند. بیشتر افراد می‌توانند حدود ۱۰ روز بعد از عمل، پیاده روی آرام در مسیر‌های کوتاه را آغاز کرده و ورزش‌های سبکی مثل یوگا را انجام دهند.

    هفته چهارم تا ششم

    هفته چهارم تا ششم، هفته مجوز شروع فعالیت‌های ورزشی است. بیشتر پزشکان به مراجعین خود توصیه می‌کنند که تا سه هفته بعد از کاشت استراحت داشته و از هفته چهارم به بعد ورزش و دیگر فعالیت‌های بدنی خود را شروع کنند. تا قبل از ماه اول فرد تنها می‌تواند پیاده روی آرام داشته باشد و بهتر است بعد از آن کم کم فعالیت‌های بدنی سنگین‌تر را شروع کند. البته ورزش کردن یا پیاده روی باید به قدری آرام باشد که باعث تعریق و ایجاد فشار زیاد به مویرگ‌های سر نشود.

    هفته هشتم

    بعد از گذشت حدود ۴۵ روز از عمل، فرد می‌تواند مثل روز‌های قبل فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرد. بنابراین از هفته هشتم به بعد مجوز انجام فعالیت‌های سنگینی مثل وزنه‌برداری یا بدنسازی هم به بیمار داده می‌شود. انجام ورزش و داشتن فعالیت بدنی تاثیر بسزایی بر روی سلامت مو‌ها دارد و با رساندن مواد مغذی به آن‌ها، در رشد بهتر گرافت‌های کاشته شده موثر است.

    کدام ورزش‌ها را بعد از کاشت مو می‌توان انجام داد؟

    کدام ورزش‌ها را بعد از کاشت مو می‌توان انجام داد؟

    اکنون که می‌دانید چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد، تا چند هفته بعد عمل استراحت داشته باشید تا موهای کاشته شده به صورت طبیعی رشد کنند. پیشنهاد ما این است حتی در هفته‌های اول به پیاده روی هم نروید. البته بعد از گذراندن دوره نقاهت کم کم می‌توانید نرمش صبحگاهی و فعالیت‌های سبکی مثل یوگا و مدیتیشن را شروع کنید.

    در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف به میزان تعریق، ضربان قلب و فشار خود توجه داشته و بعد گذشت حدود ۲ ماه از جراحی به سراغ ورزش‌هایی مثل فوتبال، والیبال و شنا بروید. برای برگشت دوباره به ورزش‌های سنگینی مثل بدنسازی هم با پزشک خود مشورت کنید.

    عوارض فعالیت‌های سنگین بعد از کاشت مو

    چرا مهم است که بدانیم چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد؟ به طور کلی انجام ورزش‌های سنگین بعد از جراحی به دلیل افزایش ضربان قلب و فشار خون احتمال خونریزی را بالا می‌برد. از طرفی ممکن است باعث پارگی بخیه هم بشود. البته این مشکل در روش FUE که بدون نیاز به بخیه انجام می‌شوند، وجود ندارد.

    ورزش و پیاده روی با افزایش تعریق همراه است و عرق کردن می‌تواند آسیب زیادی به فولیکول‌ مو‌های تازه کاشته شده برساند. از این رو پیشنهاد ما این است به توصیه‌های پزشک خود گوش دهید و استراحت کافی داشته باشید تا دچار ریزش غیرطبیعی موها نشوید.

    سخن پایانی

    اکنون که می‌دانید چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد، پس از جراحی با داشتن استراحت کافی در دوره نقاهت بهترین نتیجه را بگیرید. کاشت مو یک جراحی بسیار حساس است و اگر بیمار مراقبت‌های لازم را نداشته باشد نتیجه اثربخشی از خود نشان نمی‌دهد. از این رو حداقل باید دو ماه از کاشت مو بگذرد تا مراجع کم کم بتواند دوباره و مثل روز اول ورزش و دیگر فعالیت‌های بدنی خود را شروع کند.

    کارشناسان کلینیک ایران در هرزمان آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد ورزش بعد از کاشت مو هستند.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    پشتیبان سایتمشاهده نوشته ها

    Avatar for پشتیبان سایت

    این مقاله به کوشش مدیریت و اعضای تیم کلینیک ایران تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش اعضا، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *