تزریق بوتاکس برای میگرن

• تاثیر تزریق بوتاکس برای میگرن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی همه ما شاهد تغییرات ویژه ای در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه پزشکی هستیم. برای مثال روش های مختلفی برای درمان بیماری های مختلف و همچنین جوانسازی پوست وجود دارد.

همچنین خوشبختانه روش های مختلفی برای درمان کردن سر دردهای میگرنی وجود دارد. یکی از بهترین روش های موثر در درمان سردرد بوتاکس برای میگرن است. این روش توسط سازمان وزارت بهداشت و دارو (FDA) پس از بررسی ها و تحقیقات انجام شده، برای سر درد مورد تایید قرار گرفته است.

بدین صورت که می توان با توجه به تشخیص و تجویز پزشک بوتاکس را در نواحی مختلف سر از جمله عضلات سر و گردن شامل ۷ نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، ۴ نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، ۳ نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و ۳ نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) تزریق کرد.

تزریق بوتاکس برای میگرن

در بوتاکس ماده ای به نام سم بوتولینوم وجود دارد که در پایانه های عصبی تاثیر می گذارد. بدین صورت که این ماده سم بوتولینوم، مواد شیمیایی که باعث درد میگرن و انتقال این درد در قسمت های مختلف سر می شود، را مسدود می کند.

تاثیر بوتاکس برای میگرن امروزه تا حدی مورد تایید قرار گرفته که از آن برای درمان میگرن های مزمن و به ویژه میگرن های عصبی استفاده می شود. در صورتی که شما نیز از دردهای میگرن رنج می برید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با تاثیر بوتاکس برای میگرن، و نحوه تزریق آن برای درمان میگرن آشنا شوید.

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

همان طور که می دانید یکی از بهترین روش ها برای جوانسازی پوست، تزریق بوتاکس است که باعث از بین بردن چین و چروک صورت، و رفع عرق زیر بغل میشود. اما تزریق بوتاکس مزایای دیگری نیز دارد که بهترین مزیت آن درمان میگرن است.

برای درمان میگرن، پزشک متخصص مغز و اعصاب، هر ۱۲ هفته یک بار ماده بوتاکس را در سر و گردن فرد بیمار تزریق می کند. پس از آن با گذشت ۲ الی ۳ هفته تاثیر بوتاکس در درمان سر دردهای مزمن شروع شده و تاثیر زیادی در کاهش روزها و تعداد دفعات درد دارد. بدین صورت که اگر فرد بیمار تعداد یا روزهای زیادی درد میگرنی را تجربه کند، با تزریق بوتاکس تعداد روزهای دردهای مزمن فرد کاهش می یابد.

آیا بوتاکس برای میگرن خوبه؟

بله. طبق بررسی های انجام شده، یکی از بهترین روش های درمان میگرن های عصبی، و میگرن مزمن، تزریق بوتاکس است. در واقع برای شناخت تاثیر درمان میگرن می توان گفت فردی که سر دردهای میگرنی را تجربه می کند، به دلیل انتقال یک ماده شیمیایی در همه قسمت های سر و مغز فرد بیمار است.

آیا بوتاکس برای میگرن خوبه؟

اما پس از تزریق، بوتاکس این ماده شیمیایی که باعث درد در ناحیه سر بیمار می شود، را مسدود می کند. بنابراین به صورت مستمر تاثیر زیادی در کاهش دردهای میگرنی دارد. اما نکته مهمی که تزریق بوتاکس برای میگرن دارد، این است که ابتدا باید نوع سر درد فرد توسط متخصص مغز و اعصاب مشخص شده و سپس تزریق انجام شود.

آیا بوتاکس برای میگرن موثر است؟

تاثیر بوتاکس صرفا برای درمان میگرن نیست. بلکه یکی از بهترین مزایای تزریق بوتاکس درمان و رفع چین و چروک های صورت است. اما ماده موجود در بوتاکس با توجه به عملکرد خاصی که در مسدود کردن گیرنده های عصبی و به ویژه ماده شیمیایی ایجاد کننده درد میگرنی، می تواند در درمان میگرن نیز موثر واقع شود.

به همین دلیل باید در فواصل زمانی که پزشک متخصص تعیین می کند به صورت مرتب و صحیح در مناطقی که پزشک مشخص می کند، بوتاکس تزریق شود. پس از گذشت چند هفته بیمار شاهد کاهش دردهای میگرنی خواهد بود.

بوتاکس برای سردرد میگرنی

برای اولین بار زمانی فرضیه درمان میگرن با تزریق بوتاکس مشخص شد که افرادی که سر دردهای میگرنی داشتند، برای بوتاکس ابرو برای درمان چین و چروک های نواحی مختلف صورت و به ویژه در ناحیه ابرو اقدام کردند.

پس از آن طی تحقیقاتی که روی این افراد انجام شد، این افراد عقیده داشتند که پس از تزریق بوتاکس پیشانی و درمان چین و چروک در ناحیه ابروها، میزان سردردهای میگرنی آن ها نیز کاهش یافته است. پس از آن پزشکان تمرکز خود را روی مطالعه تاثیر بوتاکس در درمان میگرن قرار دادند و پس از آن تاثیر بوتاکس در سردردهای میگرنی تایید و مشخص شد.

عوارض بوتاکس برای میگرن

همان طور که می دانید کلیه روش های درمانی که در کلینیک های زیبایی یا حتی توسط متخصصین مغز و اعصاب معرفی و تجویز می شود، ممکن است برای برخی افراد عوارض هم داشته باشد.

این موضوع در مورد تزریق بوتاکس و درمان میگرن نیز صدق می کند. در واقع ممکن است حتی با وجود کاهش سر دردهای میگرنی، فرد پس از تزریق عوارض مختلفی را نیز تجربه کند. از جمله مهم ترین عوارض بوتاکس برای میگرن می توان موارد زیر را نام برد:

1. در محل تزریق برای برخی افراد باعث درد، تورم و کبودی می شود.
    2. بروز گردن درد یا تشدید سر دردها در صورت تزریق غیر صحیح
    3. در برخی موارد ممکن است فرد دچار تنگی نفس یا کهیر شود.
    4. برای برخی افراد ممکن است دچار افتادگی پلک، یا ابرو شوند.
    5. برخی بیماران ممکن است عوارضی مانند آنفولانزا را تجربه کنند.

بوتاکس گردن برای میگرن

یکی از بهترین روش های درمان میگرن این است که برخی از متخصصین مغز و اعصاب، برای درمان این مشکل، ماده بوتاکس را در ناحیه گردن فرد تزریق می کنند. اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که باید تزریق توسط متخصص مغز و اعصاب و در ناحیه صحیح انجام شود. در واقع بوتاکس گردن برای بیمارانی تجویز می شود که بیشتر در ناحیه پسِ سر یا پشت سر خود دردهای میگرنی را تجربه می کنند.

بوتاکس گردن برای میگرن

تزریق بوتاکس برای میگرن چگونه سر دردها را درمان می کند؟

به طور کلی مکانیسم عملکرد تزریق بوتاکس بدین صورت است که عضلات را فلج می کند. تزریق بوتاکس برای میگرن نیز بدین صورت است که از طریق فلج کردن عضلات باعث شل شدن آن ها می شود. به گونه ای که با جلوگیری کردن از منقبض شدن عضلات و نقاط مختلف سر که در پاراگراف بالا هم اشاره شد، تاثیر به سزایی در کاهش سر دردهای میگرنی دارد.

علاوه بر این، از تزریق بوتاکس می توان برای پیشگیری سر درد میگرنی در افرادی که سابقه سر درد دارند، استفاده کرد. تفاوت آن با روش بالا در مکانیسم نوع تزریق است. زمانی که برای پیشگیری از سر درد میگرنی بوتاکس تزریق می شود، از آزاد شدن سیگنال های درد در پایانه های عصبی سر و گردن جلوگیری می کند. بنابراین به طور کلی می توان گفت عملکرد تزریق بوتاکس برای سر دردهای میگرنی به دلیل شل شدن عضلات در نقاط مختلف سر است.

تزریق بوتاکس برای میگرن چه افرادی مناسب است؟

برخی افراد پس از این که تزریق بوتاکس برای میگرن مورد تایید قرار گرفت، تصور می کنند که تزریق بوتاکس برای هر فردی که در دوره های مختلف زندگی دچار سر درد می شود، مناسب است. در صورتی که ابتدا لازم است که پزشک متخصص مغز و اعصاب آزمایش ها و کلیه مدارک پزشکی را بررسی کرده و سپس تشخیص دهد که آیا تزریق بوتاکس برای شما مناسب است یا خیر؟

طبق بررسی های انجام شده حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که برای درمان سر درد میگرنی، بوتاکس تزریق کرده اند؛ از آن بازخوردهای عالی اعلام کرده اند. بنابراین می توان گفت تزریق بوتاکس برای افرادی که از سر دردهای میگرنی مزمن رنج می برند. همچنین برای افرادی که در پس سر خود به صورت مداوم درد دارند؛ یا افرادی که سر درد آن ها با گردن درد هم همراه است، و سر دردهای تنشی دارند؛ پیشنهاد می شود.

تزریق بوتاکس برای میگرن چگونه انجام می شود؟

زمانی که برای اولین بار برای تزریق بوتاکس در سعادت آباد برای میگرن اقدام می کنید، این تزریق حدود ۲۰ دقیقه زمان می برد. روند تزریق بدین صورت است که با استفاده از سوزن های بسیار ریز ماده بوتاکس که یک سم است، درون قسمت های مختلف سر و گردن تزریق می شود. به گونه ای که زمان تزریق احساس می کنید که سطح پوست سر یا گردن خراشیده می شود. اما این درد موقت بوده و سریعا از بین می رود.

پزشک مغز و اعصاب مقدار کمی از بوتاکس را به طور سطحی به ماهیچه پوست وارد می کند. با توجه به میزان و مدت زمان سر درد هر بیمار، در هر بار درمان ۳۱ تزریق در ۷ ناحیه مختلف بیمار در سر و گردن او تزریق می شود. به طور کلی میزان تزریق بوتاکس برای میگرن با توجه به شدت درد بیمار در هر نوبت تزریق متفاوت خواهد بود.

مدت زمان تاثیر بوتاکس در کاهش سر دردهای میگرنی

به طور کلی تزریق بوتاکس هم برای رفع و پیشگیری از سر دردهای میگرنی مزمن و هم برای درمان چین و چروک های صورت، به عنوان یک روش موقت محسوب می شود. بدین صورت که صرفا طی مدت ۴ الی ۸ ماه اثر گذاری در درمان مشکلات ذکر شده دارد. پس از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود.

زمان تاثیر بوتاکس در کاهش سر دردهای میگرنی

اما نکته و ویژگی مهم تزریق بوتاکس برای میگرن بدین صورت است که طبق بررسی های انجام شده، با تکرار کردن تزریق بوتاکس طول این مدت اثر گذاری افزایش می یابد. به صورتی که در بعضی موارد بعد از ۵ بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی می شود و دیگر نیازی به تزریق مجدد بوتاکس برای درمان سر درد میگرنی نیست.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای میگرن چیست؟

تاثیر تزریق بوتاکس برای میگرن، بعد از ۳ الی ۴ روز مشخص می شود. به گونه ای که پس از ۴ روز دیگر دردی در ناحیه سر و گردن تجربه نمی کنید. پس از ۲ هفته نیز به پیک اصلی خود می رسد و اثر آن تا چندین ماه باقی می ماند. اما برای افزایش مدت زمان ماندگاری آن یا جلوگیری از بروز مشکلات دیگر لازم است که مراقبت هایی را پس از تزریق بوتاکس برای میگرن انجام دهید. این مراقبت ها به شرح زیر است:

• تا ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس سر و گردن خود را به هیچ وجه خم نکنید.
    • از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.
    • برای مدتی استعمال سیگار، قلیان یا هر نوع مواد مخدر دیگری را ترک کنید. مصرف این موارد باعث کاهش اثر تاثیر بوتاکس برای میگرن می شود.
    • تا ۲۴ ساعت به محیط های مرطوب مانند سونا، استخر، جکوزی و باشگاه نروید.
    • تا ۲۴ ساعت از انجام فعالیت های ورزشی سنگین که باعث تعریق کردن می شود، پرهیز کنید.
    • تا یک ساعت مرتب پیشانی را چروک بیندازید و اخم کنید تا بوتاکس سریع تر و بهتر جذب شود.
    • ۲۰ دقیقه پس از تزریق بوتاکس در مطب پزشک بمانید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی با پزشک مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر بوتاکس برای میگرن، میتوانید سوالات یا نظرات خود را در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید تا متخصصین کلینیک ایران در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول در مورد بوتاکس برای میگرن

۱.  آیا تزریق بوتاکس بلافاصله باعث درمان سر دردهای میگرنی می شود؟

خیر. تاثیر تزریق بوتاکس ۲ الی ۳ هفته بعد از تزریق بوتاکس نمایان می شود.

۲.   هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن چقدر است؟

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن به عوامل مختلفی نظیر میزان تزریق، ناحیه تزریق، دستمزد پزشک و برند بوتاکس بستگی دارد.

۳. هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

با توجه به این که علائم هر بیمار در سر درد متفاوت است، نقاط مهم برای تزریق بوتاکس و میزان تزریق و هزینه آن برای هر بیمار متفاوت خواهد بود.

۴. تزریق بوتاکس چقدر زمان می برد؟

مدت زمان تزریق با توجه به میزان لازم بوتاکس برای هر بیمار بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می برد و به صورت سرپایی در مطب انجام می شود.

تیم نویسندگی کلینیک ایرانمشاهده نوشته ها

Avatar for تیم نویسندگی کلینیک ایران